Wandelen langs markten en tempels in Chiang Mai en Khantoke Dinner & Dance

4 november 2018 - Chiang Mai, Thailand

Ons heerlijke bed heeft zijn werk gedaan, we waren gisteren iets vroeger gaan slapen dan de dag voordien, en de vermoeidheid is er blijkbaar al wat uit, want we zijn vrij vroeg wakker.

Het is zondag, en er moet niemand naar den bakker achter koeken, want op enkele passen moeten we onze voeten maar onder tafel steken voor een lekker ontbijtje.

We blijven echter nog wat de zondagsluierik uithangen en staan dan rustig op en gaan ontbijten.

Het smaakt weer, maar de bediening loopt een beetje mis…Onze bestelling van de eitjes met bijbehoren wordt tot hun verbazing onder de neus van een Spaans koppel geschoven. Ze aanvaarden dit in dank, maar vragen zich toch af vanwaar dit plotseling komt, en dan valt de Baht van de dienster, en brengt de bestelling van Bettina tot bij haar.

De Spaanse was aan ’t mijne al begonnen en heeft dat dan ook naar binnengewerkt, enkele minuten later was mijn bestelling ter plaatse, mét excuses, die graag werden aanvaard. Wie maakt er al nekeer geen foutje?

Daarna gingen we op pad voor “onze” stadswandeling.

Het vertrekpunt wisten we al liggen. Het was een wandeling die Bettina van het internet had geplukt, maar het begeleidende plannetje was niet zo duidelijk en er werd regelmatig verwezen naar straatnamen, alleen, deze zijn meestal enkel in het Thai aangebracht en die taal zijn we nog niet zo goed machtig.

Na wat over en weer geloop in de juiste omgeving vind ik dan toch “punt 1” van de wandeling, een Chinese tempel, terug.

Daarna gaat het makkelijker. Het is vandaag 32° in Chiang Mai, stralend blauwe hemel, dus bakken en braden. Zonnecrème en  een hoofddeksel zijn dus geen overdreven luxe, maar we zijn voorzien…

Daarna ging het wel een stuk vlotter.

Chiang Mai is ooit de hoofdstad geweest van een koninkrijk en dat zie je nog steeds. De stad was volledig ommuurd, en er lagen ook stadswallen, een beetje zoals Deiremonne destijds.

De stadswallen in Chiang Mai liggen er nog steeds en ze bakenen duidelijk de Old Town af, en er staan nog restanten van stadswallen en stadspoorten.

Door het feit dat het een hoofdstad is geweest tref je er dan ook een massa tempels, pagodes en stoepa’s, dat zijn eigenlijk grafmonumenten, aan.

Ik ga jullie een opsomming besparen, maar ik kan je wel verzekeren dat er een aantal zeer indrukwekkende bouwwerken, ruim van goud voorzien bij de afwerking en versieringen, te zien zijn.

Bettina zal dit wel verduidelijken door haar foto’s. Als je de smaak te pakken hebt, boek een vlucht en kom jezelf overtuigen.

Chiang Mai is al bij al een zeer leuke stad, en mensen die rustig aan “weinig of niks” kunnen doen op vakantie, wij zijn daar nog niet zo goed in, die kunnen hier zeker langere tijd blijven “hangen”. Je ziet hier ’s avonds vele types van alle leeftijden verschijnen die hier duidelijk al geruime tijd uithangen.

Het leven is hier dan ook aangenaam, naar mijn goesting iets te warm, maar de mensen zijn  vriendelijk, eten en drinken én logies zijn best betaalbaar, dus waar wacht je op?

Wij hebben alle bezienswaardigheden van de stadswandeling stuk voor stuk bezocht, en we hebben dan ook een groot stuk van de Old Town langsgewandeld.

Het was leuk, en onder de baan vind je hier meer dan voldoende mogelijkheden om het hoofd koel te houden, van 7-11’s tot bars en restaurants, voor elk wat wils…

Daarna keerden we terug naar ons hotel, de 10 000 stappen zijn reeds ruimschoots overschreden vandaag.

Net ons hotelzwembadje ingestapt, een paar baantjes “getrokken” en voor de rest afgekoeld. De temperatuur  van het water is zeer verfrissend, dus ook dat heeft enorm deugd gedaan.

Seffes gaan we eten en kijken naar traditionele dansen tijdens het Khantoke dinner-and-dance.

Het relaas daarvan is voor morgen, vermoedelijk.

1. Pierre en Irene:
    4 november 2018
    Het bevalt jullie ginder nog steeds uitstekend zo te horen🖒
  2. Freddy De Boodt:
    4 november 2018