Dag 20 : Laatste volledige dag in Agios Nikolaos

24 mei 2023 - Agios Nikolaos, Griekenland

Vandaag is onze laatste volledige dag in Agios Nikolaos, en aangezien we een bezoek van hier uit per boot naar Spinalonga hadden voorzien, hadden we niet langer een huurauto nodig.

Het werd een dag "de toerist uit hangen".

Dus, deze morgen "vanzelf" wakker geworden, ontbijtje genomen, wat opgeruimd, en dan op stap naar de haven, een dikke 10 minuten wandelen.

Het weer blijft hier wisselvallig, deze morgen was er vrij veel bewolking...

We namen het zekere voor het onzekere, en namen onze regenvest mee...

We hadden gisteren reeds tickets gekocht, dus daar moesten we niet meer aan denken...

De boot van "Nostos cruises", die het "monopolie" hebben op de uitstappen van uit Agios Nikolaos naar Spinalonga ligt al klaar, en er zijn al passagiers aan boord als we arriveren iets na 12 uur, en we gaan ook aan boord om een deftig plekje te bemachtigen.

We vinden er eentje, allez, twee, op het bovendek...

De afvaart is voorzien om 12 uur 30, en iets vroeger dan dat uur begint de uitleg van het programma in het Engels, Duits, Frans, Grieks én Nederlands...

Iets na half één worden de trossen los gegooid, en we verlaten de haven.

We varen een stukje langs Agios Nikolaos, richting Elounda, en ondertussen weerklinkt de muziek van de serie "Who pays the ferrymen", geschreven door Yannis Markopoulos, een Kretenzisch componist...

Wij, ouwe rotten, herkennen deze muziek meteen...

De wolken verdwijnen, het wordt zowaar mooi weer, maar warm is het niet...

Er wordt een bijna traditionele zwemstop gehouden van een half uurtje voor de waterratten, maar wij, oude rotten, blijven aan boord...

Slechts weinigen voelen zich geroepen...

Het weer wordt beter, maar de omgevingstemperatuur is 21 à 22°, en behoorlijk wat wind, dus echt zwemweer in zee is het niet.

Na dit korte intermezzo varen we verder en Spinalonga duikt op uit de zee...

Het water van de zee heeft weer 50 tinten blauw, en het beeld van deze Venetiaanse vesting in het blauwe water is prachtig.

We gaan aan land, kopen ons toegangsticket voor de site, wat vrij vlot gaat, en krijgen dan een zeer degelijke uitleg van Dimitrios, een Griek die jaren in Nederland heeft gewoond en gewerkt...

Hij legt de geschiedenis uit, van de Turkse bezetting, tot de Venetiërs het overnamen, via de onafhankelijkheid van Kreta tot de samenvoeging met Griekenland.

Pas in 1903 werd van Spinalonga een leprozenkolonie gemaakt  en deze werd pas in 1958 gesloten.

Ik wist ook niet dat er in de wereld "officieel" nog steeds bijna 3 miljoen melaatsen zijn, vermoedelijk zelfs 10 miljoen...

Na deze eerste uitleg kunnen we het eilandje op eigen houtje rondwandelen, het heeft een omtrek van 850 meter, en is dus eigenlijk één groot fort, dat heel goed bewaard is gebleven.

We passeren ook het voormalige leprozenziekenhuis en de gewezen "winkelstraat", want dit was een "kolonie" die vrijwel volledig van de buitenwereld was gescheiden, door een "zeestraat" van 750 meter, tussen Plaka, het kortst bij gelegen dorp, en Spinalonga.

Je kan vanaf Plaka nog steeds met bootjes oversteken naar Spinalonga, maar dan moet je daar geraken...

Wij hebben dus de luie toerist uitgehangen.

Aan het einde van onze "vrije" rondwandeling kregen we nog wat verdere uitleg omtrent het leven destijds op het eiland toen het een  leprozenkolonie was, en omstreeks 16 uur werden we weer aan boord verwacht.

Op de terugweg passeerden we nog een grot van zeerover Barbarossa en langs Kri-kri-eiland, wat een reservaat is voor deze zeldzame steenboksoort, die enkel op Kreta leeft.

We arriveerden terug in Agios Nikolaos omstreeks 17 uur, maar het duurde wat eer we van boord waren, aangezien heel wat medepassagiers blijkbaar met bussen waren aangevoerd uit andere steden, en die moesten sneller van boord geraken.

Wij hadden tijd, op de terugweg nog wat kleinigheden bijgekocht en onze restanten verwerkt in een lekkere Greek salad...

Morgen nemen we immers de bus naar Kreta's hoofdstad Herakleon, en we nemen zo weinig mogelijk mee.

We genieten nog van onze laatste avond in het rustige Agios Nikolaos, want vandaag lag er geen cruiseschip aangemeerd...

We kunnen uitchecken wanneer we willen, we zien dus wel...

Het loopt hier op z'n einde, maar ook vandaag was weer een rustige, toffe vakantiedag...

We hebben er volop van genoten, zoals van al het voorgaande, de voorbije bijna 3 weken...