Italiëreis dag 16, Arrivedervi, Veneto, benvenuto Le Marche

9 september 2023 - Isola del Piano, Italië

Vandaag was dus een reisdag...

We verlieten de regio Veneto en verplaatsten ons naar de Marken.

We waren deze ochtend voor onze wekker wakker, de bagage was sinds gisteren grotendeels klaar, dus was 't nog een klein ontbijt naar binnen werken, de wagen inladen en wegwezen...

Om iets voor negenen waren we al vertrokken, de dieseltank hadden we gisteren nog eens bijgetankt tot vol...

De verkeersdrukte viel mee, mede omdat we Bassano del Grappa bewust vermeden, en binnendoor reden richting Padova.

Het ging vlot, in Padova de snelweg op en dan richting Bologna...

Ter hoogte van Bologna begonnen de verkeersstrubbelingen dan...

Stilstaan, stapvoets rijden, stilstaan, een kilometer of 2 vrij vlot rijden, en dan weer 't zelfde lieken...

Een keer of 2 was het van datte, en de derde keer stak het ons tegen : saluu, snelweg, secundaire wegen, waarschijnlijk trager, maar je rijdt...

Enfin, nog even gestopt om iets kleins te eten te kopen, en we reden verder, langs wijngaarden, over riviertjes, we passeerden onder andere Imola, waar de Formule 1 wordt gereden en Ayrton Senna destijds crashte, en we reden verder, richting San Leo...

Bettina had die plaats als tussenstop gekozen, nu zijn we er wat later dan voorzien aangekomen.

Alhoewel we niet echt een uur hadden voorzien, we wilden enkel voor het donker  in ons logement zijn...

San Leo, dus...De weg er naar toe was Italië op z'n smalst : de bulten in de wegen niet te tellen, soms waggel je over de weg van de glooiingen in het asfalt, dan weer is het asfalt de dieperik in gegaan, en het ontstane "gat" wordt dan professioneel gemarkeerd.

Het was ook serieus klimmen en dalen, maar we zagen het van ver liggen, en zijn er ook geraakt : San Leo, een naam om niet te vergeten...Vroeger nog een stadstaat geweest, zoals San Marino, dat er vrij kort bij ligt, nog is.

Het is een mooi stadje, volledig ommuurd, en gedomineerd door een indrukwekkend fort.

Het is zeer idyllisch gelegen, en een bezoek waard.

Van uit San Leo rijden we dan verder, richting ons logement, dat nog ongeveer anderhalf uur rijden is voor 66 kilometer...

Het gaat rustig z'n gangetje...We logeren op 13 kilometer van Urbino, één van de redenen van ons logement hier, maar daarover later meer, maar de bewegwijzering in Italië is hilarisch : "Urbino 14" staat er op een wegwijzer, 2 kilometer verder "Urbino 13", nog een kilometer verder "Urbino 14", en nog geen 500 meter verder "Urbino 10", een kilometer verder nog eens"Urbino 13"...

Enfin, we zien het wel, we zijn in Urbino niet geweest, want we logeren in Isola del Piano...

Onzen Bernard gidst ons degelijk, al hebben we weer weggetjes bereden die je normaal nooit zou betreden...

Ons logement had aangegeven dat er bewegwijzering was, en dat klopte ook...Van kilometers voor onze aankomst zagen we bordjes met vermelding van "Locanda Girolomoni", en deze gidsen ons, samen met Bernard, vlotjes tot bij onze verblijfplaats voor de volgende 2 nachten.

Er is een ruime parking, worden vriendelijk verwelkomd, en onze kamer wordt onmiddellijk getoond.

Het is hier proper, de omgeving is magnifiek...

Bij het tikken van deze tekst hoor je de krekels hier hun concert "geven".

We hebben de omgeving even verkend, en zijn dan gaan afkoelen in 't mooie zwembad...We hebben die badmuts niet voor niets gekocht, hé...

Dat deed deugd.

Nadien een klein beetje uitgepakt in onze kamer, en dan zijn we gaan eten in het restaurant dat hier aan verbonden is.

Ik zou trouwens niet graag in 't donker hier naar toe rijden, 't is hier ver van alles afgelegen.

W'hebben alleszins zalig gegeten, en eigenlijk wat teveel ook : eerst een schotel met lokale kazen en charcuterie, daarna een soort ravioli voor Bettina, pasta met truffelroomsaus voor mij, en daarna nog elk een parmiggiana...

Dit alles vergezeld van een fris, fruitig wit wijntje uit de regio, en jë kan raden of dit een leuk avondmaal was...

Daarna nog een Grappa, voor de spijsvertering, en 't was compleet.

Het was een vrij vermoeiende rit vandaag, het bezoek aan San Leo was een goed breekpunt, maar we zijn uiteindelijk op een toplocatie terecht gekomen voor onze 2 eerste nachten in de Marken...

Dat belooft...

Morgen en overmorgen is ons ontbijt in de prijs begrepen, dus eerst een welverdiende nachtrust en morgen starten we "echt" onze week in de Marken...