Tour du Méditerrannée : Dag 37

23 september 2022 - Bastia, Frankrijk

Een (laatste) dagje Bastia...

Vorige nacht heel goed geslapen, en vandaag was er geen gegronde reden om vroeg op te staan : geen bus of trein die we moesten "halen", geen tijdslimiet voor een ontbijt, en bovendien is het hier een rustige buurt, en we hebben ook geen hinder ondervonden van onze buren...

Hopelijk geldt dat ook voor hen...

Dus, geslapen tot we vanzelf wakker werden, en voor Bettina was dat een tijdje vóór mij, en zo kwam het dat, wanneer ik opstond, de koffie stond te dampen, het fruitsap was uitgegoten, en de rest van de ontbijttafel ook al klaar stond...

Als dat geen vakantie is...

Het heeft gesmaakt, en daarna blijven we het rustig aan doen.

Inchecken voor het vliegtuig, bustickets kopen voor de rit van Charleroi-airport naar Brussel-Zuid, treinticket kopen voor Bettina Van Brussel-Zuid naar Dendermonde, ik heb nog een tijdje mijn abonnement,  en daarna gaan we op stap voor het tweede deel van de stadswandeling doorheen de mooie en leuke stad die Bastia is...

Eerst gaan we op "zoek" naar de plaats waar we morgen in de vroegte de navette moeten nemen naar de luchthaven van Bastia, Poretta, die 21 kilometer van de stad is gelegen.

Aangezien Bastia geen groot stadscentrum heeft vinden we deze plaats gauw.

Nog wat geld uit de muur gehaald, en dan gaan we weer op stap.

We vertrekken op een groot plein, gelegen aan de haven, met daarop de toeristische dienst, heel wat platanen, een kiosk, en ten slotte een immens standbeeld van wie anders dan Napoleon Bonaparte...

Ze hebben hem wel een sjaal voor zijn mond gebonden, waarschijnlijk bij wijze van protest.

Hier bestaat ook zo iets als een Corsicaans belang, het FNLC heet dat hier, dat dit eiland, dat al een vrij grote vorm van zelfbestuur heeft, wil afscheiden van Frankrijk...

Waar hebben we dat nog gehoord?

Enfin, wij verder, de Rue Napoleon in, What's  in a name, en we stoppen aan restaurant Thai cuisine...

Die naam dekt ook de lading...

De Corsicaanse keuken heeft niet zo veel specifieke gerechten, en de "must do's" hebben we al gehad.

Dus wilden we eens iets anders eten, en de Thaise keuken kan ons wel bekoren...

Het was een goed idee : eerst nem's (kleine loempia's met een dipsausje) als voorgerecht en daarna een curry met kip en rijst.

De ober brengt ook nog een potje kruiden "van de chef", waarmee ik lustig begin te strooien (ik kan wel wat pikantigheid verdragen), en de man keert terug om te zeggen dat ik moet opletten, want dat 't  een pak straffer is dan peper....

Ik geloof hem dan maar, maar, ook al had ik goed gestrooid, het was best pikant, maar nog goed te doen..

Een vrouw aan het tafeltje naast ons kon het blijkbaar niet zo verdragen, het "spicy" spul.

We hebben alleszins heel lekker gegeten, het was een heerlijk laatste middagmaal.

Daarna vervolgden we onze stadswandeling, en kwamen zo langs onder andere een aantal hele mooie kerkjes, prachtig beschilderd, leuke en gezellige pleintjes, weer langs de oude haven, en namen dan de lift naar de citadel en de kathedraal.

Ook de kathedraal was het bezoek waard, en de buurt rond de kathedraal en citadel zijn heel fotogeniek.

Intussen is de namiddag goed opgeschoten, en de Pastis roept...

Een terrasje op voor een laatste anijsdrankje van deze reis, daarna nog even bij de Spar en de bakker binnen, en we keerden stilaan terug naar "ons" terras van het appartement.

We hebben een rustige, maar alweer toffe dag beleefd, in het mooie en aangename Bastia.

We sluiten hier ook onze reis af, die 5 weken geleden begon in Comiso, op Sicilië

Het was een zeer gevarieerde reis, we hebben veel gezien, lekker gegeten, op tijd en stond iets "lekkers" gedronken, veel gezweet en daaraan verbonden ook veel water gedronken, maar we hebben er vooral van genoten.

Het aantal zonuren die we gehad hebben is niet te schatten, uitzonderlijk was er bewolking, en heel af en toe is er regen gevallen, in Sciacca een onweersbui en in Olmeto heeft het 2 minuten gegoten.

De temperaturen waren eerst zeer hoog, en daalden geleidelijk aan tot vrij normaal, hier in Bastia, momenteel...

Mr. Blue sky was evenwel prominent aanwezig doorheen deze prachtige reis.

We hadden ook blijkbaar goede logementen uitgekozen, alles was zoals op de foto's of in de beschrijving, geen enkel probleem gehad met de uitbaters.

Ook ons vervoer is zeer goed verlopen, zeker voor een reis met het openbaar vervoer...

Onze "eetplaatsen" kozen we zelf ter plaatse, soms via TripAdvisor of The fork, maar dikwijls gewoon op "het gevoel" of de reuk af.

Meestal is het eten goed en niet overdreven duur als er veel "locals" komen eten.

We hebben vrijwel altijd heel lekker gegeten, soms was het eens wat minder, maar nooit echt slecht...

Wij kijken dus terug op 5 mooie, leuke en aangename weken in ons leven , en, hoewel het soms moeilijk wordt om alles te "plaatsen" als je veel reist, ook deze reis zal een serieuze plaats krijgen in ons reeds uitgebreide "reisarchief".

Op naar het volgende...

Binnen dikke 2 weken heb ik de eer en het genoegen om samen met 20 andere gabbers/oud-leiders van KSA Sint-Arnout op citytrip te gaan naar het wondermooie Firenze, en in november gaan we dan nog een 10-tal dagen naar Tenerife.

Dit jaar is al goed gevuld geweest voor ons, en, zoals ze in "Oilst" zeggen : "Weir doeng voesj"...

Hopelijk hebben jullie een beetje de sfeer kunnen mee-opsnuiven.

Sicilië  is onze favoriet, en blijft dat, maar Sardinië opnieuw, en Corsica zijn ons ook heel erg meegevallen, zeker weten, elk eiland op zijn manier...

Ciiao, arrivederci en au revoir...

Gerd,van de woorden, en Bettina, van de beelden...