Tour du Méditerrannée : Dag 26

12 september 2022 - Bonifacio, Frankrijk

Een wandeldag omtrent Bonifacio...

Bonifacio is een heel fotogeniek plaatsje, maar tegelijk ook heel klein en super-toeristisch...

We waren hier gisteren al kort na de middag en waren onmiddellijk op verkenning vertrokken, en dus hadden we het meeste van de haven en de "ville-haute", zoals de oude stad, met onder andere het bastion en de "remparts", de stadsmuren, hier wordt genoemd, verkend.

Vandaag wilden we "eens" op wandel gaan.

Via "Komoot", een wandel-app, had Bettina een wandeling "aangemaakt" van een goeie 10 kilometer...

Dat moet te doen zijn...

Dus, wij eerst wat langer geslapen en dan gaan ontbijten.

Intussen via e-mail geregeld dat we onze bagage bij aankomst kunnen deponeren in ons volgende hotel, en direct bevestiging gekregen...

We hadden ontbijt bij besteld, het zat niet in de kamerprijs, blijkbaar geen evidentie in Corsica, en het was degelijk, maar in Italië weten ze intussen al beter wat de doorsnee Westerse toerist verlangt.

Enfin, wij hebben onze portie energie opgedaan, maken ons klaar en we vertrekken.

Een drinkbus water mee voor onderweg...

Het wandelpad vertrekt een 200-tal meter van ons hotel...

Als we starten spreekt er ons iemand aan in verschrikkelijk Frans, zoals enkel een Hollander het kan brabbelen, en ik maak hem meteen duidelijk dat ook wij Nederlands praten.

Hij weet ons te vertellen dat deze wandeling naar de stranden verschrikkelijk zwaar is, maar meteen merkt hij op dat we degelijk schoeisel dragen, en dus moet dat volgens hem wel in orde komen...

Vriendelijke mens, voor de rest, hoor, wij zeggen "gedag", en beginnen aan onze wandeling.

Het begint inderdaad met een pittige klim, op een rotsachtige ondergrond mer losliggende stenen.

Je moet dus kijken waar je je voeten zet.

De klim duurt niet superlang, dan gaat het weer neerwaarts, en we kunnen een kleine "afslag" nemen naar een kleine baai.

Mooi, zeer mooi zelfs, maar we beslissen eerst verder te gaan...

Het is weer klimmen geblazen, maar het valt nog mee...

Nadien lopen we een hele tijd op quasi dezelfde hoogte, dat is leuk.

Nog wat verder, we zijn intussen al een hele poos aan het wandelen,  zakken we af naar een wondermooie baai  waar een aantal zeilboten voor anker liggen.

Er is ook een mooi zandstrandje, en dus gaan we nog maar eens verkoeling zoeken.

Zwempak aan, en 't water in ...

Een bezorgde dame vertelt me dat er ook kleine rode kwalletjes, "meduses" blijkbaar, 'k heb iets bijgeleerd vandaag, Gunther, rondzwemmen.

Ik heb een beetje uitgekeken, maar ik heb er gelukkig geen ontmoet...

Het uitzicht op de baai was prachtig, de temperatuur van het water evenzeer...

Na dit verfrissende moment gingen we weer op pad.

Het tweede gedeelte van deze wandeling leverde ons magnifieke beelden op van de baai van Bonifacio , met op de verre achtergrond nog steeds Sardinië (op een bepaald moment verwelkomde Proximus ons zelfs opnieuw in Italië), de rotspartijen, de begroeiing, de tientallen zeil- en andere bootjes, de fenomenaal prachtig gelegen vuurtoren, waar de kleurcontrasten in het water extreem duidelijk werden.

Nadien kregen we ook nog een prachtig uitzicht op de "ville haute" en de haven.

We wandelden verder, het was een zeer pittige wandeling van een 10-tal kilometer, maar de frisdrank en het spuitwater aan het einde van de wandeling waren méér dan welkom.

De temperatuur is hier op Corsica al wat minder dan eerder op Sicilië en Sardinië maar we haalden toch nog vlot de 27° vandaag, en dat kan bij een wolkenloze hemel nog tellen.

Het was alleszins een zeer mooie wandeling, we hebben er van genoten, maar zullen vanavond niet gewiegd moeten worden.

Ann en Luc, geniet van Toscane, en zorg er voor dat we volgende maand nog binnen mogen in Firenze, als we met d'Aa Ballen op uitstap gaan naar deze schitterende stad...

Deze avond gaan we ons laatste avondmaal in Bonifacio genieten, morgen om 10 na 7  's morgens nemen we de bus naar Olmeto, in de "heuvels" van Corsica, waar we 3 nachten verblijven...

Bonsoir et à la prochaine...