Dag 11 : Eerste volledige dag Oostelijk Kreta

15 mei 2023 - Sitia, Griekenland

Het is weer een goed bed...

Gisteren zijn we eigenlijk te laat gaan slapen om goed te zijn, maar we halen dat wel in...

Het ontbijt hier is voldoende gevarieerd... Al wat een mens nodig heeft is ruimschoots aanwezig, en daar zijn wij content mee.

Na het ontbijt gaan we op wandel in Sitia... Er moet al wat was worden gedaan, en ik heb op tinternet een laundry service gevonden in de buurt van 't busstation.

Onze was verzameld en dan gaan we op stap.

Het is maandag, en dus meer dan een pak rustiger dan gisteren.

De Grieken respecteren de zondag blijkbaar als rustdag...

In de koffiebar zitten oudere mannen backgammon te spelen of te kaarten... Vrouwen doen hun inkopen of staan of zitten te kletsen, en wij als Belgische toeristen gaan op verkenning.

De routeplanner toont ons de weg naar de wasserette...

Tegen morgen in de namiddag is alles gewassen en gedroogd, dus geen probleem, wij blijven hier tot overmorgen...

Daarna naar 't busstation, amper 200 meter verder op...

Er staan een aantal bussen, en we gaan de lokettenzaal binnen.

De loketbediende is gezellig aan het keuvelen met 3 collega's, en is lichtjes geïrriteerd als ik hem om informatie durf vragen, maar hij draait snel om naar "vriendelijk".

We kopen meteen onze tickets voor de bus naar Agios Nikolaos van 14 uur 45...Dat kon al, dus daar waren we ook vanaf.

We wandelden door de smalle straatjes en begonnen aan een lichte klim naar het Venetiaans fort en kazerne, dat boven de haven "uitkijkt".

Heel groot is het niet, maar 't is op maandag open, en dus kopen we 2 tickets.

Veel is er eigenlijk niet te zien, maar kom, w'hebben onze portie cultuur binnen.

Daarna zakken we weer af en gaan iets kleins eten, Greek salad en dolmades.

We eten tegenover ons hotel, pikken de GPS op en wandelen terug naar 't busstation.

We zijn er iets vóór half 3, ruimschoots op tijd, en 't is er vrij druk.

Veel schoolgasten die blijkbaar naar huis worden vervoerd.

"Onze" bus 139 is een gloednieuwe bus, hij rook echt nog naar 't nieuw, en om kwart voor 3 stipt vertrekt hij naar Agios Nikolaos, een  kleine 70 kilometer westwaarts.

We hebben onze huurauto daar gereserveerd aangezien ik een aanbieding had gevonden bij Expedia bij een kantoor in deze plaats, maar we eindigen onze "rondrit" in Oostelijk Kreta ook daar, en we verblijven er ook 4 nachten.

Anders moesten we nog een "drop-off-fee" betalen.

Onze busrit dan: Er is eerst een stuk snelweg, de E75 blijkbaar, maar daarna verlaat de bus deze weg en gaat langs enkele dorpjes...

De uitzichten zijn mooi, enorme olijfgaarden hier, mooie zichten op zee, mooie heuveldorpjes, en soms doet de korte nachtrust z'n werk en dommelen we in.

Na iets minder dan anderhalf uur stopt de bus aan het busstation van Agios Nikolaos.

Het is hier vandaag mooi weer, zowat 27°, en dus gaan we ons in een winkeltje om een "double caramel"-frisco van Algida (Griekse versie van Ola, ook in Italië bijvoorbeeld).

Den eersten van deze vakantie, en 't smaakte, zeker met dit weer...

Daarna gaan we op zoek naar het kantoor waar we onze auto hebben gereserveerd.

800 meter, 11 minuten, zegt de routeplanner, en dat klopt.

We zijn er om 20 voor 5, en 't kantoor gaat pas om 17 uur open...

Dus gaan we maar al te graag in op de uitnodiging van het toffe terrasje aan de zee, en ploffen er ons neer voor een verfrissing.

Daarna is het kantoor reeds open, de Panda staat te blinken, en na de verplichte korte administratieve rompslomp nemen we de sleutel in ontvangst, starten de GPS op en we kunnen de baan op.

Eerst nog even de halfvolle tank bijvullen, zodat we een tijd verder kunnen zonder tanken.

Het gaat vlot, de eerste kilometers zijn op de autosnelweg, maar deze eindigt al gauw, en dan wordt het weer kronkelen in de bergen, of heuvels, zoals je wil.

We zijn in congé, we doen het rustig aan, en er is weinig verkeer...

We geraken zo zeer vlot terug in Sitia, en kunnen de Panda kwijt op de privéparking achter ons hotelletje...Gemakkelijk is dat...

Een gin-tonicsken op ons terras, en dan gaan we "dineren" bij To Limani, net als gisteren...

Het heeft ons bekoord...De Kretenzische tapasschotel hebben we overgedaan, maar daarna ging ik voor de zwaardvissouvlaki, Bettina bestelde de kipsouvlaki...

Het was weer lekker, afgerond met de bijna onvermijdelijke espresso voor mij, en daarna kwam er weer een gebakje en een flesje raki, om alles te laten afzakken "on the house"...

Morgen gaan we met Panda op reis, net als de zoveel volgende dagen...

De groeten van op ons balkonnetje met zicht op de haven, bij 21°...