Azoren dag 13 : Terceira dag 2

30 juni 2022 - Praia da Vitória, Portugal

Toen we deze morgen het rolluik van onze kamer optrokken dan was de hemel grijs, maar we hadden wel "zicht", de straten lagen nog nat, maar het regende niet meer...

We hadden geen wekker gezet, we waren gisteren al vóór dag en dauw uit bed en 't blijft verlof...

We maken gebruik van onze inloopdouche en gaan gewassen en gestreken naar de ontbijtruimte.

Er is weer meer dan genoeg keuze, en we laten het ons smaken...

Vandaag gaan we met de lijnbus op daguitstap naar de "hoofdstad" van Terceira, Angra do heroïsmo...

Op Terceira zijn er vrij veel buslijnen, en we maken daar dan ook graag gebruik van. De website van EVT, de Terceira-versie van De Lijn, is vrij overzichtelijk.

Elk uur, op het uur, vertrekt er een bus in beide richtingen, en een rit duurt bij benadering 50 minuten.

Aan de hotelbalie vertelt men ons waar de bus vertrekt, en da's maar 5 minuutjes wandelen.

Wijlen weg...

De bus staat er al, 2,67 € per persoon voor een enkele rit, mondmaskers op, en het startschot wordt gegeven...

De straatjes waar de bus door moet zijn aan de smalle kant als er tegenliggers opdagen, maar met wat goede wil van weers zijden lukt dat wel.

We rijden door leuke dorpjes en komen vlot aan op de Praça Velha, de "oude markt", van Angra do heroïsmo...

Even bevestiging vragen aan de chauffeur omtrent de vertrekplaats voor de terugreis, maar da's blijkbaar op dezelfde plaats...Makkelijk...

We vertrekken op stap, gaan de toeristische dienst binnen en aan de hand van een duidelijk plannetje maken we zelf een parcours.

Deze stad is door Unesco erkend als werelderfgoed, en 't is dan ook een leuk stadje.

Weer allemaal koloniale gebouwen, maar alle zeer kleurrijk geschilderd...

Het is leuk wandelen,het verkeer is niet te druk, er hangen in sommige straten prachtige versieringen.

We gaan langs de haven, passeren mooie kerken, en klimmen naar het oude fort, dat boven de haven uit steekt...

Binnen dit fort is nu een hotel-restaurant gevestigd, maar het is overdag vrij te bezichtigen...

Mooi en tof gedaan...

We kuieren verder...Intussen is 't al middag gepasseerd en de zon is komen piepen, en dus was 't tijd voor een Super Bock voor mij...

Een lokaal barretje sprong in het oog, en de 33'er Super Bock ging vlot naar binnen...

1,20 € voor een 33'er, jawadde-dadde...

Wij weer verder door de smalle straatjes.

We passeren langs mooi geschilderde gebouwen en kerken, en gaan de binnenkant van een kerk bewonderen...

Dit is echt een toffe stad om in rond te "dretsen", en we belanden bij de lokale Subway...

Deze "fastfood"-broodjeszaak is ook op de Azoren in de meeste "steden" vertegenwoordigd, en wij zijn "verzot" op de Italian BMT...

De innerlijke mens heeft energie nodig, en dus laten we het ons welgevallen.

Daarna vervolgen we "ons" parcours en klimmen verder tot het Memoriaal, een puntvormig, okergeel geschilderd gebouw dat werd gebouwd ter herinnering van het eerste fort dat ooit in Angra do heroïsmo werd gebouwd.

Van daar uit heb je een magnifiek zicht over de stad, de oceaan en het prachtige park aan de voet van dit memoriaal...

We zakken stilaan af, tot op heden hebben we vrijwel permanent geklommen, door dit magnifieke park, vol kleurrijke bloemen, planten, palmbomen, een mini-bananenplantage, en we belanden zo bij de kathedraal.

Deze is gesloten, maar het terras ernaast is open...

De zon is ondertussen haar werk aan het doen, en we laten dus een verfrissing tot ons komen...Super Bock is here...

We kuieren rustig verder, maar we schuiven goed op in deze prachtige dag, en we wandelen richting Praça Velha om op tijd te zijn voor de bus.

Angra do heroïsmo heeft zijn plaats op de Unesco-werelderfgoedlijst zeker verdiend, naast het Ros Beiaard natuurlijk...

De bus duikt tijdig op, en we vertrekken weer richting Praia da Vitoria...

Op de bus dommelen we allebei af en toe in, en voor we het beseffen zijn we ter plaatse.

Aan de bushalte is een warenhuis en we nemen enkele drankjes mee voor op de kamer.

Het is hier immers vrij zwoel, en we vullen ons zweet geregeld bij...

Eens in de kamer check ik ons in voor onze vlucht van overmorgen naar Ponta Delgada.

Jawel, we naderen het einde van "onze" ontdekkingsreis van de Azoren.

Vasco da Gama ontdekte destijds de Azoren, en er staat een prachtig beeld van hem te pronken aan de haven van Angra do heroismo...

Voor morgen hebben we nog een rondrit op Terceira geboekt, zodat we ons ook van dit eiland in zijn geheel al een idee kunnen vormen.

Deze avond zijn we nog een wandelingetje door Praia da Vitoria gaan maken en zijn bij de plaatselijke Chinees gaan eten. Da's eens iets anders en al wat geleden, en 't heeft gesmaakt...

Overmorgen vliegen we dan terug naar Ponta Delgada, waar we nog 1 nachtje slapen vóór onze terugreis naar ons zo dierbare België, dat vandaag ons pree heeft gestort...

Het leven kan schoon zijn, newaar...

Ik eindig dit epistel bij een lekkere gin en tonic, en tomorrow is another day...

De groeten thuis, en 't beste met die dagen...