De 7de dag : Een Panda-rondrit op Karpathos

11 mei 2023 - Arkasa, Griekenland

Het is vandaag onze eerste volledige dag op onze "nieuwe" stek aan de Westkust van Karpathos, in Arkasa...

Ons studiootje bevalt ons, het bed is zeer goed, en met de vensters open en de blaffeturen dicht heeft de Middellandse Zee ons in slaap geklotst...

Vandaag hebben we "geen uur", de Panda staat beneden klaar, enkel de paperassen moeten nog worden gedaan.

Maar eerst ons ontbijt...Self-service de volgende 4 ochtenden.

Het meeste gerief hadden we gisteren al gekocht in de lokale "supermarkt", eigenlijk een grote superette, maar je vindt er alles wat je nodig hebt.

Gisteren adviseerde een oudere Griekse ons welke feta en welke yoghurt de beste is, met gebaren, maar 't werkte, het was kwaliteit.

Deze morgen ben ik dan achter vers brood geweest, vanaf acht uur zou dit geleverd worden...

Het was een bewolkte ochtend, en het druppelde zelfs lichtjes toen ik naar de winkel ging.

Ik was er kwart na acht, en 't nog lichtjes warme brood lag op mij te wachten...

Het is zeer lekker brood, stevig van structuur, en ons ontbijt heeft uitstekend gesmaakt.

Daarna een verdieping lager om de autohuur in orde te brengen.

We huren de Panda voor 2 dagen, aangezien we menen dat dat voldoende is om dit relatief kleine eiland rond te hotsen.

De eigenaar tracht hem natuurlijk voor 4 dagen verpatst te krijgen, maar hij vangt bot.

Wij dus de baan op, en eerst gaan bijtanken, enkele kilometers buiten Arkasa.

Hier zijn immers niet zo veel benzinestations, en in 't Noorden, waar we heen willen, al helemaal geen.

Voldoende getankt, en we vertrekken langs de Westkust, richting Olympos...

Niet het zwembad, natuurlijk, maar een bergdorp, dat de belangrijkste toeristische trekpleister is van het eiland.

Onze GPS vertelt ons dat het 45 kilometer ver is, en dat we er 1 uur en 10 minuten zouden "over doen"...

Het eerste stuk was vlot te doen, maar dan begon de beklimming.

Serieuze haarspeldbochten, het wegdek was in degelijke staat, maar soms waren er kleine verzakkingen.

Enfin, we hebben tijd, dus komt het betere bochtenwerk naar boven, maar de Panda doet het goed.

We rijden verder, komen op een vrij grote hoogte, en de uitgehouwen weg loopt langs steile rotswanden, waar geregeld brokstukken van naar beneden zijn gekomen.

Geen mastdonten, maar uit voorzorg voor de banden laveer ik toch tussen de stukken rots

Gelukkig is er zeer weinig verkeer.

We stoppen af en toe voor een fotootje van een kerkje, een uitzichtpunt, loslopende geitjes en dergelijke.

We komen zo tegen rond de middag aan in Olympos.

Het is een mooi bergdorp, tegen de bergflank aan gebouwd, en de huisjes zijn zeer gevarieerd gekleurd geschilderd.

Het oogt mooi...De vrouwen lopen in traditionele klederdracht, ten behoeve van de toeristen.

Er zijn nogal wat toeristen, maar 't is zeker geen overrompeling

Het toeristische seizoen moet hier immers nog beginnen.

Er is wel een lading Noorderburen een rondgang aan het maken onder begeleiding van een gids, hun bus stond bij de ingang van het dorp.

Het is leuk rondwandelen in het dorpje...Een mooi kerkje, smalle straatjes, ruïnes van oude windmolens, mooi uitzicht op zee, maar het blijft vrij zwaar bewolkt tot nu toe.

Er zijn vrij veel taberna's, maar we besluiten na ons bezoek aan Olympos verder te rijden naar Diafani, dat slechts 8 kilometer verder op ligt, aan zee.

We legden daar even aan met de ferry, komende van Rhodos, alvorens verder te varen naar Pigadia...

Nu bereikten we het havenstadje langs de weg.

Er waren verschillende restaurantjes aan de haven, en we stapten datgene binnen waar we voor de deur konden parkeren.

Een mooi terras, vriendelijke man, die zelfs wat Nederlands kent...

Karpathos is een Nederlandse Sunwebkolonie, maar wij hebben daar geen last van.

Toen we er net waren begon het zowaar te regenen...Dat stond niet in het contract...

We zaten evenwel droog, dus geen probleem.

We startten met een schoteltje tarama en een schoteltje tsatsiki...

Daarna gegrilde calamari, waar we al enkele keren om vroegen, maar vorige keren niet meer beschikbaar...

Hier wel, en hij was uitstekend gegrild.

Nog een koffietje, en dan begonnen we aan onze terugrit.

We namen dezelfde weg terug, dat was de kortste, anders maakten we een serieuze omweg.

Het ging vlot, maar al dat bochtenwerk en de rotsblokken op de weg vragen toch wel wat concentratie.

Het bleef eerst nog lichtjes druppelen, maar dan stopte het met regenen.

Nog even een ommetje gemaakt naar Lefkos, maar daar was niet veel te zien.

We bereikten Arkasa in de late namiddag, en de hemel begon open te trekken.

Tegen de avond was er zelfs overwegend blauwe lucht, met wolkjes.

In de winkel nog wat zongerijpte tomaten, paprika's en fruit gehaald, en deze avond zelf een Griekse salade gemaakt, met de feta, geadviseerd door de Griekse vrouw, gisteren...

Dat heeft enorm gesmaakt...

Seffes nog een Metaxa als slaapmutsje, en morgen gaan we andere delen van Karpathos verkennen met "onze" Panda...