Azoren, dag 8, reisdag São Miguel - Pico

25 juni 2022 - Pico, Portugal

Deze morgen hebben we onze wekker nog eens gebruikt, om 7 uur mocht hij ons wekken, zodat we, zonder ons te moeten haasten, tijdig op de luchthaven zouden geraken.

Hij deed z'n werk, nog een douchke gepakt om er fris op te staan...

Daarna ons laatste ontbijt in "ons" hotel do Colegio, en we konden er weer tegen.

De bagage was van gisteren al grotendeels klaar, enkel nog een paar kleinigheden bijduwen, wat ballast achterlaten op toilet en dan gaan uitchecken en afrekenen.

Taxi gevraagd, en deze kwam er zeer snel aan, en iets voor half negen waren we al op de baan voor een ritje van 10 minuten tot de luchthaven.

We konden onze bagage onmiddellijk inchecken, de veiligheidscontrole verliep ook enorm vlot, en was het wachten geblazen aan gate 10, waar de vlucht naar Pico zou vertrekken.

Ze stond al op het scherm, maar er stond nog geen vliegtuig.

Plots zagen we onze Amerikaan uit LA die eergisteren met ons mee was op uitstap.

Hij had toen verteld dat hij die dag bericht had gekregen dat zijn vlucht naar Barcelona gecancelled was, maar blijkbaar kon hij vandaag via Lissabon naar Barcelona...

Ge ziet, het leven van een toerist is niet alles...Maar 't is wel een tof leven...

Ondertussen was er een vliegtuig van Air Azores geland, en dat "parkeerde" ter hoogte van gate 10.

Eerst de lading passagiers en bagage er uit, en dan mochten wij aan boord. Het was een Dash 800-vliegtuig, met 2 propellers, blijkbaar van Canadese makelij...

Er konden toch een 80-tal passagiers in, 2 aan 2, links en rechts van de middengang, en hij zat aardig gevuld.

Met een 10-tal minuutjes vertraging opgestegen, maar 3 kwartier later zette de piloot het toestel zacht en veilig aan grond op ons tweede eiland van onze eerste Azorenreis, het eiland Pico.

Pico is niet genoemd naar het personage uit FC De Kampioenen, maar wel naar de piek van de hoogste berg van Portugal, de Pico met z'n 2 351 meter boven de zeespiegel. Het is een vulkaan, dus er zit nog heel wat onder water ook van deze berg.

Ter informatie : de Azoren tellen 9 bewoonde eilanden, en deze zijn opgedeeld in 3 groepen.

De eerste groep is São Miguel en Santa Maria, de tweede groep is Pico, Faial, Sao Jorge, Graciosa en Terceira en de derde groep bestaat uit Corvo en Flores.

In het verleden waren er ferries van São Miguel naar Terceira en Santa Maria, maar deze zijn (tijdelijk) afgeschaft.

Tussen Faial, Pico, Sao Jorge, Graciosa en Terceira varen wel ferries, en tussen Corvo en Flores ook.

Wil je van de ene eilandengroep naar een andere, dan moet je dus een vlucht boeken, wat wij hebben gedaan.

Morgen gaan we met de ferry heen en terug naar Faial, da's maar 25 minuten varen, we zien het eiland Faial liggen van op ons terras, dinsdag nemen we de ferry naar Terceira, via São Jorge, en van Terceira vliegen we dan vrijdag terug naar São Miguel.

Nu terug naar de dag van vandaag.

Vlot geland dus, slechts 1 vlucht, dus de bagage was er snel, en het minibusje van "ons" nieuwe hotel voor 4 nachten, Nova Vista, stond ons op te wachten.

Een ritje van 20 minuten,  en we waren ter plaatse.

We kregen onmiddellijk de sleutel van ons appartement met kitchenette, met ruim terras met zicht op zee, Faial, en de wijngaarden...

We kunnen voor zondag en maandag hier een autootje huren, en dat gaan we dan ook doen..

We hebben ons op ons gemak geïnstalleerd, en zijn dan een buurtwinkeltje gaan zoeken, en 't was maar  600 meter van ons hotel...

We hebben er de meest noodzakelijke dingen kunnen kopen, want da's 't enige "nadeel", dat is dat we zowat 3 kilometer van de "hoofdstad" van Pico, Madalena, zitten...

Het is zo een buurtwinkeltje dat tevens "winkelcentrum" is : café, restaurant, loterij én winkel...

Het is er één komen en gaan, en 'k had ook wel goesting op een pilsken, allez 't mag ne grote zijn.

Het was ne goe getapte, zeer frisse en lekkere Super Bock, en samen met Bettina hare Coke Zero was 't 3 €...

Hier kom ik nog...

Daarna wandelden we terug naar 't hotel, en na nog wat verder uitgepakt te hebben, een kleinigheid te hebben gegeten en te hebben genoten van ons zeezicht, vertrokken we rond 18 uur op ons gemak, om richting Madalena te wandelen.

Met de Komoot-app op Bettina haar smartphone werd het een mooie wandeling door het "veld"...

Hier op Pico hebben de boeren en wijntelers door de eeuwen heen kilometerslange muurtjes gebouwd met brokken lavasteen.

Deze beschermen waarschijnlijk tegen de wind, en binnen die muurtjes groeien druivenranken.

Er wordt op Pico blijkbaar veel wijn geproduceerd, en we hebben bij ons avondeten een lekker lokaal wit wijntje geproefd, en 't heeft gesmaakt.

Het was dus een zeer mooie wandeling, deels langs de zee, en zo belandden we in een "buitenwijk" van Madalena, waar restaurant "O Ancoradouro", dat ik had gevonden op TripAdvisor, was gelegen.

Er vlak bij was een feest aan de gang voor de patroonheilige van deze wijk, en de sfeer zat er duidelijk in, en de "Piconezen" waren massaal present.

Wij waren dus voor het restaurant gekomen.

We hadden niet gereserveerd, en het zal aardig vol, maar we kregen nog een tafeltje aangeboden...

We besloten enkel een hoofdgerecht te bestellen, en achteraf gezien waren we wat blij, want ons hoofdgerecht was enorm lekker, maar ook een serieuze portie.

Ik heb nog eens tonijn genomen en Bettina octopus.

Njammie-njammie, en de frisse fles witte wijn liet zich er bij smaken.

We hebben dan toch nog maar een dessertje genomen, pannacotta met caramel voor Bettina en ik een soort moelleux, maar met cocos, 't was lekker..

Als boetedoening zijn we dan teruggewandeld naar Nova Vista. Het zijn immers de langste dagen van het jaar en 't blijft lang klaar.

Op ons terras nog wat genoten van de lichtjes van Faial, en nu gaan we, na ons verslag, stilaan doken doen.

Het weer was vrij goed vandaag, 't heeft wat gedruppeld, maar in de namiddag en tegen de avond zijn de wolken open getrokken en was zelfs de top van de Pico bij momenten te zien...

We zèn hier ook geiren...

Prettig weekend,  allemaal, geniet er van, wij gaan dat ook proberen..