Azoren, dag 14, Terceira dag 3

30 juni 2022 - Praia da Vitória, Portugal

Gisteren avond laat was 't nog even verschieten voor ons. Viator, waar we onze daguitstap voor vandaag online hadden geboekt, liet om kwart  voor 11 via e-mail weten dat onze uitstap vandaag niet kon doorgaan, bij gebrek aan een Engelstalige gids. In het Portugees konden we wel op uitstap, maar veel verder dan "bom dia" en "obrigada" zijn we nog niet gevorderd.

Op 3 juli was er wel nog plaats...Probleem is enkel dat we dan in België zijn...De touroperator antwoordde dat we dan "gewoon" moesten annuleren...Maar, zo vertelt de website van Viator, als je de laatste 24 uur annuleert, dan is er geen sprake van terugbetaling.

Mede door Covid ben ik een mini-expert inzake omboekingen en vouchers en datumwijzigingen en terugbetaling geworden, maar je moet niet denken dat ik dat graag doe, wel integendeel,  't is altijd gezever, gezever, gezever...

Enfin, via een whatsapp-sessie met Viator is alles snel en netjes geregeld, en onze betaling via PayPal is al teruggestort...

Maar, geld terug, dat wel, maar geen uitstap...

We zien wel...

Goed geslapen, lekker ontbeten, en we beslissen om deze voormiddag de bus richting Angra do heroismo te nemen tot São Sebastião, een leuk dorpje ongeveer halfweg.

Bettina had gelezen dat er hier op Terceira een vulkaankrater/grot is die je kan bezoeken, namelijk de Algar do Carvão...

Efkes "tinternet" gebruikt : ziet er leuk uit, maar geen openbaar vervoer dat er langs komt.

Een taxi dan maar : Taxi Paul profileert zich als de taxichauffeur die je overal op Terceira brengt, en de nodige informatie meegeeft..

Effe Apeldoorn bellen, en Paul zegt dat hij ons deze namiddag naar daar kan brengen en terug, en dat hij 45 minuten wacht, de tijd die je normaal gezien nodig hebt om op een rustige manier de vulkaankrater te bezoeken.

Hij vertelt er meteen bij dat je dit fenomeen enkel in de namiddag kan bezoeken, wat wij niet wisten.

Dus, deze morgen de bus op tot São Sebastião, een klein half uurtje rijden, en na het uitstappen een korte wandeling gemaakt door dit mooie dorp...

Het heeft een mooi dorpsplein met leuke boompjes en bankjes, waar de "oude peten" van het dorp gezellig keuvelen...

De kerk overschouwt dit alles, en we gaan even naar binnen.

Het is een eenvoudig kerkje, maar wel het enige op de Azoren waar er fresco 's zijn geschilderd op de muren.

Ze zijn mooi, en de restauratie is aan de gang.

Na het verlaten van de kerk wandelen we richting kerkhof.

Da's een "tradtional" voor ons...Als we ergens "nieuw" zijn, en da's het geval voor Portugal/Azoren, dan bekijken we de begraafcultuur graag.

Soms zijn graven echte kunstwerken...

Hier worden de mensen meestal nog echt begraven, dus niet gecremeerd, maar ze worden wel in familiegraven ter aarde besteld.

De zerken zijn sterk gelijkend met diegene die bij "ons" worden gebruikt.

Na dit korte bezoek wandelen we terug richting bushalte, en iets later komt bus n° 2 opdagen.

Wij dus terug naar Praia da Vitoria, een kleinigheid gedronken en gegeten, en iets voor 14 uur belt taxi Paul dat hij er aan komt...

Wij weer weg, de man vertelt vlot en in zeer degelijk Engels 't één en 't ander over de krater.

Deze heeft een diameter van 7 kilometer en in het midden kan je in een soort grot de binnenkant van een vulkaan bekijken.

Het is de moeite waard, een wirwar van kleuren, door alle verschillende mineralen die er te zien zijn...

De chauffeur zijn ouders zijn van Terceira afkomstig, maar ze hebben 22 jaar in Johannesburg gewoond, en hij is daar geboren en heeft er tot z'n elfde levensjaar gewoond, vandaar zijn uitstekend Engels...

Hij vertelt graag, en neemt ons na het kraterbezoek mee naar het dorpje Biscoitos, waar er  natuurlijke zeezwembaden zijn, midden in gestolde lava.

Je ziet er indrukwekkende massa's gestolde lava, overblijfselen van de laatste vulkaanuitbarsting op Terceira ergens rond 1750...

Tussen deze lavapartijen zijn er natuurlijke baden waar de "locals" komen zonnen en zwemmen.

Nadien rijden we terug naar ons hotel via een kustweg, en passeren zo in Lajes, waar de luchthaven van Terceira gelegen is...

Hier zijn ook Amerikaanse militairen gelegerd, die er kerosinevoorraden van de Amerikaanse luchtmacht bewaken.

Deze luchthaven ligt op slechts 4 kilometer van ons hotel, en we zien/horen dan ook geregeld een aankomend vliegtuig...

Morgen moeten we hier weer zijn en om 13 uur vertrekken we voor een vlucht van 45 minuten naar Ponta Delgada.

Taxi Paul dropt ons aan hotel Teresinha, en ik ga ons hotelzwembad eens uittesten.

Het water is aan de frisse kant, maar goed te doen, maar Bettina past...Te koud...

Voor deze avond had ik gereserveerd in "O Pescador", waar we ook eergisteren zijn geweest.

Het heeft weer zalig gesmaakt, en na een kort wandelingetje terug vervolledig ik eerst mijn dagverslag, en seffes maken we de bagage grotendeels klaar, zodat we morgen niet te veel meer te doen hebben.

Opstaan, verfrissen, ontbijten, bus op naar de luchthaven, bagage afleveren, instappen en meevliegen...

Maar da's voor morgen...

Zo, de werkweek zit er zo goed als op, ons "Terceiragedeelte" van deze Azorenreis ook, en 't was hier ook weer in orde...