Dag 4 in Thailand, maandag 5 november 2018.

5 november 2018 - Chiang Mai, Thailand

Het licht is uitgegaan gisteren, en deze morgen was er weer licht…

Vandaag gaan we op stap  naar Lampang en Lamphun, twee steden in een aangrenzende provincie van Chiang Mai.

Blijkbaar zijn er daar een aantal mooie tempelcomplexen te zien, en dat interesseert ons wel.

Wat vooraf ging :

We hadden geinformeerd voor de prijs bij het reisbureau waar we onze eerste uitstap boekten, maar vonden de prijs, 2 500 Baht per persoon behoorlijk hoog. Deze steden liggen wel een heel eind rijden vanaf Chiang Mai, dus dat ’t niet goedkoop zou zijn wisten we ook wel…

Daarom ben ik op zoek gegaan naar een goedkopere mogelijkheid. De trein is een goedkoper alternatief, maar dan ben je nog maar in ’t station van Lamphun en moet je van daaruit nog in de tempels geraken, dus da’s geen optie.

Op “tinternet” dan maar gaan zoeken…

Al gauw vond ik iemand in Chiang Mai die zijn  voertuig verhuurt met hem er bij als chauffeur, en die vroeg 2 500 baht voor voertuig en chauffeur en dan nog 800 Baht voor de brandstof. Daar konden we mee leven, alleen, hij was vandaag niet meer vrij. Spijtig, maar ja…

Verder zoeken dus op tinternet en ik kwam terecht op Mychiangmaitours, een touroperator, die deze uitstap ook aanbiedt voor 3 100 Baht, voertuig, chauffeur en brandstof…

Dat valt mee voor ons en ik neem contact. Ze reageren prompt, met de vraag via Paypal te betalen en dan zou de bevestiging volgen.

Onmiddellijk betaald, en binnen de kortste keren hadden wij de bevestiging, dus : we hadden vervoer voor deze morgen.

Ik had gereserveerd tegen 8 uur 30. Onze wekker had zijn job gedaan om 7 uur 30, douchke gepakt en stilaan klaarmaken om te gaan ontbijten.

Om 8 uur 05 telefoon van de receptie : de chauffeur is er!!!

Goed op tijd dus, we gingen net vertrekken naar ’t ontbijt, en hebben dat ook gedaan.

Lekker ontbijtje naar binnen  gewerkt en iets na 8 uur 20 waren we paraat, nog op tijd dus.

Onze chauffeur-van-de-dag draagt de roepnaam “Arm” mee, officiëel heet hij Armand, en wij hebben een minibusje voor ons tweetjes…

Wij dus de baan op, en naar de eerste tempel is het ruim anderhalf uur rijden.

In de buurt van Lampang bezoeken we de “Prathat Lampang Luang”-tempel. Meer dan een mond vol, maar het was wel een vrij groot en indrukwekkend tempelcomplex.

We nemen er onze tijd om alles rustig te bekijken, en nadien bestaat de mogelijkheid om met een paardenkoets een toertje rond de tempel te doen.

Ten einde Michel Van Den Bossche niet voor het hoofd te stoten laten we die afgeleefde diertjes met rust, zij verdienen ook hun pensioen…

Wij dus terug op weg en op het programma stond ergens een bezoek aan een keramiekfabriek gepland. Hoogstwaarschijnlijk sponsoren zij deze tours en voor ons geen probleem;

Wij toeren efkes door de winkel, kopen een kleinigheid, ze zijn dus in hun opzet geslaagd, en duiken dan weer het minibusje in, op weg naar de middagplaats, waar we gaan lunchen.

“Arm” vraagt uit beleefdheid of we Thaise kost lusten, en na onze beaming toert hij verder.

Het is een heel eind rijden, we rijden naar Lamphun, en da’s toch een uurtje bollen. Ondertussen kunnen  we genieten van het landschap, rijstvelden, al dan niet met activiteit, bosjes, andere velden, koebeesten, …, enzovoort.

Bettina telt schaapjes…

We arriveren aan “ons” restaurant .

De diensters spreken vlot Thais, en Thais, en…Thais.

Ze hebben wel een menu bij met foto’s er op zodat je kan zien wat je hopelijk hebt gekozen.

We vragen toch enige verduidelijking…

Eentje van de vier kan in ’t Engels tot 2 tellen minstens en ze weet ook dat kieken “chicken” heet in ’t Engels en ”Pig” varken is in die taal.

Wij hebben dus 2 papayasalads besteld(één little-spicy voor mij, een ander not-spicy voor Bettina) en 1 keer “chicken” voor Bettina en 1 keer “pig” voor mij.

Al gauw duikt er een papayasalad op, blijkt de little-spicy te zijn, en na enig geharrewar snappen ze toch dat er eigenlijk nog eentje moet komen.

Dat lukt ook, en ook chicken en pig verschijnen op tafel, samen met de rijst die we hadden besteld.

Het was misschien een moeilijke bevalling om te bestellen, maar het eten is wel zeer lekker.

De medium-spicy papayasalad van mij is zeker spicy enough, maar ’t is lekker.

Ook het varkensstoofpotje is zeer lekker met de rijst er bij en Bettina zegt dat ook haar kieken dik in orde is.

Wij dus blij, en dan benieuwd naar de rekening. Ons eten, samen met 3 drankjes, ik had zoals altijd dikken dorst, kostten de ruime som van 305 Baht, een dikke 8 euro zeg maar.

Prima zo.

Wij weer op pad met Arm en we belanden vrijwel onmiddellijk bij de Jamdevi tempel, die op zijn beurt zeker een bezoek waard was.

We nemen er onze tijd, doen een aantal keren onze schoenen uit, want dat hoort zo in Boeddhistische tempels, en aanschouwen al dat moois.

Van daar uit gaat het verder naar onze laatste bestemming, voor onze terugkeer naar Chiang Mai, en da’s  de Haripunchai tempel. Deze ligt vlak bij de rivier, en er hangen duizenden, neen, tienduizenden, lampionnetjes naar omhoog.

Het tempelcomplex op zich is ook zeer indrukwekkend, met een mastodont van een goudgeschilderde pagode, en volledig omgeven door een galerij vol moet Boeddhabeelden.

Er zijn allerhande “kapellekes” met dito beelden die alle een bezoek waard zijn.

Leuk aan deze tempel was dat er een vrij groot aantal jonge Boeddhistische monniken rondliepen, en dat maakt het kader nog leuker…

Na deze tempel keren we terug naar ons minibusje om terug te keren naar ons hotel.

We zijn er van overtuigd dat deze uitstap zeer zeker de moeite waard was, en zijn  blij dat we het niet met een "voorgeorganiseerde" tour hebben gedaan..

Ook al hebben we intussen al heel wat tempels, pagodes en dergelijke gezien, deze waren toch wel “speciallekes”.

Na onze terugkeer ben ik nog even het verkwikkende zwembadje ingedoken, voor de laatste maal wellicht in Chiang Mai, maar ’t heeft deugd gedaan.

Seffes werken we verder aan onze “10 000-stappen-van-de-dag” en gaan we de Old Town in…

Iets eten, iets drinken, bagage al beginnen “klaarmaken”(da’s niet veel werk voor ons), en morgen “verkassen” we de eerste keer in Thailand, Chiang Rai, here we come.

De “Greenbus” van 10 uur 30 voor morgen is gereserveerd en na ruim 3 uur rijden, zouden we in Chiang Rai moeten aankomen. Dat zien we morgen wel, en lezen jullie ook nadien.

Ciao-baaikes-salukes uit Chiang Mai…

1. Pierre en Irene:
    5 november 2018
    Veel plezier en vertier in jullie vokgende halte globetrotters
  2. Freddy De Boodt:
    5 november 2018
    Waauw.
  3. Annie Heymans:
    6 november 2018
    Gisteren helpen verhuizen... de lift gadeslaan , dat moest ook nietwaar maar zo vermoeiend... !!! Het is daar geweldig , mooie foto's en al die gouden beelden... , je mag er altijd enen meebrengen ??? Dat karreke zou iets voor mij zijn , daarmee naar de colruyt of de oude vest... er zal wel ergens nen ezel zijn die wilt trekken ? En het mooie weer is hier dagelijks van de partij... Vandaag bezoek gehad van Louisa , tetter tetter !!! Allé , tot morgen zeker , geniet er verder en liefs , moeke