Italiëreis dag 20, dag 5 in de Marken

13 september 2023 - Cossignano, Italië

Vandaag gaan we nog eens op uitstap, maar we werden weer wakker zonder wekker...

We namen vervolgens een goed ontbijt, en gingen de oogstwerkzaamheden bewonderen...

We reden naar de wijngaarden bij het huis van de moeder van onze huisbaas, en troffen daar een tractor aan, met daarachter een kiepwagen waar reeds een deel blauwe druiven in hun sap ronddreven...

Voor de rest was er weinig te horen of te zien...

Plots horen we een tractor naar boven komen, en van uit de bocht van de steile strada bianca komt, in een stofwolk gehuld, inderdaad onze druivenboer met een nieuwe lading aangereden.

Blijkbaar zijn zijn landerijen vrij uitgebreid, en hij legt ons uit dat ze vandaag verderop beneden bezig zijn.

Hij lost zijn lading en rijdt weer naar beneden  en zegt dat we met onze auto ook wel een eindje kunnen rijden.

Ik betrouw dat niet echt, al die mannen toeren hier met 4×4's rond, en onze Peugeot moet ons nog thuis brengen.

We wandelen de weg af, een heel eind naar beneden, en zien in de verte inderdaad de "oogstmachine" bezig.

Zo ver gaan we niet, de weg gaat heel steil naar beneden, en we maken enkele fotootjes op afstand, en klimmen dan terug naar boven.

Onze huisbaas liet ons weten dat hij morgen hogerop oogst, we gaan dan nog wel eens kijken...

Het is altijd tof zo een druivenoogst "live" te kunnen bijwonen.

Eens we boven geraakt waren, goed in ons zweet, een flesje water soldaat gemaakt, en we gingen weer op toer...

Vandaag was er vrij veel bewolking, maar het is nog steeds 28°, dus meer dan warm genoeg, als je wat rondwandelt...

We rijden naar Grottammare, aan de kust, waar we enkele dagen geleden de snelweg A14 verlieten om landinwaarts te rijden naar Cossignano.

Nu maken we dus de omgekeerde beweging.

Grottammare ligt op slechts 18 kilometer van Cossignano, en dus zijn we er vrij snel, al is het eerste gedeelte van de rit vrij steil naar beneden en bochtig... We zakken immers van 400 meter boven de zeespiegel naar zeeniveau.

Grottammare heeft een oud stadsgedeelte, Grottammare Alta, en het Grottammare aan de Adriatische zee.

We rijden eerst naar Alta, parkeren onze wagen buiten de slagboom, en gaan op wandel doorheen de toffe, smalle straatjes.

Het was onze bedoeling hier iets te eten deze middag, maar de weinige horecazaken die er zijn, een 4-tal, zijn allen gesloten.

Het is weer flink klimmen geblazen tot aan het castello, maar onderweg zijn er verschillende leuke uitzichtpunten op de mooi bebloemde en beplante tuinen en op de Adriatische zee.

In de straatjes staan ook vele planten, wat het geheel heel kleurrijk maakt...

Blijkbaar hebben ze hier ooit ook een paus afgeleverd, Sixtus V, die in 1521 in Grottammare werd geboren.

Ik kende enkel een Sint-Sixtus 8°, 10° en 12° ...

Het was een mooie wandeling, maar zoals gezegd, er was niets te bikken...

Dus, wij afgezakt naar de kust, daar zouden we wel iets te eten vinden...

En jawel, aan het strand, dat dun bevolkt is, ondanks het feit dat er vele strandstoelen en parasols staan, vinden we Chalet Adriatico, het ruikt er lekker, en we nemen plaats...

Het is er nog vrij rustig wanneer we aankomen, maar er staan wel enkele lange tafels gedekt, vermoedelijk gereserveerd...

De ober weet van wanten, heeft alles onder controle, en we hebben al gauw het menu te pakken...

Hier hebben we dus meer keuzemogelijkheden dan gisteren (wat ons zeker niet stoorde).

We zijn aan zee, dus eten we iets uit de zee...

Voor mij als voorgerecht de pepata di cozze, mosseltjes dus, Bettina bestelt scampi rosmarino, dat blijken langoestines te zijn, als hoofdgerecht kiezen we linguini all'astice  dat je per 2 moet bestellen, da's immers pasta met een halve kreeft.

Eens we besteld hadden kwam er vermoedelijk een school met hun kleuters hier ook eten...

Het was dus leven in de brouwerij, maar spelende kinderen maken nu eenmaal lawaai, maar de begeleiders hielden het perfect in de hand, geen probleem...

Het eten was weer verdomd lekker, en het koffietje maakte het weer af.

Daarna zijn we in een lokale supermarkt nog wat watervoorraad en andere zaken gaan indoen, en vervolgens reden we verder naar Montefiore dell'Aso, een bergdorpje.

De uitzichten op de omliggende wijngaarden en olijfgaarden waren weer indrukwekkend, en ook het stadje zelf was aangenaam om in rond te wandelen...

Er liepen nog enkele toeristen rond maar voor de rest deed het heel slaperig aan.

Buiten een vrij grote pasticceria, met een pracht van een veranda en een mooi terras, was er weinig open.

De kerk was wel open, en deze is prachtig versierd met allerhande fresco's op muren en plafonds.

Er ligt een levensgroot beeld van San Fedele martiri in een schrijn in de kerk.

Vermoedelijk wordt hij hier aanbeden...

Eens de kerk buiten keren we terug naar onze auto, en rijden langs allerhande secundaire wegen, al hobbelend, terug richting Cossignano.

Het is een mooie rit, het uitzicht op al die heuvels, beplant met wijngaarden, olijfbomen, af en toe de contouren van een bergdorpje, blijft aantrekkelijk.

Het is slechts een 20-tal kilometer tot onze verblijfplaats, en bij aankomst bezorgt onze huisbazin ons een schotel versgeplukte perziken en nectarines.

Ze zijn lekker, de perziken alleszins, de rest volgt...

Daarna nog wat rustig in "onze" voortuin gezeten, de 2 puppy-honden zijn de 2 oudere honden constant aan het plagen, het is een leven van jewelste, maar 's avonds zijn de beestjes rustig, da's 't belangrijkste...

Het was meer dan warm genoeg vandaag, ondanks de bewolking, maar bij het strand deed de zeebries deugd.

Het was weer een mooie dag in de Marken.

Ook voor strandkloppers zijn de Marken een uitgelezen bestemming, vermoed ik, want het strand in Grottammare leek zeer uitnodigend, de zee heel rustig...

Onze reis is zeer gevarieerd, en na de rust bij het Iseomeer, de kunststeden in de Veneto, genieten we ten volle van de prachtige panorama's hier in de Marken.

Enkele jaren geleden, toen we in Umbrië op vakantie waren in Pupaggi, maakten we reeds een uitstap naar het schitterende Ascoli Piceno, hier niet zo ver af gelegen, deze reis zetten we zaterdag verder naar Toscane, waar we een 4-tal dagen verblijven in Colle di Val d'Elsa, maar eerst genieten we nog 2 dagen van de Marken , die we nog verder gaan verkennen.