Dag 17 : Een "verplaatsingsdag"..van Makrygialos naar Agios Nikolaos..

21 mei 2023 - Agios Nikolaos, Griekenland

Gisterenavond is het nog beginnen te druppelen, niet indrukwekkend veel, maar er viel nat... Blijkbaar heeft het ook deze nacht nog geregend, want "ons" terras lag nat deze morgen, en toen we de laatste keer gingen ontbijten in Mikri Polis begon het weer dikke druppels te regenen, maar 't was van korte duur...

Tot woensdag wordt er wisselvallig weer voorspeld, met temperaturen van omtrent 22° en kans op regen...

We gaan er toch niet vroeger voor vertrekken.

Wij dus ons laatste ontbijtbuffet hier gaan nuttigen, en 't heeft weer enorm gesmaakt.

Nog een laatste keer de English Breakfast-tour op gegaan...

Als we terug in ons appartement waren kwam er een bericht binnen van Booking.com met de melding dat ze een andere accomodatie hebben gevonden in Agios Nikolaos, met zwembad en mét water er in, met zicht op zee en kort bij het centrum...

Onze vorige reservatie werd geannuleerd en de meerkost wordt gedragen door Booking.com...

Het is ons eerder overkomen dat een accomodatie zijn voorwaarden niet nakomt, en ook toen werd dat netjes door Booking.com opgelost, waarvoor ook nu weer dank.

Bagage ingepakt, alles ingeladen bij Panda, de verblijftaksen gaan afrekenen, en wij de baan op  richting Agios Nikolaos...

We verlaten de Kretenzische Zuidkust aan de Libische Zee en rijden naar Noord-Kreta  aan de Middellandse Zee.

We maken een stop in Ierapetra, de belangrijkste stad aan de Zuidkust, om ze ook eens bezocht te hebben...

Heel veel is er niet te zien, maar 't is zondag  en dan komen de Grieken buiten...

De terrasjes zitten goed gevuld, vol gezellig keuvelende families, vrienden onder elkaar, ouwe "peten" die hun verleden nogmaals boven halen of backgammon spelen...

Wij gaan voor "onze zondag" ook een terrasje doen...

Een Mythoske en een coca zero, en daar een paar bordjes mezzedi bij: olijfjes, tomaten, komkommer,feta en stukjes brood, en dat alles voor 4,5 €...

Ge kunt er niet voor thuis blijven...

Daarna rijden we verder, verlaten de Zuidkust en nemen een secundaire weg naar Agios Nikolaos.

Zuid- en Noordkust liggen hier nog geen 25 kilometer uit elkaar, Kreta is een lang eiland, maar wel vrij "smal"...

Onderweg maken we een korte stop voor enkele "plaatjes" van een vrij groot meer...

De rit gaat vlot naar Agios Nikolaos, en onze accomodatie wordt ook vlot gevonden door onzen Tomtom op basis van de coördinaten, maar er is geen parkeerplaats voor Panda.

We maken dan maar een ommetje door de stad want 't is hier eenrichtingsverkeer, en parkeren ons enkele straten hoger en zakken dan te voet af.

De huisbaas is er al, we krijgen de sleutel, en kunnen meteen naar binnen in het gelijkvloers van Ammas Lux apartments...

Heel knappe locatie, zwembadje voor onze voordeur...

Er is een achteringang via een doodlopend straatje  waar parkeerplaats is.

Onze Panda gaan halen, daar geparkeerd en bagage uitgeladen, en ons geïnstalleerd en dan het zwembadje in...

Het is fris, maar ook verfrissend, en we kunnen er van genieten.

Seffes gaan we ons eerste avondmaal genieten in Agios Nikolaos, een gezellig stadje, met een "binnenmeer" in de stad.

De vorige dagen, in de All-inclusive-formule was het eten op en top in orde, maar je mist toch die "vakantiesfeer".

Het hotel daar is ons evenwel enorm meegevallen, zowel qua opbouw als qua organisatie...

Wa hadden niet de indruk in een "fabriek" te zitten... Ooit eens een All-in gedaan aan de Rode zee in Egypte, en daar hadden we wél die indruk...

Ik was hier in 1990 met vrienden Jan en Patrick, maar herinner mij daar niet zo veel meer van, hoewel de reden daarvan mij ontgaat.

Vandaag ligt er een cruiseschip, zo kunnen we van hier uit zien, maar hier vlak bij zijn ook een paar leuke restaurantjes...

Het zal vanavond nog eens Griekse keuken zijn, vermoed ik , al was dit gisterenmiddag in Stavrochori ook al het geval.

En, jawel, het werd Griekse keuken in restaurant Avra, op 50 meter wandelen van ons logement.

Het terras zat er vol Engelsen, die elkaar blijkbaar al kennen, vermoedelijk van op dit terras. Het gaat er gemoedelijk aan toe, en er zijn prachtexemplaren bij, die zo uit Coronation Street zouden kunnen zijn weggelopen...

Het begint weer te regenen, maar we zitten droog.

We hebben eerst nog eens taramosalata besteld en mosselen Saganaki, en hummus...

Achteraf gezien was die in de garçon zijn stylo blijven zitten, want hij werd nooit "geleverd", en, na navraag bleek dat hij hem niet had genoteerd.

Daarna nog eens doodgewone Griekse kost, Tsoutsoukakia voor Bettina, "ballekes in tomatensaus" (maar veeleer rugbybalvormig), en voor mij nog eens een Giouvetsi...

Weer zeer lekker klaar gemaakt...

De Griekse keuken ligt ons wel...

De Kretenzische wijn is zeker niet slecht, en de Raki en het gebakje achteraf deden alles goed doorzakken.

Het was een rustige zondag voor ons, we hebben niet zo heel veel gedaan, maar we hebben toch een vakantiedag gehad en zijn op een toffe locatie terecht gekomen in een prima logement.

Voor morgen is er veel kans op regen, we zien wel morgen vroeg, genieten jullie maar van het lenteweer..