Lipari-Vulcano-Milazzo-Palermo

4 juni 2019 - Palermo, Italië

Nog maar eens een reisdag...

Aan alle mooie liedjes komt een eind zeggen ze...

En dat is waar, meer dan waar...

Vandaag eindigt onze mooie passage langs 3 van de 7 Eolische eilanden.

We kijken terug op een zeer mooie vijfdaagse.

Deze morgen wat vroeger opgestaan dan we hier gewoon zijn, rond half 8 was 't.

Les poulets Françaises hadden intussen al heel wat eieren gelegd...

Een wasbeurt en dan gaan we ontbijten.

Ik tik dit relaas van op het dakterras van het Ibis-Styles hotel op de 7de verdieping met zicht op de ferry-terminal, met een daiquiri voor de neus.

Dat lukt aardig...

Na het ontbijt gaan we uitchecken en afrekenen, en het lobbymeisje vraagt of ze een shuttle moet regelen...

Graag  natuurlijk. Het busje staat sito presto klaar en dropt ons enkele minuten later aan de Liberty ferriesterminal.

De groep Fransen staat ook al popelend te wachten op hun transfer naar Milazzo.

Manmanman...wat een leven...

De fastferry komt er aan geskied en om 2 na half tien trekt de kapitein alle registers open.

Het schip trekt zich op uit het water en glijdt over de helblauwe/turquoise zee richting Vulcano.

Daar heel wat passagiers er uit gegooid, weinigen aangemonsterd, en zijn weer weg na enkele minuutjes, richting Milazzo.

Daar gaan we van boord om 10 uur 35, exact op tijd.

Da's kunnen.

Ik had de uurregeling van Milazzo naar Palermo bekeken op Trenitalia, en de website had me geleerd dat er een trein was om 10 uur 58, een volgende om 13 uur en een beetje.

De busverbinding tussen haven en treinstation was niet echt aangepast aan de aankomsturen van schepen en vertrek van treinen.

Dus, we gingen er van uit dat het de latere trein zou worden...

Geen probleem, we zijn met vakantie...

Aan de haventerminal, bij het buitengaan, staat er een oudere kerel, die de mensen aanspreekt : " Taxi, signore?"

In het passeren vraag ik hem : " A la stazione, quanto è?".

"Quindici..." is zijn antwoord.

"Quanto tiempo alla stazione?"

"Cinque, dieci minuti, signori..."

Het station ligt op een 3-tal kilometer van de haven, dus daar kunnen we mee leven, anders moeten we iets minder dan een uur wachten op een bus.

Onze bagage in zijn Opel Zafira geladen, en daar gaan we...

Een Opel Zafira in Sicilië heeft een claxon, en dat hebben we gemerkt...

De man toetert dat het een lieve lust is, gebruikt prachtige Italiaanse bewoordingen voor zijn medechauffeurs, wringt zich overal tussen, zonder een echt gevaar te zijn.

We geraken vlot aan het station, het is 9 uur 50...

Geen loket open, besparingen op personeel gelijk bij den ennembeejes...

Er staan biljettenautomaten en die hebben we tijdens voorgaande Italiëreizen reeds gebruikt, we zijn geen "bleus" meer in dit leuke land...

De automaat werkt, we zetten de taal op Engels, en volgen nauwgezet de instructies.

Bestemming, uur, aantal personen ingegeven, en dan over naar betaling met de creditcard.

Instructies op het schermpje volgen, code...

Dat lukt allemaal, en, jawel, hij spuwt 2 biglietti uit...

Valideren aan de automaat vóór het perron, ook dat kennen we intussen...

Dan de trap naar spoor 3 vinden, ook dat lukt, en als we trap bovenkomen rijdt de trein het station van Milazzo binnen.

Dat is efkes vlot gegaan, zeg...

We waren gezeten, en de trein vertrok naar Palermo-Centrale (en da's geen gevangenis zoals Leuven-Centraal).

196 kilometer zullen we afleggen, 11,30 euro per persoon...Als ze vragen hebben over tarieven bij de spoorwegen in Belgie, dat ze hier eens komen snuisteren...

De trein rijdt aan een deftig tempo, volgt de prachtig blauwe zee, en we maken een aantal stops.

Overal wordt er duchtig op het land gewerkt, hier wordt een massa groenten gekweekt...

We maken onder andere een stop in Céfalu, waar we reeds 2 keer logeerden, en we weten meteen dat het dan nog minder dan een uur bollen is...

Om 13 uur 29, exact op tijd stappen we uit de trein in Palermo..

Ik had op Moovit gevonden dat we voor ons hotel bus 107 moesten nemen.

In een gazettenwinkeltje 2 bustickets en 2 drankjes gekocht, en dan naar de bushalte, die vlak naast het station is gelegen, zo heeft de man van 't gazettenwinkeltje mij duidelijk gemaakt.

We komen het station buiten, gaan letterlijk het hoekje om, en daar staat voorwaar een 107 met gapende deuren te wachten.

Tickets valideren, en enkele minuten later zijn we aan het rijden.

Na een dikke tien minuten komen we aan de ferryhaven, en hier moeten we ergens ons hotel "vinden".

Jawel, Ibis Styles...Er is intussen door iemand anders gebeld en we stappen af.

Inchecken gaat vlot, propere kamer op de 4de verdieping met zicht op zee en de ferries...

Bettina gaat op speurtocht in Palermo.

Mijn knie heeft vandaag al goed meegewerkt, maar vraagt nu toch om wat rust, en die krijgt hij...

Ik kan me goed bezighouden met van alles en nog wat te lezen, zoek en vind een restaurant in de buurt, en boek er tegen 19 uur 30 via The Fork met 30% korting op de rekening.

Na verloop van tijd keert Bettina terug met een hele resem foto's en meer dan 15.000 stappen. Ik heb nog wat gekeuveld, de aankomende en vertrekkende ferries gadeslaan, het lossen en laden er van, da's voor mij ook een stuk vakantie beleven.

Het is intussen bijna half acht, en dus gaan we op stap en op zoek naar "ons" restaurant "La gondola"...

Het is inderdaad niet ver en niet moeilijk te vinden, en ze weten van onze komst.

Eerst nen Aperol Spritz, de eerste vandaag.

Ze brengen meteen wat olijfes en bruschetta, alweer van de bovenste plank, voor er bij.

De Pippo, zo heet de zaakvoerder, neemt onze bestelling op.

Nog maar eens "Zupa di cozze" voor mij, nadat ik tot de vaststelling was gekomen dat dit onze laatste avond is op Siciliaanse bodem voor deze reis, Bettina neemt gemarineerde ansjovisjes.

Daarna heb ik involtini di pesce spada gegeten, een heerlijke bereiding van zwaardvis, nog zo'n favoriet van mij, Bettina had tonnarelli met zeevruchten.

De rest was naar gewoonte.

Ondertussen is de ferry geladen, de laadbruggen zijn opgetrokken, mijnen daiquiri is zo goed als verdampt, het weer is hier goed geweest vandaag, en dus zakken we seffes naar de 4de verdieping voor onze laatste nacht in Sicilië.

Morgen gaan we hop-on-hop-offen in Palermo, en morgenavond maken we met GNV de oversteek naar Napoli...

Ne goeienavond nog in België en tot morgenavond als tinternet marcheert op den boot.