Italiëreis dag 28 : Een dagje Comomeer

21 september 2023 - Plesio, Italië

We hebben hier een heel goed bed in hotel La Sorgente, en de nachtrust heeft dan ook deugd gedaan, al duurde het even vooraleer ik in slaap geraakte...

Deze morgen een zeer degelijk ontbijtbuffet voorgeschoteld gekregen, de mensen hier zijn zeer vriendelijk en werken keihard voor hun zaak.

Dat heeft weer gesmaakt, en daarna zouden we met de bus afzakken naar Menaggio, 400 meter lager.

Er is elk uur een bus, en ons plan, rekening houdend met ons uur van opstaan, was om de bus van iets na 9 te nemen.

Er is een halte tegenover het hotel, al wat gemakkelijk is...

Er staan nog 3 andere hotelgasten met hetzelfde plan, en ook enkele dorpelingen komen aandraven...

Het wordt 10 over 9, kwart over 9...Nog geen bus zien passeren, hij komt van Menaggio, en draait zich bovenaan in het dorp.

Plots komt de hoteluitbaatster Tina buiten om te zeggen dat de bus van 9 uur uitzonderlijk afgeschaft is, maar dat die van 10 uur zeker zou rijden.

Menaggio is zowat 5 kilometer ver, en, vooral, bergaf...

We beslissen te voet te gaan, anders moeten we toch een uur wachten, en onze auto heeft een dag recup vandaag...

Het ging snel bergaf met ons...

Het weer was vandaag verre van schitterend, en tijdens onze afdaling begon het eerst zacht te druppelen, maar dat ging al snel over in echte regen, maar we hadden onze regenvesten mee...

Het dalingspercentage is meer dan behoorlijk...

We geraken vlot in Menaggio, maar voelen het toch in de kuiten.

Menaggio is een prachtig stadje, vol magnifieke herenhuizen die uitkijken op het meer, maar het is tevens, samen met Varenna en Belaggio, het meeste beau-monde stadje aan het Comomeer.

Als je het Comomeer bekijkt, dan heeft dat de vorm van een omgekeerde Ypsilon, en die 3 stadjes liggen kort bij elkaar in het midden...

We wandelen even door het mooie stadje, en gaan dan tot de aanlegsteiger, waar de ferry's komen.

Tussen deze 3 plaatsjes varen echte ferry's tijdens de zomermaanden, waar dus eveneens een aantal auto's meekunnen...

Wij nemen de ferry van kwart voor 12 naar Varenna, en na een kwartiertje hebben we het meer al overgestoken...

Ook Varenna is magnifiek.

Vanaf de boot heb je een prachtig uitzicht op het stadje, dat deels tegen de bergen op is gebouwd.

Er is een mooie promenade langs de waterkant gemaakt, onder een tunneltje zit een accordeonist "My Bonnie is over the ocean..." te spelen, Chinese "schonen" laten zich overvloedig fotograferen door hun loverboys, vrij veel toeristen wandelen de promenade af, de ene al wat vlotter dan de andere...

We wandelen een eindje verder, en beslissen hier iets te gaan eten.

De terrassen zitten alle goed gevuld, hier leeft men van het toerisme, en dat merk je aan de prijzen, alhoewel je in vergelijking met onze horeca hier nog steeds goed wegkomt...

We houden het voor deze middag op een pasta als laatste middagmaal...

Het was weer Italiaans lekker, en tegen het einde van ons middagmaal zetten de hemelsluizen zich nog eens wagenwijd open...

We bleven dus nog even zitten onder ons afdak...

Een aantal vogeltjes kwamen ook hun middagmaal eten, en pikten er lustig op los in het broodmandje op onze tafel...

Toen het ver gedaan was met regenen wandelden we terug naar de aanlegkaai voor de ferry's, kochten ons ticket voor de terugtocht, en staken vervolgens het Comomeer terug over.

Eens terug in Menaggio moesten we wel nog even wachten op de eerstvolgende bus richting Plesio, en hoopten stellig dat deze zou rijden.

5 kilometer bergop, aan ongeveer 10% gemiddeld? Neen, dank u, dan mag René Van Damme mij naar huis brengen, denk ik...

Maar, de bus, hij daagde op, geen probleem.

Er zat behoorlijk wat volk op, veel schoolgaande jeugd, en hij krochte zich naar boven.

Na een rit van een goeie 20 minuten, met meerdere stops, werden we aan onze hoteldeur gedeponeerd...

Deze avond zijn we hier nog gaan eten, ik heb mijn laatste pizza verorberd van deze vakantie, Bettina hield het mij een milanesa van kip met gegrilde groenten  en ze kreeg er nog frietjes bij ook.

Het was weer lekker, en we sloten deze vakantie af met een limoncello voor Bettina en een grappa en espresso voor mij.

Het weer was vandaag wat minder, maar we zijn deze vakantie begonnen in de regen, en zo eindigen we ook, maar 't was vandaag een rustige dag, gedurende dewelke we behoorlijk wat beweging hadden en toch weer een indruk hebben gekregen van het mooie Comomeer en enkele dorpjes.

Onze vakantie is prachtig geweest, we hielden het vrij rustig, maar hebben veel gezien, lekker gegeten en gedronken, zonder te overdrijven, bij geen van de 2, hebben goeie logementen gehad, en hebben geen problemen gehad.

Het was écht vakantie...

Morgen rijden we terug, we zitten vlak bij de Zwitserse grens, en rijden een stuk door Zwitserland, vervolgens Frankrijk en het Groothertogdom Luxemburg, om dan uiteindelijk in "ons" Belgenland terecht te komen.

Dit was het dus, nog ne goeienavond, en tot de volgende zitting...