Dag 22 : Onze laatste echte vakantiedag

26 mei 2023 - Iraklion, Griekenland

Hotel Rea is een simpel hotel, maar 't is prima in orde.

Heerlijk geslapen in een zalig bed, en bij het ontbijt ontbrak ook niets.

Vandaag was een dagje Heraklion en omgeving, dus moesten we er ook niet vroeg uit...

Na het ontbijt gingen we op stap naar de centrale square, waar de meeste bussen voor stad en omgeving vertrekken of passeren.

Ik bespaar jullie de naam, maar wij wisten het zijn.

Een 10-tal minuutjes wandelen, het centrum van Heraklion is helemaal niet groot, en we waren er...

In een krantenkiosk 4 ticketjes gekocht voor een enkele rit naar Knossos en terug.

De tickets voor "buiten" de stad zijn ietsjes duurder, maar voor 1,5 € per rit is 't nog niet duur.

Dan buiten even wachten, er passeren vrij veel verschillende bussen, en na enige tijd verschijnt er een nr. 2 naar Knossos. Elke 20 minuten zou er eentje moeten rijden...

Wij dus weg voor een ritje van een 6-tal kilometer, en we zijn er dan ook snel.

Het kopen van de toegangstickets ging vrij vlot.

Er waren wel tamelijk wat toeristen en Griekse kinderen op schoolreis, maar lang aanschuiven was niet nodig.

Knossos is niet zo een grote site, maar een deel van de gebouwen zijn wel deels  "gereconstrueerd", zodat je je een beeld kan vormen van de grootte destijds.

Er zijn ook een aantal nabootsing van tekeningen en schilderijen, waarvan de originelen in musea zijn ondergebracht.

Ik was hier 33 jaar geleden al geweest, en herinnerde mij wel nog iets, maar 'k ben blij het nog eens terug gezien te hebben, en Bettina was er nog niet geweest...

Daarna de bus terug naar 't centrum van Heraklion, en daar een pita gyros gaan eten, om de eerste honger te stillen.

Het was reeds beginnen te "overtrekken", hoewel deze morgen de zon present was, en het begon zowaar te regenen, al was het niet fel...

We smelten daar niet van, en dus wandelen we verder en gaan langs de kathedraal.

Deze is aan de binnenkant eigenlijk klein, veel volk kan er niet zitten, maar ze is wel prachtig beschilderd.

Ook de centrale luster is indrukwekkend.

We kuieren verder door de straatjes en gaan even schuilen in ons hotel.

Daarna gingen we weer op stap naar de Venetiaanse haven...

Het was intussen gestopt met regenen.

Het fort is goed bewaard gebleven, en we hebben het dan ook nog maar bezocht...

De zon was intussen weer van de partij, je hebt er een mooi overzicht op de haven, waar een aangemeerd cruiseschip juist weer het ruime sop koos....

Er komt ondertussen ook een Seajet-catamaran de haven binnen gevaren, vermoedelijk uit Santorini (er worden van uit Kreta daguitstappen of tweedaagsen georganiseerd naar dit mooie "eiland", dat eigenlijk een ontplofte vulkaanrand is), en geregeld stijgen er vliegtuigen op boven onze hoofden...

Morgen is 't onzen toer, we hebben deze morgen reeds ingecheckt op de website van Transavia...

Eigenlijk grappig, hier komen de vliegtuigen bijna boven het stadscentrum, en niemand klaagt er over, omdat iedereen belang heeft op één of andere manier bij het toerisme, en bij ons is er 't één actiecomité na 't andere dat naar de Raad van State gaat voor de geluidshinder, nadat ze een gunstige prijs hebben betaald voor hun huis...

We wandelen terug en gaan in één van de vele visrestaurants op de "zeedijk" ons laatste Griekse avondmaal nuttigen.

Nog een laatste zwaardvismoot voor mij, Bettina gaat nog eens voor gegrilde calamari, gevuld met feta en tomaat.

Daarna komt er nog een serieus "toetje", bestaande uit watermeloen, een bolleke ijs, twee gebakjes en de onvermijdelijke raki.

Het was een mooie afsluiter.

Seffes nog bagage pakken, iets drinken op de kamer, en nog één laatste Griekse nachtrust...

Morgen, na ons laatste ontbijt, de bus op naar de luchthaven, die kort bij de stad gelegen is, en om 11 uur 40 lokale tijd, zouden we moeten opstijgen, om na een vlucht van 3 uur 45 minuten om 14 uur 25 Belgische tijd in Zaventem te landen.

Wij kijken tevreden terug op een mooie 3 weken durende vakantie, die heel vlot is verlopen,

We hebben veel gezien, meestal mooi tot zeer mooi weer gehad, goeie logies gehad, met een paar kleine perikelen die vrij vlot opgelost zijn, en ons beter uit kwamen, we hebben zeer lekker gegeten en nieuwe dingen leren kennen, en vooral, we hebben ons op een zeer ontspannen manier uitstekend geamuseerd.

Ik kan de Griekse eilanden sterk aanraden als vakantiebestemming.

De mensen zijn ronduit vriendelijk en behulpzaam, de prijzen vallen heel goed mee voor onze portemonnee...

De kans is groot dat ze ons hier nog terug zien, en er zijn zeer vele eilanden, hoor, dus er is nog werk aan de winkel.

Ik heb vandaag trouwens mijn pensioenbeslissing voor 1 mei 2024  al ontvangen op My Pension...

Da's een straffe overheidsdienst, de Federale Pensioendienst, daar moeten "krakken" werken...

Ik kan met een gerust hart aan mijn nieuwe carrière beginnen, volgend jaar..