Rhodos : Dag 3 - Met de lijnbus naar Lindos

7 mei 2023 - Rhodos, Griekenland

We hebben het gisteren niet super laat gemaakt, en onze nachtrust heeft enorm deugd gedaan.

Een goed en ruim bed, goed verduisterde kamer en geen storende omgevingsgeluiden...

We hebben geen alarm gezet, en 't was ook niet nodig : we waren vanzelf tijdig wakker...

Afgezakt met de trap van de 3de verdieping naar 't gelijkvloers om daar alweer van een schitterend ontbijt te genieten.

Een full English breakfast is een prima start voor een vakantiedag...

Het is hier dik in orde...

Nadien nemen we onze spullen, en gaan op wandel...

De weersvoorspellingen gisteren gaven 70% kans op neerslag, maar hier in Rhodos-stad was Mr. Blue skye eminent aanwezig...

We vertikken het regenkleding mee te nemen, we zullen wel gaan schuilen als 't te erg  zou regenen...

Wij dus op pad, langs de zeekant, voor een wandelingetje van 20 minuutjes tot aan het busstation.

Het is nog vrij rustig, er liggen nochtans weer 2 cruiseschepen, maar om half tien zitten die "bewoners" vermoedelijk nog aan de ontbijttafel.

Tien voor 10 zijn we aan de kiosk en kopen ons 2 tickets naar Lindos.

Om 10 uur vertrekt de bus, en hij is vrij stipt.

We hadden opgezocht en het zou 1 uur 45' zijn tot Lindos, maar er is op zondag weinig verkeer, en de bus moet onderweg ook weinig stoppen om mensen op te pikken.

Omstreeks 20 na 11 zijn we al in het busstation van Lindos, en we zien de Akropolis van Lindos al schitteren...

Er is een pendelbus naar Lindos-centrum, maar we wandelen die weg naar beneden.

In het centrum is het al vrij druk, en we wandelen doorheen de smalle straatjes, het ene winkeltje naast het andere restaurant of souvenirshop.

We volgen de wegwijzertjes naar de Akropolis die boven op een rots vrij hoog boven de stad uitsteekt.

We worden uitgenodigd om op de rug van een ezeltje de beklimming voor een stuk te maken...

Dat zou er pas los over zijn, die dieren hebben weliswaar niet lang genoeg naar school geweest, maar ze hebben wel recht op respect...

We beginnen dus op ons gemak aan de beklimming, de trappen zijn degelijk aangelegd, en langzaam maar zeker winnen we hoogte.

Aan de "inkom" staat een tamelijke file, een troep Aziatische toeristen die vooraf e-tickets hebben gekocht mogen voor, en ééntje er van was nog iets aan 't eten en iedereen mocht horen en zien wat er in zijn mond verdween...Het smaakte hem precies...

Al bij al ging het aankopen van de toegangstickets vlot, en dus konden wij beginnen aan ons bezoek.

De Akropolis zelf is niet zo enorm groot, maar wel goed gerestaureerd, en je hebt een prachtig overzicht op de site zelf én de omgeving.

Van regen is er geen sprake, integendeel, het zonnetje doet haar werk, en wolken zijn er amper.

De Akropolis was het zweten waard. Bettina zegt dat we hier in 2007 ook zijn geweest, maar 'k had geen enkele herinnering...

Zou ik dan toch te veel op reis gaan? Of zou het een andere reden hebben?

Raar maar wellicht waar...

We beëindigen ons bezoek en daalden af langs het "ezelspad", dat wandelde iets makkelijker.

Eens beneden was het lunchtijd, en dus zochten we daar een restaurantje...

Iets buiten het superdrukke centrum lagen er nog 2 andere restaurantjes die er iets minder toeristisch uitzagen, maar hun spijzen stonden ons wel aan.

We stapten het terras van Dimitris op en namen plaats aan een tafeltje met zicht op zee.

Mooi uitzicht, en de ober kwam ook al snel opdagen.

We bestelden eerst een triootje van dips met pita, samen met een Ouzo voor Bettina, en voor mijne zondag mocht het een half literken Mythos zijn.

We werden snel bediend, en de tarama, tzatziki en hummus vonden vlot hun weg naar onze magen, samen met de hoekjes pita.

Daarna kwam de kipfilet, gevuld met spinazie en feta voor Bettina en de gegrilde zwaardvis voor mij, één van mijn favorieten als we in de omgeving van de Middellandse Zee vertoeven, en dat gebeurt al eens, op tafel.

Geserveerd met een slaatje en frietjes...

Awel, we voelden ons precies op verlof...

Het leven kán schoon zijn...

Na het eten wilden we net aan de beklimming naar het busstation van Lindos beginnen, toen de pendelbus opdaagde.

Luie toeristen als we zijn hoestten we die 50 cent per persoon op, en binnen de kortste keren stonden we weer boven.

Om 14 uur 30 was er een bus naar Rhodos, en dus begonnen we aan onze terugreis.

Af en toe vielen de ogen dicht en we waren al snel terug in de hoofdstad.

Vlak bij het busstation was er een leuk pleintje met allerhande winkeltjes en terrasjes, en een pint Mythos voor 3 € laat ik op een zondag niet aan mijn neus voorbijgaan...Vermoedelijk andere dagen ook niet, trouwens...

Het was ne goeie getapte, waarschijnlijk bij Marleen stage gedaan...

Nadien ons wandelingetje terug naar ons hotel  en daar nog efkes gaan verfrissen in 't zwembad.

We hebben een mooie, rustige vakantiedag achter de rug, mooie dingen gezien, lekker gegeten, genoten van het zonnetje en lekkere drankjes, en sluiten deze dag dan ook tevreden af.

Morgen gaan we normaal gezien een auto huren en wat ronddolen op dit leuke eiland, tijdens onze laatste volledige dag op dit toffe vakantie-eiland.

't beste, en tot binnenkort...