Dag 16 : Makrygialis en omgeving...

20 mei 2023 - Makry Gialos, Griekenland

We houden hetzelfde vakantieschema aan als de voorgaande dagen...

Heel goed geslapen, 't was bijna  9 uur toen ik wakker werd, douchen, gaan ontbijten en dan onze dagplanning opstellen...

We gaan weer met Panda de baan op in de nogal naaste omgeving.

Vandaag rijden we eerst naar Orino, ook wel Orno genoemd door de locals...

Het is weer een heuvel- of bergdorp, zoals je wil...

Het weer is vandaag nogal wisselvallig... Deze morgen tamelijk veel wolken boven de zee, blauw over 't binnenland, maar de wind blaast alles open.

Het is niet zo een lange rit. Eerst langs de prima kustweg, en dan mag Panda beginnen aan de kronkelende, soms steile, beklimming, door vele haarspeldbochten...

Het uitzicht op de weelderig begroeide bergflanken is magnifiek. Vele oleanders en ander prachtig en veelkleurig "onkruid"...

We bereiken vlot het dorpje Orino, parkeren Panda, en gaan op wandel...

Het is een mooi dorpje, waar vrij veel beweging is, en er is een leuke taberna...

Het uitzicht over de valleien is prachtig, en de inwoners bebloemen hun huizen zeer leuk.

De zwaluwen vliegen lustig in 't rond, scheren net over het asfalt, op zoek naar eten voor hun kroost.

Hier zijn die beestjes nog massaal present...

Er staat een mooi kerkje aan de rand van het dorp en ook nog eentje in 't center...

Na een leuke wandeling door en omtrent Orino, soms ook zelfs Oreino genoemd, moeilijke Grieken, ploffen we ons neer op het terras van taberna Orno...

De Mythos van 't fleske smaakt weer geweldig, 't leven kan schoon zijn...

De locals stoppen efkes met hun pick-up als ze van hun olijfgaard komen om er eentje te drinken, en zijn dan weer ribbedebie...

Ik verneem hier zo net dat Dendermonde Rugby Club opnieuw landskampioen is geworden...Dikke proficiat, mannen...

Daarna rijden we verder naar Stavrochori, dat op een andere heuvel gelegen is...

Het is ook weer een prachtige, rustige rit er heen...

Er staat ook een mooi kerkje te pronken, als we't dorp binnenrijden staat er een verlaten soortement fabriek, ik vermoed een olijven-verwerkend bedrijf dat enkel tijdens het oogstseizoen actief is...

We wandelen doorheen de smalle straatjes, met vele tof gerestaureerde huisjes, maar met evenveel bouwvallen.

Een Frans koppel is er blijkbaar ook een huisje aan 't verbouwen, hun auto met Franse nummerplaat staat bij hun huisje, en ze zijn hun tuintje aan 't beplanten...

Tijdens die wandeling komen we plots uit op een tof pleintje met boompjes en een fontein en een taberna...

Er zitten 4 Duitsers te zwanzen, een Griekse zit er te eten, een stokoud vrouwtje is 't aan 't uitleggen tegen die Griekse, en af en toe komen er dorpelingen iets drinken.

Het ziet er gezellig uit, en we gaan er iets drinken en eten.

Tsatsiki als voorgerecht en een andere vrij pikante dip, met groentjes en aardappelen en brood er bij, en daarna heb ik varkensstifado besteld en Bettina opteerde voor met rijst gevulde tomaten.

Daarna kwamen er nog een soort kleine smoutbollen met honing, van 't huis...

We konden er weer tegen, wandelden verder door het dorpje, en Panda bracht ons weer verder naar onze laatste bestemming voor vandaag, het pietluttige bergdorpje Chrisopighi.

De weg er naar toe was mooi qua omgeving, maar er zaten soms serieuze gaten in het asfalt, dus opletten geblazen voor platte banden...

Da's goed gelukt.

Het is ook weer een klein rustig dorpje, met een mooi dorpsplein, een kerkje dat het dorp domineert, en dat wordt omgeven door olijfgaarden...

Er is weinig beweging te bespeuren, af en toe passeert er een pick-up, maar voor de rest is  't vrij doods... Je hoort soms de schapen blaten, een hond blaffen en soms zie je een kat op haar duizendste gemak de straat over slenteren...

Waarom zou ze zich ook haasten?

We wandelen ook hier even rond, en rijden dan terug via Stavrochori naar ons hotel.

We zijn er in de vooravond, en vandaag ga'k geen zwemmeke meer doen.

We zijn hier, na een deftig aperitief, ons laatste avondmaal gaan eten...

Morgen nog een laatste ontbijt, hier...

Morgenvoormiddag misschien nog eens van 't zwembad profiteren, om daarna rond de middag uit te checken...

We vertrekken hier morgen na het uitchecken, richting Agios Nikolaos, waar we een hotelletje of logement gaan zoeken.

Datgene dat we geboekt hadden hebben we vandaag geannuleerd wegens opnieuw een zwembad zonder water...

We vinden wel iets, hotels en appartementen genoeg in dit seizoen...

We hebben jaren zonder reservatie gereisd, dus zal dat nu ook zeker lukken...

Panda brengt ons ter plaatse, die hebben we immers gehuurd tot dinsdag.

Nog een goeie viering in Deiremonne, mensen, ik heb er hier ons fles Metaxa op leeg gemaakt, op het succes van DRC...

Dubbel feest volgende week, tijdens de Flanders Open Rugby...