De grote oversteek...

1 juli 2024 - Mandal, Noorwegen

Da's de titel van één van de avonturen van Asterix de Galliërs, en vandaag was dat voor ons het geval.

Na 2 reisdagen doorheen België, Nederland, Duitsland en ten slotte Denemarken moesten we er deze morgen op tijd uit om tijdig bij de ferry te zijn...

De woorden "voor dag en dauw" kan je hier moeilijk gebruiken aangezien midzomernacht maar net gepasseerd is en het blijft tot na elven klaar en 's morgens om een uur of vier is 't alweer klaar...

Dat lukte aardig, dat opstaan, een opfrisbeurt en een ontbijtje, alles inladen in onze Partner, en rond 7 uur waren we de baan op voor een rit van een 20-tal kilometer tot de ferryhaven van Hirtshals, helemaal boven in Denemarken.

Van uit deze relatief kleine haven maken zowel de Color line als Fjordline dagelijks meerdere overvaren tussen Denemarken en Kristiansand in Zuid-Noorwegen, zowel met traditionele ferries als met snellere catamarans.

Wij opteerden voor de Fjordline wegens het tijdstip van overtocht én kostprijs.

We waren er goed op tijd maar er stonden reeds een aantal auto's en mobilhomes aan te schuiven.

Vanaf half 8 begon de check-in, ik kreeg het efkes benauwd aangezien ik mijn identiteitskaart niet direct vond, maar ze zat nog bij Bettina na een bezoek aan de apotheker afgelopen vrijdag, dus geen probleem.

We mochten door, maar moesten vervolgens wachten aan file 7, tot "ons" schip verscheen...

Rond kwart na acht kwam de ferry aan uit Kristiansand, meerde aan en loste zijn lading vrachtwagens, mobilhomes en auto's, en eens dat was gebeurd mochten wij inschepen.

Het ging vlot en wij kwamen op het tussendek te staan.

Iets na half 10 dreven we af voor een overtocht van de Skagerrak, een uitloper van de Noordzee, in ongeveer 4 uur tijd.

Er was vrij veel wind, maar de zee was rustig, en dus passeerden we onze tijd met rondkijken, op zo'n schip is van alles te zien én voorzien, vooral bij het afvaren en het binnenvaren is er wat meer te zien, en ondertussen verorberden we een pizza peperoni als middagmaal...

We moesten tijdig naar dek 6 voor het ontschepen.

Dat duurde z'n tijd, aangezien eerst het benedendek moest ontscheept worden, en dan begon ons dek te zakken in z'n geheel om ons ook de mogelijkheid te geven van boord te rijden.

Daarna was het nog even aanschuiven om de terminal te verlaten en vervolgens maakten we ons eerste korte ritje op Noorse bodem tot het 40 kilometer verder gelegen Mandal, waar we deze avond logeren.

We zijn nu de match van de Rode Duivels aan 't bekijken en de uitschakeling is nu een feit, en seffes gaan we nog even op wandel.

"Onze jongens" moeten naar huis, wij nog bijlange niet.

Morgen rijden we langs de kust stilaan naar het hoge Noorden.

Het was vandaag vrij mooi weer, wel bewolking, maar geen regen...

We zullen deze nacht goed slapen, vermoed ik, want 't was een lange reisdag, maar we hebben al een klein voorproefje gehad van fjorden en dergelijke...