Een reisdag : van Rhodos naar Karpathos

9 mei 2023 - Karpathos stad, Griekenland

Vandaag verplaatsen we ons inderdaad de eerste keer tussen 2 eilanden tijdens deze reis...

Gisteren zijn we niet zo vroeg gaan slapen, aangezien vandaag een reisdag is...

Deze morgen "gewoon" wakker geworden, vóór onze wekker, die we veiligheidshalve om 9 uur zetten, kwestie van geen schitterend ontbijt te missen.

Niet nodig dus, we zijn tijdig wakker, en gaan ontbijten.

Het is druk, er is gisteren blijkbaar een nieuwe lichting toeristen afgeleverd die hun weg nog moeten zoeken.

Alles wordt door het zeer vriendelijke personeel evenwel in goede banen geleid.

We laten het ons alweer smaken, en nadien gaan we naar ons appartement onze bagage verder pakken.

We douchen nog even en checken dan uit, maar onze bagage blijft in bewaring.

We gaan nog op wandel om de tijd te doden én onze beweging te hebben, naar de oude stad, maar langs een "achteringang" en komen zo terecht in een gedeelte waar we nog niet waren geweest.

Smalle, gezellige steegjes, en tegen etenstijd belanden we op een gezellig pleintje, bij de oudste moskee van de stad, overschaduwd door eeuwenoude knoesten van bomen.

Zeer gezellig, en we besluiten daar een kleinigheid te eten.

Onze Griekse lievelingslost, dolmades voor Bettina en Giouvetsi voor mij.

Daarna wandelen we op ons gemak richting hotel, om er onze bagage op te pikken, en ondertussen zien we dat "onze"ferry, de "Chios" van Blue Star Ferries aan het aanmeren is.

Bagage opgepikt, en een kort wandelingetje tot de aanlegsteiger.

We mogen meteen aan boord, en zoeken een plaatsje op het bovendek.

Hier zitten we dan, voor 4 uur 45 minuten (ik had er gisteren een uur bij gedaan, waarvoor excuses).

Er zit niet zo veel volk op de ferry, er gaan wat vrachtwagens, auto's en moto's mee, maar het is heel rustig.

Iets na drieën verlaat de drijvende mastodont de aanlegsteiger, en we zijn er mee weg.

De Chios volgt de Westkust van Rhodos een heel eind, en steekt dan over naar Chalki, waar hij een korte tussenstop maakt.

Chalki is ook een eilandje dat, net als onder andere Rhodos en Karpathos behoort tot de Dodekanesos (Grieks voor twaalf eilanden).

Leuk havenstadje, eentje om te onthouden voor een volgende Griekse-eilandenexpeditie...

We zijn er al gauw weer weg, er is één toeriste afgestapt, en er zijn ook 5 auto's aan wal gereden...

Wij dus weer weg, op naar ons bestemmingseiland, Karpathos...

De ferry maakt eerst een korte stop in de Noordelijke haven van Diafani, waar een vrachtwagen en enkele auto's worden gelost, en vervolgens varen we verder tot Karpathos, of Pigadia...

Beide benamingen worden gebruikt voor de "hoofdstad"...

We komen er aan om 20 voor 8, 5 minuten voor tijd, dus.

Onze routeplanner vertelt ons dat hotel Atlantis 600 meter wandelen verwijderd is van onze aankomstplaats.

Dat blijkt te kloppen.

Het inchecken verloopt bliksemsnel, en we gaan nog iets eten.

De gevraagde calamari waren er niet (meer), en dus werd het een reuze-kippensouvlaki voor ons 2, na een entree van gevulde pepers en hummus.

Het was weer lekker.

Morgen nemen we de bus naar Arkasa, aan de andere kant van het eiland, waar we 4 dagen verblijven in een appartement aan zee, en waar we enkele dagen een auto gaan huren.

Onze reisdag is zeer vlot verlopen, we zijn gelukkige Griekenlandreizigers...

Kalinychta, goedenacht wil da zeggen, naar 't schijnt...