Rhodos dag 4 : Fiat-Pandadag

8 mei 2023 - Rhodos, Griekenland

De eerste dag te voet, gisteren met het openbaar vervoer...Vandaag, maandag, Fiat-Pandadag...

De Fiat Panda is onze favoriete huurauto tijdens onze vakanties, en aangezien er hier op Rhodos ook massa's van ronddolen, was onze keuze snel gemaakt.

We hadden eergisteren een aantal kantoortjes "afgeshopt", en bij datgene waar we  onze ferrytickets voor Karpathos hadden gekocht, hadden we een "deal" gesloten.

Gisteren waren ze gesloten, maar deze morgen geen probleem : een rode Panda voor 30 € voor een dag...Volledig verzekerd,onbeperkte kilometers (op zo'n klein eiland stelt dat niets voor), en de brandstoftank bijvullen tot het "vertrekniveau"(4 streppekes).

We hebben onze eigen GPS mee, en de Griekse Eilanden staan er op, dus...wijlen weg...

We hadden op tinternet een aantal bezienswaardigheden gevonden die we tijdens onze vorige Rhodosreis in 2007 nog niet hadden bezocht, en dus reden we eerst de Oostkust af, stopten even aan het leuke klooster van Tsambica, waar de Gregoriaans klinkende gezangen ons tegemoet kwamen uit het prachtig versierde kerkje, tot de dorpjes Malonas en Massari. Deze liggen een deel landinwaarts, en voor je in Malonas aankomt rijd je doorheen enorme plantages met sinaasappelbomen.

Ook in het dorpje zelf heeft iedere tuin zijn hoeveelheid appeltjes van Oranje in voorraad...Het is nu oogsttijd,en ze zijn lekker...Er liggen er massa's op de grond...Zonde...We zijn in een lokale taberna een frisdrankje en een spuitwater gaan nuttigen, want het was hier vandaag behoorlijk warm...

Zowat 26° en geen wolkje te bespeuren.

Na een korte fotostop in Massari reden we verder in de richting van het klooster van Tharri.

Een rit doorheen het "binnenland" van Rhodos, maar de wegen zijn meer dan behoorlijk. Het gaat vlot, weinig verkeer, bijna geen toeristen.

We passeren langs het bergdorpje Laerma, en intussen is het één uur gepasseerd, en we gaan dus iets eten.

We rijden langs Maria's Grillhouse, maar stoppen iets verder aan Taberna Platanos.

Maandag gesloten, gedomme, dus wandelen we tot bij Maria.

Maria is een al wat oudere dame, die evenwel goed haar krijt trekt in 't Engels, en op mijn vraag of de kitchen open is, antwoordt ze gedwee : "Yes, but there is not so much choise, today...I have pork souvlaki, small steak,Greek salad and Tsatsiki"...

Als je morgen langs komt, vertelt ze waarschijnlijk hetzelfde...

Maar, kom, een varkensbrochetje met Griekse sla en tsatsiki lusten wij wel...

Frietjes konden we ook bestellen, maar die hadden we gisteren al naar binnen gewerkt.

Dat alles in een authentiek kader, met een vijftal schooiende katten, en drie zwaluwen die hun nest hebben in Maria's Grillhouse...

Bij ons slaat de FOD Volksgezondheid onmiddellijk toe, hier kan dat...

De kwaliteit van het eten was alleszins op en top verzorgd...

Het heeft gesmaakt, een prijslijst was er niet, en met onze frisdrank er bij heeft dit gelag ons 18 € gekost, en, onze lieve heer is hier amper gepasseerd, maar Maria accepteert credit cards...

Wij dus verder met de Panda naar het klooster van Tharri.

Dit ligt vrij goed verscholen, maar de uitzichten over de nu groene valleien zijn prachtig.

Ook het klooster zelf is mooi en de versieringen in de kerk zijn wondermooi.

Er zaten deze middag 2 jonge backpackers te eten bij Maria,en die waren hier intussen ook heen gewandeld.

Ook hier weinig of geen toeristen.

We reden vervolgens verder doorheen het binnenland van Rhodos, richting Westkust.

De wegen werden iets minder goed, maar 't bleef doenbaar...

Onze Panda moest serieus uit zijn pijp komen om de soms heel steile haarspeldbochten op te geraken.

Het was serieus bochtenwerk, op en af, maar de uitzichten waren mooi.

We keken uit op een stuwmeer en passeerden nog langs een kloostertje, dat van Artamitis, langsheen de weg naar de archeologische site van "Ancient Kamiros".

Onze GPS trachtte ons langs de meest onmogelijke weggetjes te sturen, maar die tijd is gepasseerd.

We bereikten dus de Westkust, zagen de kust van Turkije uitstekend liggen, en klommen een stukje tot deze site.

Deze opgraving is vrij groot en geeft een goed beeld van de gebouwen van die tijd, hoewel je enkel het onderste ziet en een deel zuilen...

Het was alleszins de moeite waard...

We reden verder langs de Westkust, terug naar boven, richting Rhodos stad.

Onderweg zijn we nog "even" geklommen, met de Panda, weliswaar, naar het klooster van Filerimos.

Ook hier moest de Panda zijn beste beentje voorzetten, maar met Panda geen problemen.

Ook dit klooster heeft een geweldige ligging, en de kloostertuin is bevolkt door een massa pauwen...

En als ik een massa schrijf,  wel het was er één...

Ze lopen overal,in de kloostertuin, op de parking, op de weg...

Je moet uitkijken of d'er zit er eentje onder de Panda.

Het klooster zelf is ook zeer goed bewaard, en 't was dus de "omweg" waard.

We reden vervolgens verder richting Rhodos stad, zijn nog gaan bijtanken, de Panda binnen geleverd, en vervolgens in de oude stad nog een mix van Griekse specialiteiten gaan eten, om deze, alweer leuke, vakantiedag af te sluiten.

Morgen sluiten we het hoofdstuk Rhodos af, en reizen met de Blue Star Ferries naar Karpathos, een boottocht van 5 uur 3 kwartier.

We hebben vandaag ook onze tickets voor de ferry van Karpathos naar Kreta voor volgende zondag al gekocht...

Die zekerheid hebben we ook al...

Nog ne goeienavond, allemaal samen, en tot de volgende lezing...