Dag 6 : Eerste "volle" dag Karpathos : van Pigadia naar Arkasa

10 mei 2023 - Arkasa, Griekenland

Vorige nacht heel goed geslapen in hotel Atlantis in Pigadia.

Het was een goed bed, en weinig storende geluiden.

We hadden weer geen wekker nodig, en gingen dus tijdig ontbijten.

Het ontbijt was niet te vergelijken met dat in hotel Athineon, maat het was zeker verzorgd, uitgebreid en gevarieerd genoeg.

Ondanks onze vele reizen zijn we zeker geen luxe-toeristen, en hebben respect voor wat we krijgen...

"You get what you pay" is dikwijls een correcte uitspraak,  maar menig toerist vergeet al gauw hoe weinig hij eigenlijk betaalt, en wat hij daarvoor mag verwachten...

Wij zijn dikwijls aangenaam verrast wat we krijgen, voor het luttele dat we daarvoor hoeven te betalen...

Na het ontbijt onze bagage verder gepakt, wat niet lang werk was, aangezien we voor die ene nacht slechts weinig hadden uitgepakt.

Onze bagage kon weer in bewaring, want de bus was pas om kwart voor 2.

We hadden dus tijd om nog eens rustig in Pigadia rond te wandelen.

Het was er zeer rustig, weinig toeristen te bespeuren.

Er zijn geen grote meutes toeristen op Karpathos, op Rhodos trouwens ook niet, maar daar lag elke dag minstens één cruiseschip, met een invasie tot gevolg, en hier op Karpathos komen die blijkbaar niet langs, vermoedelijk kunnen ze niet aanmeren...

Sunweb biedt Karpathos aan en bijgevolg hoor je hier vrij veel Nederlands praten door de aanwezige toeristen.

Wij dus eerst even tot aan het busstation, op slechts 200 meter van het hotel, en dan op wandel door de "winkelstraat".

Eventjes halt gehouden om een T-shirt te kopen, en dan verder tot aan de haven.

Ook daar is het stillekes, wat koffie slurpende toeristen op de vele terrasjes, en wij gaan rond de middag ook onze dagelijkse Ouzo nuttigen.

We besluiten bij Maxim, zo heette de taverne, te lunchen,maar wegens een stroompanne, wat blijkbaar geregeld voorkomt op de eilanden, was niet alles beschikbaar...

Of toch, plotseling was er weer stroom...

Ouzo besteld, en daarna gegrilde tonijn voor mij en gevulde tomaten voor Bettina.

De Wifi-code gevraagd, en ik had een bericht van mijn e-box...

Ah ja, den 10de vandaag, mijne werkgever betaalt vandaag mijn congégeld... Joepie, daar drinken we op...

Het smaakte nóg beter.

Daarna terug naar ons hotel, bagage opgepikt en tot aan het busstation.

We waren er rond half 2 en mochten kennis maken met één van de eilandfiguren, Sofia...

Een oudere vrouw, ik schat ruim 140 kilo zwaar, die op een bank zat neergeploft.

Ze viel geregeld in slaap, deed mij aan iemand denken, maakte allerhande geluiden, boeren, roepen, de rest was er ook bij, ik bespaar u de details, maar 't was een belevenis, en een schooljongen, die ook op de bus zat te wachten, werd door haar verplicht zijn zak chips met haar te delen...

Iedereen kent haar hier, blijkbaar.

De bus kwam er aan iets voor 14 uur, en blijkbaar moest Sofia mee naar Arkasa...

Het was een hele bedoening vooraleer ze de bus opgeraakte, wij zijn maar van achter op gestapt, en de schoolgasten op de eerste rij stonden al te graag hun plaats af aan haar.

De buschauffeur kent haar blijkbaar ook goed, want hij hield haar onder de knoet.

De vele schoolkinderen die deze bus ook namen verlieten "in stukken en brokken" onder de baan de bus.

Arkasa ligt op slechts 17 kilometer van Pigadia (dat aan de Oostkust ligt), maar het ligt aan de Westkust, en dus moesten we het "gebergte" over.

De bus slingert zich naar boven, en op het hoogste punt ligt een dorp, waar de chauffeur hevig claxonnerend door rijdt.

De tegenliggers waren gewaarschuwd.

Daarna beginnen we af te dalen, en vrij snel kwamen we in Arkasa.

Op een bepaald punt in het dorp zegt de chauffeur tegen Sofia dat ze er daar uit moest.

Het uitstappen verliep vrij vlot, en ik had de chauffeur gevraagd of hij Alpha studios kende.

"Just a moment" was zijn antwoord, en dan : "Here you are".

Netjes voor de deur gedropt...

De eigenaar was present, we kregen onze sleutel, wat uitleg, en we spreken af om morgen vroeg alles te regelen om een auto te huren.

Alpha studios doet tevens autoverhuur, en de Fiat Panda's staan al te blinken...

Voor 25 € per dag kunt ge niet sukkelen, en openbaar vervoer is zeldzaam op Karpathos, eigenlijk op de schooluren gericht...

Nadien efkes naar de supermarkt, op 5 minuutjes wandelen, om onze inkopen te doen.

Hier moeten we zelf voor ons ontbijt zorgen, maar da's geen probleem.

Er is een goed uitgeruste kitchenette en voldoende koeling.

We logeren vlak aan zee, en horen het klotsen van het zeewater tegen de rotsen...Zaaaalig...

Daarna efkes de toerist uitgehangen op ons terras met zeezicht, en deze avond nog even een wandelingetje tot het "dorp" van Arkasa, een goeie kilometer verder op.

Je merkt dat er nog niet veel toeristen zijn, de taberna's zitten vol autochtonen, met daar enkele toeristen bij.

We hebben er zeer lekker gegeten, en een Mythos soldaat gemaakt, alvorens terug te wandelen naar onze " studio".

Het is hier rustig en zalig, precies vakantie.

Vandaag was een nogal bewolkte dag, maar de temperatuur was zeer aangenaam...

Benieuwd wat morgen zal brengen, dan gaan we rondtoeren met de Panda...