Van Larnaca naar Limassol

7 mei 2019 - Limasol, Cyprus

Zoals ik gisteren reeds heb vermeld opteerden we dit jaar voor Zuid-Europa, meer bepaald een aantal eilanden, omdat deze regio ons ligt. We hebben deze eilanden alle reeds eerder aangedaan, maar hebben er verre van genoeg van. Cyprus is intussen reeds de vierde keer dat we er zijn. We bezochten als eerste kennismaking Paphos en omgeving aan de westkust, waarbij we op Paphos vlogen, en dit twee jaar na elkaar, maar intussen vliegt Ryanair niet meer van België naar Paphos, maar wel nog naar Larnaca. We zijn niet verslaafd aan Ryanair, maar deze maatschappij biedt ons wel vele kansen om rechtstreeks naar een pak bestemmingen te vliegen voor relatief weinig geld, zelfs al moet je extra betalen voor bagage en dergelijke.

Het klimaat in Cyprus in voor-en najaar is naar Belgische normen zeer aangenaam : nu is het hier rond de 25° en in november was dat eerder ook al in die omstreken…

2 jaar terug vlogen we dan de eerste keer naar Larnaca, en toen bezochten we Ayia Napa, aan de oostkust van Cyprus gedurende 4 dagen, en vervolgens verbleven we 3 nachten in Larnaca.

Larnaca was ook deze keer de luchthaven waar Ryanair ons rechtstreeks naar toe vloog van uit Zaventem, en we beslisten om nog eens een nachtje in deze stad te verblijven.

Zeer veel is er niet te zien, maar het is een gezellig stadje met vele terrasjes, dikwijls heel goed weer, een prachtige promenade langs de zee én een heel mooi strand.

De restaurantjes aan de promenade zijn ook zeer aantrekkelijk en het eten en de drank zijn er zeer verzorgd en naar Belgische horecaprijzen vrij goedkoop.

Grieks-Cyprioten zijn meestal ook gezellige mensen en ze spreken aardig wat Engels, dus,…’t is een leuke vakantiebestemming.

Ons hotelletje, het Rise hotel, was een meevaller : deze morgen een zeer verzorgd ontbijt, propere kamers en zeer vriendelijk personeel.

Deze morgen, na het ontbijt, gingen we nog eens op wandel naar de Middellandse Zee om een frisse neus te halen. De wolken waren er niet meer bij deze ochtend, en dus was ’t onmiddellijk vrij warm in Larnaca, maar de zeebries op de promenade deed deugd.

We beslisten de Intercitybus van 11 uur 30 te nemen naar Limassol.

Wij waren op tijd aan de halte, de bus kwam er ook tijdig aan, maar dan was er een eerste probleem : we wilden met een 50-euro biljet, dat we hier gisteren uit een ATM hadden gehaald, te betalen, maar die brave man mocht dat van “de maatschappij” niet aanvaarden. Gelukkig hadden we nog wat kleinere Belgische euro’s ter beschikking om de 8 euro, die we voor ons beiden moesten betalen voor onze enkele rit, te betalen.

De rit verliep vlekkeloos, en na een uur en een kwart dropte onze chauffeur ons aan de “Old harbour” in Limassol.

Het was niet drukkend warm, en dus wandelden we tot aan ons hotel, dat 1,2 kilometer van de bushalte verwijderd is.

Het inchecken verliep zeer vlot, kamer op de vierde verdieping met een balkonnetje, weliswaar aan een vrij drukke weg, maar wel een propere kamer met koelkastje en al wat nodig is.

We zijn hier enkel om een nachtje te slapen, newaar.

Daarna zijn we op stap gegaan naar Limassol-centrum, dat we 2 jaar terug ook al eens tijdens een daguitstap hadden bezocht.

Eerst in een minimarket iets om te knabbelen en om te drinken gekocht, en dan verder naar “ ’t Stad”.

Onderweg de weg naar ’t busstation nog gevraagd voor morgen (dan reizen we opnieuw verder naar Paphos en vervolgens naar Latchi), maar die brave man in ’t “lokale” busstation wist het niet zo goed te expliqueren, maar intussen hebben we ’t reeds gevonden.

Dus, verder naar Limassol-centrum. Het oude stadsgedeelte is mooi gerenoveerd, en er zijn verschillende mooie kerkjes, moskeeën en oude gebouwen te zien. Deze worden omgeven door een resem leuke terrasjes/barretjes en vooral rond de “old market” zijn er zeer vele leuke etablissementen.

We kuieren verder en doen onze portie cultuur op door het Kasteel van Limassol binnen te stappen.

Het is geen al te groot kasteel, en zeer indrukwekkend is het eigenlijk niet. De traditionele potterij van weleer en harnassen, wapens en skeletten zijn ook van de partij.

We zijn er geweest, ’t was eens leuk, maar we hadden zeker geen “wauw”-gevoel.

De large Keo nadien, in mijn geval, de ouzo voor Bettina, misten hun verfrissend effect niet.

Daarna nog verder gewandeld tot aan de oude haven, waar nu een jachthaven is gemaakt, maar waar ook een mooie promenade langs de zee is gemaakt met leuke restaurantjes.

De avond begon intussen te vallen, het was zonder een “boenk”, maar we konden al iets eetbaars verdragen.

Aan één van die restaurantjes stond er een menuutje met gamba’s, inktvis, kabeljauw, greek salad, tarama en haluni, lookpuree en frietjes uitgestald, en dat kon ons wel bekoren.

Het heeft trouwens zeer gesmaakt.

Daarna zijn we verder gewandeld, stilaan richting hotel, waar we nog iets gaan drinken en een verslagje gaan schrijven.

We gaan er ook niet te laat inkruipen, want morgen reizen we dus verder naar Latchi, dat aan de Noord-Westkust van het Grieks gedeelte van Cyprus ligt, in de regio Paphos.

Daarvoor nemen we eerst de intercitybus naar Paphos om 9 uur, en vervolgens de lokale bus naar Latchi, via Polis.

Daar verblijven we 4 nachten, aan de Middellandse Zee, bij het strand.

Wandelen, luieren, zwemmen en wat er in ons opkomt als we daar zijn, dat is onze bedoeling ginder.

De baden van Aphrodite zijn daar in de buurt, wie weet komen we da mens daar niet tegen, het Akamas-schiereiland, een natuurreservaat is ook niet te ver af, en normaal gezien geven de combinatie zon-zee-strand al aanleiding tot een vakantiegevoel, newaar?

Jullie horen het wel.

Ciao-baaikes-salukes van uit Lemessos-Limassol.

1. Krien:
    🏖🏖🏖 geniet ervan...
  2. Jan Merckx:
    7 mei 2019
    Veel plezier verder , Bettina en Gerd . SALUU !
  3. Gianni:
    🌜 Slaapwel en morgen een nieuw avontuur 😃😃😃😅
  4. Wimpie:
    Laat de boeren maar dorsen. En :'lekker drinke meneer'
  5. Pili:
    Geniet er maar van!
  6. Daphné:
    8 mei 2019
    Veel plezier en geniet van jullie reis!
  7. Joyce Stollaerd:
    12 mei 2019