Italiëreis dag 12, Veneto dag 4, rondrit naar Cison di Valmarino, Follino en Asolo

5 september 2023 - Romano d'Ezzelino, Italië

Deze morgen was 't weer wakker zonder wekker, en 't was vrij laat dat we wakker werden, maar op congé kunt g'u niet overslapen, behalve als ge ergens op tijd moet zijn voor een uitstap, een trein moet halen of zo, maar da's niet het geval...

Vandaag gaan we weer met onze Peugeot op de baan...

De eerste bestemming die we ingeven in onze GPS is Cison di Valmarino, dat op ruim 60 kilometer van ons logement gelegen is...

Meer dan een uur rijden dus over allerhande Italiaanse wegen, maar onzen "Bernard" weet de weg, én hij weet da'k hem doorheb als hij mij op boerenwegen wil sturen.

Het gaat vlotjes, er zijn hier vrij veel bedrijven en Kmo's die we passeren, maar ook uitgebreide maisvelden en wijngaarden.

De rit verveelt nooit, en 't is ook niet té druk op de weg.

Het laatste deel van dit eerste traject wordt al wat heuvelachtig, en we komen al gauw aan, voor we het beseffen, in Cison di Valmarino...

De auto geparkeerd, en wij op wandel...

Het dorp wordt gedomineerd door een burcht/hotel, maar blijkbaar hebben enkel hotelgasten toegang...

We wandelen dus door het rustige dorpje en komen in het oude "centrum" terecht.

Het dorp ligt aan een riviertje dat nu droog staat, maar in de rivierbedding is een wandelpad aangelegd, en de rivierboorden zijn ommuurd en bebloemd.

We doen een gedeelte van de "waterwandeling" stroomopwaarts en hebben een prachtig zicht op respectievelijk de kleurrijke rivierbedding, de toffe huisjes van het dorp en de omliggende heuvels.

Bij onze terugkeer planten we ons neer op het terras van de enige bar die vandaag open is, en bestellen een Aperol Spritz en een Toast Montanara, met gesmolten kaas, crudo en rucola...

Het was lekker, en we konden er weer tegen...

We wandelden terug naar de auto, en reden terug naar Follina...

Nog even getracht naar de burcht te rijden, maar de slagboom was duidelijk...

Follina zat niet in de planning, maar tijdens de heenreis zagen we dat het er ook tof uit zag.

Dus ook daar een stop gemaakt, en zeker het klooster was zeker een bezoek waard.

Alle deuren stonden open, toch de meeste, zodat we ons zelf konden rondleiden...

Het was zeer verzorgd, een prachtig onderhouden klooster, de Abbazia Santa Maria, en vrij groot ook.

Het uitzicht en de kerk waren zeer zeker het bezoek waard.

Nadien reden we verder terug richting onze verblijfplaats, maar er was nog een stop voorzien in Asolo.

Op de weg van Follina naar Asolo passeerden we evenwel nog over de heuvels van Miane, Combai en Valdobbiadene...

Deze heuvelruggen zijn beplant met massa's wijnstokken, waar hier vooral de ook bij ons meer en meer bekende prosecco wordt van gemaakt.

Het uitzicht op de wijngaarden was prachtig, en aan de meeste wijnstokken hingen de trossen witte druiven nog te wachten op hun oogst...

Ze zijn alleszins lekker zoet...

We maakten verschillende fotostops, hier raak je niet op uitgekeken, en reden dan toch verder tot Asolo.

We parkeerden onze auto in de ondergrondse garage, en gingen op wandel doorheen dit zeer mooie dorpje, dat wel op en top van het toerisme leeft.

Wij maken daar ook deel van uit, en na een mooie wandeling doorheen het dorp, met mooie uitzichten op de kastelen en tuinen, zijn we dan nog maar een Spritzke gaan nuttigen, alvorens terug te rijden naar ons logement,

Daar een korte stop gemaakt, en dan zijn we het centrum van Bassano Del Grappa eens gaan bezoeken.

Deze stad is zeker een bezoek waard : het is gelegen op de oevers van de rivier de Brenta, en het stadscentrum is prachtig middeleeuws, en ze hebben er voorwaar een echte overdekte Ponte Vecchio over de Brenta.

Het is er behoorlijk druk, en we hebben er ons avondmaal genoten, tonijntartaar voor Bettina, rundscarpaccio voor mij en vervolgens een lokale pasta met sardines voor Bettina en varkenshaasje met een mosterdsaus voor mij.

We zullen er zeker nog eens moeten terugkeren voor een bezoek aan een grappa-distilleerderij...

Het heeft weer gesmaakt, en 't was een goeie afsluiter van deze alweer prachtige reisdag doorheen een stuk van Veneto, onderdeel van la Bella Italia...