Italiëreis dag 14, Veneto dag 6 : Een dagje Vicenza...

7 september 2023 - Romano d'Ezzelino, Italië

Vandaag nog eens een dag mét de wekker...

We gaan vandaag nog eens met de trein op stap, en dan moet je rekening houden met de uurregeling,  vaneigens...

De website van Trenitalia is vrij eenvoudig in gebruik, vergelijkbaar met die van de NMBS, en dus wisten we dat er deze morgen om 8 uur 22 een directe trein van Bassano del Grappa naar Vicenza reed, er waren ook latere treinen, maar dan moesten we één of meerdere keren overstappen, en daar hadden we geen zin in.

Dus, op tijd uit bed, een wasbeurt, een portie yoghurt, een fruitsapje, de rest nemen we in het stationsbuffet.

De 4 kilometer naar het station gaan vlot, er is vrij veel verkeer, maar 't is doenbaar...

Op de gratis parking aan het station staan al vrij veel auto's maar we vinden gemakkelijk een plekje voor onze goeie ouwe Peugeot...

Wandelingetje tot aan het station, 2 tickets uit de automaat gehaald, en een cornetto met cioccolato voor Bettina, eentje met pistacchio voor mij...

Vervolgens onze ticketten "ontwaard" aan de daarvoor voorziene automaat, en naar perron 1...

Heeeerlijk, nog een beetje warm, de cornetto's, en ze spuiten er de smaak naar keuze ter plaatse in, en we konden ons mini- ontbijt rustig consumeren op een bankje op 't perron.

Ze kunnen er bij ons nog veeeeel van leren...Viva Italia...

Nog even wachten, maar de trein rijdt goed op tijd binnen in het station, en hij vertrekt op tijd ook...

De trein maakt een 4-tal stops, en komt met een 5-tal minuten vertraging aan in Vicenza, na een rit van een goeie 40 minuten.

Vanaf het station is het een dikke 500 meter wandelen tot het stadscentrum.

Het is blijkbaar marktdag in Vicenza, en eigenlijk hebben we dat niet zo graag, want de straten staan dan vol kramen, en je ziet de gebouwen minder goed, maar ja, Vicenza is voor de Italianen, eigen volk eerst, newaar...

Geen probleem hoor, ik maak van de nood een deugd, en ik koop mij bij een Indisch uitziend marktkramer een nieuwe geldbeugel, aangezien de vorige er echt niet meer uitzag...

In een mooi parkje, iets verderop heb ik de inhoud van mijn oude portemonnee dan overgeladen in de nieuwe...

Ik heb nog een karrevracht drankjetons van Dendermonde Rugby terug gevonden, hopelijk blijven ze nog wat geldig...

Eens dat "werk" gedaan, betraden we Vicenza door de grote stadspoort.

Net voorbij die stadspoort staat een standbeeld van Garibaldi, die in elke Italiaanse stad die zichzelf respecteert op een vooraanstaande plaats zijn standbeeld heeft gekregen...

Vicenza is de stad waar de 16de-eeuwse architect Palladio zijn stempel heeft op gedrukt...

Wat Gaudi is voor Barcelona, is Palladio voor Vicenza. Ook in andere steden als Venetië heeft deze architect prachtige bouwwerken ontworpen.

Overal in de stad tref je zijn invloed aan.

Zoals gezegd was ons stadsbeeld deels "vertroebeld" door de aanwezigheid van de vele kramen.

Dit hield ons vanzelfsprekend niet tegen, we wandelden door delen van de stad waar geen kramen stonden, bekeken andere delen van achter de kramen, gingen een kerk binnen, staken één van de 2 rivieren waaraan deze schitterende stad is gelegen, de Bacchiglione of de Retrone over via een prachtig bruggetje, van waar we een mooi uitzicht hadden op de laat- middeleeuwse huizen aan de rivier, en zo belandden we, nadat we er reeds een mooie wandeling hadden opzitten, op een leuk terras.

Het was apero-tijd, en een Aperol Spritz voor mij, en een variant, Aperol-pompelmo voor Bettina...

Die variant is meteen goedgekeurd, maar zeker geen aanrader voor mensen die niet van bitter houden, natuurlijk.

Voor ons geen probleem, wij zijn bittere mensen...

Daarna zijn we verder gewandeld, over het centrale plein, de Piazza dei Signore, waar een hoge, ranke toren, de Bissaratoren, oprijst boven de Basilica Palladiana, een magnifiek gebouw met een opvallend groen dak.

Naast dit imposante gebouw staat een prachtig standbeeld van Andrea Palladio...

Op dat zelfde plein staan 2 "colonnen" die het plein "oversschouwen", op één ervan prijkt de San-Marcoleeuw, die je op veel plaatsen in Veneto aantreft,  en verder op dit plein staat nog het Palazzo del Capitania en het Palazzo del Monte di Pietà.

We wandelen verder dit indrukwekkende plein af en gaan naar het Teatro Olímpico, wat het absolute meesterwerk heet te zijn van Palladio.

Alleen heeft de grootmeester zijn meesterwerk niet meer kunnen aanschouwen, hij overleed nog voor het gebouw was afgewerkt, maar zijn zoon heeft het afgewerkt aan de hand van de door de grootmeester getekende plannen.

Het gebouw dateert van het einde van de zestiende eeuw en was blijkbaar het eerste overdekte theater in Europa.

Het is indrukwekkend als je die zaal betreedt, de tribunes die worden overschaduwd door een massa beeldhouwwerken, de prachtig beschilderde zoldering, om nog te zwijgen over het decor achter het podium, en het podium zelf met de orkestbak...

Na het bezoek aan dit toch wel bijzondere bouwwerk zijn we op een terrasje de inwendige mens gaan versterken, een watertje gaan drinken, om onze dorst te lessen, want de zon was weer van de partij vandaag, geen wolkje aan de lucht en zowat 28° graden warm, warm genoeg dus...

Nog eens een pizza gegeten, we hebben er al betere gehad, maar 't was zeker niet slecht, en intussen waren de marktkramers al volop aan het wegrijden.

Om 13 uur is in Italië de markt gedaan, en om 14 uur is er zo goed als niets meer te zien van het feit dat er markt is geweest...

We wandelden dus op ons gemak terug, en konden deze magnifieke stad, met z'n vele prachtige gebouwen,van uit een veel mooier perspectief bekijken.

Vicenza is dus zeer zeker een bezoek méér dan waard, de verzameling prachtige gebouwen die er door Palladio of onder zijn invloed zijn neergepoot maken het tot een magnifiek geheel...

Dit is een stukje Italië op zijn best, die beelden blijven bij...

De terugweg naar het station was niet heel lang, we moesten even wachten op een trein in de richting Treviso, met een overstap in Cittadella, richting Bassano del Grappa.

De trein naar Treviso had een 10-tal minuten vertraging, maar geen man over boord, we hadden 20 minuten in Cittadella, en dus arriveerden we tijdig in Bassano del Grappa en reden, na een korte passage in de winkel, naar ons appartement bij Ely's Residence.

Het was alweer een prachtige dag, mooi weer, geen problemen, magnifieke stad bezocht, goed gegeten en gedronken en nu rustig deze dag afsluiten...

Morgen geen wekker, in de streek rondtoeren, hoogstwaarschijnlijk een grappa-distilleerderij bezoeken, en onze week in de Veneto afsluiten.

Zaterdag rijden we verder naar beneden in Italië, naar Le Marche, de Marken zoals ze bij ons zeggen.