Italiëreis 2023, dag 10, Veneto, dag 2...

3 september 2023 - Romano d'Ezzelino, Italië

Na onze reisdag gisteren heeft de nachtrust deugd gedaan...

Goed bed en rustige omgeving, geen omgevingsgeluiden te horen, ook niet van onze eventuele buren...

Geen wekker gezet, 't is vakantie én weekend, en dus op 't gemakske opgestaan en ontbeten...

We hebben een globale planning voor deze week in de regio Veneto, maar bekijken dag per dag wat we gaan doen.

Na een "controle" op de website van Trenitalia zien we dat er om 10 uur 40 een trein van Bassano Del Grappa direct naar Padova gaat, zonder overstap..

Die halen we nog gemakkelijk.

Het station van Bassano Del Grappa is slechts 4 kilometer verwijderd van ons logement, en er is parking bij 't station.

2 tickets uit de automaat gehaald, en de trein vertrekt op tijd, om een dik uur later in Padua aan te komen.

Het is een mooie rit, langs wijngaarden, waarvan men de "restanten" van de geperste druiven herdistilleert tot Grappa, vandaar ook de naam Bassano del Grappa, langs velden vol zonnebloemen, via mooie dorpjes, en zo arriveren we op tijd in Padua.

We zijn hier lang geleden al eens geweest, maar toen was het marktdag, en stond de stad vol kramen.

Nu is er geen markt, er zijn wel aardig wat toeristen, 't is immers zondag en dan gaan ook de Italianen op pad...

De zon brengt ons al snel aan het zweten.

We wandelen van het station naar het stadscentrum, en één van de eerste bezienswaardigheden die Padua rijk is, de Capella degli Scrovegni, passeren we als eerste.

Er zijn nog tickets voor het bezoek van 13 uur 45, en die boeken we dan maar...

We gaan vervolgens op wandel doorheen het prachtige middeleeuwse centrum.

Er zijn vele prachtige gebouwen te bewonderen in deze schitterende stad, je weet niet waar eerst te kijken.

De vele terrasjes zitten aardig gevuld, geen crisis in de horeca hier...

We kuieren rustig rond in Padova en keren tegen half 2 terug naar het museum, zodat we "ons" bezoek aan de kapel niet missen.

De muren van deze kapel werden in opdracht van de steenrijke familie Scrovegni door de Italiaanse kunstschilder Giotto in het begin van de 14de eeuw beschilderd met magnifieke fresco's, die het leven van Jezus Christus "beschrijven".

Zowel de muren als het plafond zijn wonderbaarlijk mooi beschilderd...

Dit is echt een pareltje van schilderkunst, en de kapel is, na restauratie in 2001-2002 meer dan een bezoek waard.

Daar waar je in de Sixtijnse kapel van de Vaticaanse musea continu moet verder wandelen, terwijl je aan het kijken bent, heb je in deze ronduit magnifieke kapel met een groep van 25 personen maximaal 15 minuten om de fresco's te bewonderen.

Eerst krijg je een introductie-filmpresentatie over de voorgeschiedenis en de restauratie.

Na dit indrukwekkende bezoek gingen we een insalate caprese eten in de museumcafetaria, waarbij ik een aperitivo Giotto proefde, prosecco met granaatappelsiroop...Zeer lekker idee...

Daarna wandelden we verder richting Prato della valle, een 90 000 m² groot plein in Padua, net buiten het middeleeuwse centrum, en er eigenlijk deel van uit makend...

Rond dit plein, het grootste van Italië, één van de grootste van Europa, is een soort ellipsvormig kanaal gegraven, waarlangs langs weerszijden in totaal 88 sokkels zijn geplaatst, waarvan er nog 2 "onbemand" zijn, en op 8 er van staan obelisken, zodat er dus op alle 78 andere sokkels een beeldhouwwerk staat van allerhande al dan niet bekende figuren.

Onder andere Galileo Galilei en enkele pausen staan er in steen gebeiteld.

Aan de rand van dit plein staat ook de immens grote basiliek, die binnenin al bij al vrij eenvoudig versierd is.

Het blijft zweten, en we gaan dan toch maar eens "voor onze zondag" een crèmmeken eten.

Aan de rand van het Prato della valle is er een gelateria, en een "cono", een "toreken" is dat, met menta-cioccolato en fruta di bosco(munt-chocolade, dat in de Provence veel wordt "geserveerd", en bosvruchten) voor Bettina, ik houd het Italiaans, met pistacchio en tiramisu...

En óf het lekker was, bij dit lekkere weer.

Daarna hadden we nog een wandeling van 2,5 kilometer voor de boeg tot aan het station, maar onderweg zijn we even gestopt om een watertje te drinken.

Het ging al bij al vlot, en de trein van 17 uur 16 stond al aangekondigd.

Tickets uit de automaat, nog efkes in de Spar in het station binnen voor wat drank en avondeten, en dan de trein op...

Bericht van Trenitalia...Spoorlopers, ze kennen dat hier ook...

Trein met 50 minuten vertraging vertrokken, maar hij heeft er 10 afgedaan tegen dat we in Bassano del Grappa waren...

We leven nog, hoor, we zijn veel gewoon dank zij die goeie ouwe NMBS...

Dan terug naar ons logement, en daar op ons gemak iets naar binnen gewerkt...

Het was een prachtige dag, lekker weertje, misschien iets té warm, maar we klagen niet, er is genoeg verfrissing en we nemen voldoende water mee...

We reizen graag met de trein, je ziet dan veel, de vertragingen nemen we er graag bij, en Padua is één van die vele prachtige Italiaanse kunststeden, maar het heeft toch wel wat meer inhoud dan andere, volgens ons, en het bezoek aan de Scrovegni-kapel heeft op mij toch wel een serieuze indruk achter gelaten.

Ik ben zeker geen kunst-freak, maar als 't indrukwekkend is, dan doet dat wel iets...

Onze eerste dag Veneto was een topper, hopelijk wordt het vervolg minstens even goed...

Hopelijk hebben ook de Sint-Gillissenaren een mooie dag Bloemencorso achter de rug...