Azoren, dag 9, dag 2 op Pico

26 juni 2022 - Madalena, Portugal

We hebben weer een goeie nachtrust gehad, maar dat mocht wel na onze reisdag gisteren, gevolgd door een wandeling naar en van het restaurant.

Vandaag gaan we op daguitstap naar het nabijgelegen Azoreneiland Faial.

We hebben de intentie de ferry van half 12 te nemen, maar we wandelen eerst naar Madalena, waar de ferry vertrekt, en da's toch een kleine 4 kilometer vanaf ons hotel.

We hadden de wekker voor alle zekerheid op 9 uur ingesteld, maar we waren hem voor.

Eerst ons opgefrist, en dan gaan ontbijten...

Het ontbijtbuffet is hier niet zo uitgebreid als bij "do Colegio", maar er is toch voldoende keuze qua broodjes, yoghurt, fruit, en, jawel, er zijn zelfs pannekoekjes...

We laten het ons smaken en maken ons verder klaar om op uitstap te gaan.

Het is een mooie wandeling, we volgen wel de hoofdweg, maar zelfs daar is niet veel verkeer.

Na een goed uur wandelen arriveren we, na een kennismaking met het leuke stadscentrum van Madalena, aan de haven, waar de ferryterminal onmiddellijk opvalt.

Het is een heel modern gebouw, maar bij onze aankomst omstreeks 11 uur is het er nog vrij rustig.

We moeten voor deze uitstap nog een heen- en terugticket kopen bij het loket van Atlanticoline, de ferrymaatschappij die de overvaarten tussen de verschillende Azoreneilanden uitbaat.

Het aankopen gaat vlot voor ons, maar achter ons komt er eensklaps veel volk opdagen.

We zijn duidelijk niet alleen die op daguitstap gaan naar het slechts 6 kilometer verderop gelegen Faial.

Het inschepen gaat vlot, we nemen plaats op het bovendek, en even na half twaalf meren we af.

Deze ferry neemt enkel voetpassagiers mee...

De overtocht duurt ongeveer 25 minuten, maar onderweg hebben we een mooi zicht op het eiland Faial, dat we benaderen, alsook op het eiland Pico, dat we verlaten...

Het is vrij open weer, en de top van de Pico komt geregeld te voorschijn.

We passeren langs 2 in zee gelegen rotsen tijdens onze overtocht, en naderen al snel Horta, de hoofdstad van dit kleine eiland.

De naam Horta komt van één van de eerste bewoners van dit eiland, de Vlaamse familie De Hurtere.

In de 15de eeuw zouden zowat 1500 Vlamingen zijn uitgeweken naar voornamelijk Faial, maar ook naar São Jorge en Terceira.

Je merkt echter weinig van deze Vlaamse geschiedenis...Enkel op Faial bestaat er nog een plaatsje met de naam Flamencoes...

Eens we de haven van Horta naderen bel ik met de taxichauffeur met wie ik gisteren had afgesproken voor een rondrit op dit kleine eiland.

Ik had zijn gegevens gevonden op TripAdvisor en hij wou deze rit doen vandaag met ons.

We "landden" omstreeks de middag en Antonio Pereira stond ons met zijn taxi nr. 28 op te wachten aan de ferryterminal van Horta.

De man sprak zeer goed Engels, hij heeft 12 jaar in Toronto gewoond, vandaar, maar is afkomstig van Faial, en is er 34 jaar geleden teruggekeerd.

Hij kent dit kleine eiland, 174 vierkante kilometer groot, zowat 50 kilometer omtrek, dan ook uit z'n hoofd.

Hij vertelt de geschiedenis van het eiland tijdens de 4 uur durende rondrit, maar stopt geregeld om allerhande prachtige uitzichtpunten te tonen.

Hij is zeer fier op "zijn" eiland, maar het is er ook, alweer, zeer mooi.

De uitzichten zijn magnifiek, maar ook de begroeiing en landschappen zijn wondermooi.

Hij blijft maar vertellen en rijdt steeds naar andere plaatsen, waar telkens iets anders in het oog springt.

Aangezien het een vrij heldere dag is kunnen we naast Pico ook São Jorge en Graciosa in de verte zien liggen.

De Azoren zijn allemaal eilanden van vulkanische oorsprong, maar Faial heeft vrij veel "hinder" gehad van vulkanische activiteit.

In 1957 is er nog een immense eruptie geweest, waarbij een nieuwe vulkaan uit zee oprees, maar deze is intussen weer weggeërodeerd...

Op sommige plaatsen zie je nog de daken van huizen die onder de lava werden bedolven.

We rijden tot de top van een vulkaankrater met een hoogte van zowat 900 meter, waarin je 400 meter kan afdalen en die een omtrek heeft van zowat 8 kilometer.

Er was vroeger een kratermeer, maar door de vulkaanuitbarsting in 1957 is dit opengescheurd en leeggelopen.

We hebben ons deze uitstap zeker niet beklaagd, hebben op korte tijd kennis gemaakt in een notendop met dit prachtige eiland, vol alweer massa's bloemen, waarvan de meeste pas binnen een kleine maand in bloei zouden staan, en 't zijn nu al muren vol hortensia's die langs de wegen staan.

We kijken dan ook meer dan tevreden terug op onze daguitstap naar Faial en gaan nog een pintje drinken en een broodje eten in Horta.

Om 17 uur 15 vaart onze ferry terug af van Horta naar Madalena, deze keer kunnen er wel een klein aantal auto's mee...

Na een klein halfuurtje zijn we weer in Pico, en we gaan eten voor we terugwandelen naar ons hotel.

Restaurant "O Cinco" is blijkbaar heel de dag open, en bij onze aankomst omstreeks kwart na 6 is er nog plaats, maar kort daarna loopt het snel vol...

Niet meer ons probleem, we bestellen elk een Caipirinha, da's verdomd lang geleden, een mandje brood met lokale kaas en honing, en daarna een steak voor mij en kip voor Bettina.

Allemaal om te lekkerder, eenvoudig maar goed, meer moet dat niet zijn...

Na te hebben afgerekend gaan we terug op wandel naar ons hotel, een wandelingetje van een 4-tal kilometer, met een korte omweg langs het grootwarenhuis om nog wat drankvoorraad aan te vullen.

Het was weer leuk vandaag, we hebben er van genoten.

Morgen gaan we normaal gezien rondtoeren op Pico, maar dat regelen we morgen vroeg wel.

Nog een goeie verderzetting van jullie weekend.

Gegroet van uit Pico...

1. Lutgart De Mol:
    26 juni 2022
    Dank om te mogen volgen...
    Nog aangename vakantiedagen!