Dag 10 : De oversteek

14 mei 2023 - Sitia, Griekenland

Vandaag beëindigen we ons bezoek aan Karpathos.

We zijn blij dat we dit eilandje hebben bezocht.

Het was compleet nieuw voor ons, het paste in onze reis, aangezien we met Ryanair naar Rhodos konden vliegen, met de ferry van Rhodos naar Karpathos konden "oversteken" en vervolgens hetzelfde konden doen van Karpathos naar Oost-Kreta, aangezien Bettina daar nooit eerder is geweest, en ik het "op een vluggertje" heb bezocht in 1990, en dan nog zeer summier.

We hebben Karpathos ervaren als een mooi eilandje, maar veel bezienswaardigheden zijn er niet...

De natuur was er wel mooi, nu in het voorjaar.

Het wordt in de zomer vooral bezocht door zonnekloppers, vermoed ik...

Wij hebben er ons goed gehad, en hadden ons verblijf bewust kort gehouden.

Vandaag maakten we dus de oversteek van Karpathos naar Oost-Kreta.

De bagage was grotendeels klaar, nog een laatste ontbijt op ons terras, en het laatste inpakwerk, en we konden beschikken...

Onze huisbaas voerde ons tegen de middag naar Pigadia,.

Vandaag was het ook in Griekenland moederdag, en toen we op weg waren naar Pigadia passeerden we het heuveldorpje Menetes, waar de mis juist "uit" was, en blijkbaar zijn de Grieken nog "actief" gelovig, aan het volk op straat te zien, en alle moeders hadden blijkbaar een plantje gekregen voor hun moederdag.

Bij aankomst namen we nog een aperitiefje en een laatste lichte lunch op Karpathos.

Het was vrij druk aan de haven. Er stonden reeds enkele vrachtwagens te wachten, en er werden nog enkele opleggers aangevoerd.

De ferry was voorzien te vertrekken om 15 uur 10...

Omstreeks 25 voor 3 dook de "Chios" van Blue Star Ferries op, en meerde vlot aan.

We konden direct aan boord, en gingen meteen naar "ons" vertrouwde bovendek.

We installeerden ons, en konden de bedrijvigheid volgen bij het laden.

Er gingen deze keer ook vrij veel voetpassagiers mee, maar het was een heel gedoe om de opleggers aan boord te rijden.

De trekkers gaan blijkbaar niet mee...

Om kwart na 3 worden de trossen losgegooid, en onze ferry gaat van wal...

We varen naar het Zuiden en gaan onder Karpathos door, en varen langs de kust ongeveer tot op de "hoogte" van Arkasa aan de Westkust, van waar de ferry oversteekt naar het eilandje Kasos, waar hij nog een tussenstop maakt.

Tussendoor houdt vriend Geert mij op de hoogte van de halve finale tussen Dendermonde Rugby en Kituro, en uiteindelijk gaat Dendermonde naar de finale volgende week, na een 45-3 overwinning...

Proficiat,mannen..., en nu terug naar Kasos...

Enkele voetpassagiers gaan aan wal, en een vrachtwagen, geladen met geitjes, komt aan boord gereden.

Tof dat ze met die dieren op reis gaan...

De tussenstop duurde een goed kwartier, en weg waren we...

De volgende tussenstop van de ferry was voor ons: de haven van Sitia, in Oostelijk Kreta.

Hierna vaart hij verder naar Heraklion, en morgen vaart het schip door naar Piraeus, met een tussenstop in Santorini...

De aankomst was voorzien om 10 voor 7 deze avond, en dat was ook zo.

We konden vlot ontschepen en "ons" hotel, dat we hier voor 3 nachten boekten, Elysee hotel, ligt aan de waterkant.

Na een kwartiertje wandelen langs de leuke promenade, vol uitnodigende terrassen van restaurants en bars, arriveerden we.

Een kamer op de eerste verdieping, met zeezicht en een mooi balkonnetje: meer moet dat niet zijn....

We installeren ons snel, en gingen dan nog op stap om iets te gaan eten.

De recensies van To Limani waren zeer goed, en dus wilden we de juistheid checken.

De dienster was alleszins zeer vriendelijk (het moet gezegd, tot op heden zijn we steeds zeer vriendelijk en correct bediend geweest, overal waar we kwamen), en gaf een zeer goede uitleg.

Ze hebben er een soort tapasschotel, met daarop een soort kruidige kaas, een toast met tomaten en feta, eigenlijk op het idee van bruschetta, een soort miniloempiaatje, maar dan gevuld met spinazie, iets soortgelijks, maar gevuld met kaas, dolmades (met rijst gevulde druivenbladeren) en een soort slakken, eigenlijke grote caracollen (die kon je laten vervangen, maar wij wilden die wel eens proeven).

Dat alles was zeer zeker heel lekker, en de slakken waren zeer lekker klaar gemaakt, in een sausje met rozemarijn.

Wij dachten dat het zeeslakken waren, maar blijkbaar is dat niet zo...

Daarna had Bettina geopteerd voor reuzegarnalen "Saganaki", ik voor mosselen "Saganaki".

We hadden dit nog nooit gegeten, maar 't komt wel geregeld voor op het menu, en dus had ik het eens gegoogeld, en het is een bereiding met onder andere kaas, ouzo, paprika, tomaat en look, en dat bereid in een pan.

Het was verdomd lekker, dat wil ik nog wel eens eten.

Nadien kregen we nog een gebakje en een flesje raki van het huis aangeboden, en ik sloot af met een espressootje...

De setting van de restaurantjes aan de waterkant is ook schitterend.

Sitia is een leuk havenstadje, morgen gaan we verder op verkenning hier, en we nemen de bus naar Agios Nikolaos, waar we onze huurauto voor de volgende 8 dagen afhalen, en keren dan terug.

Het bevalt ons hier, en de prijzen van drank en eten vallen zeer goed mee.

Ik heb niet de indruk dat de prijzen hier ontploft zijn, zoals bij ons mijns insziens op sommige plaatsen wél is gebeurd.

Tot de volgende lezing...