Tour du Méditerrannée : Dag 25

11 september 2022 - Bonifacio, Frankrijk

Een zondag-reisdag...

We hebben een goeie nachtrust achter de rug in Hotel Piccada, en hebben er genoten van een laatste lekker Sardijns ontbijt.

Onze bagage hadden we gisteren al zo goed als volledig klaargemaakt, zodat we enkel een kattewasje moesten doen, ontbijten en uitchecken...

Alles verliep vlot, als alles tot nu toe, en we wandelden op ons gemak tot aan de haven, waar ook de busstop is.

Tickets hadden we al, nu nog een bus...

Het is zondagsregelling, dus minder frequente bussen.

De bus van de ARST komt evenwel goed op tijd toe, en volgens de uurregeling vertrekt hij exact om 9 uur 52.

De rit duurt een 40-tal minuten, de bus stopt onderweg in 2 dorpjes om niemand op- of af te laden, en we arriveren iets na half elf in het busstation van Santa Teresa di Gallura, waar de ferries naar Bonifacio vertrekken.

Het is een 10-tal minuten wandelen tot de ferryterminal  en dan is het wachten geblazen.

Er zijn slechts een 6-tal overvaarten, en de eerste die matchte voor ons onder andere met het feit dat het zondag is, is deze met Ichnusa-lines van half één.

We hebben reeds tickets, en wachten dus op de komst van de ferry.

Rond half 12 vaart deze binnen, en we moeten nog wat wachten tot we "naar binnen" mogen.

Een bende Deutsche schweinen mit Harley Davidsons mogen eerst aan boord...

Dan volgen de voetpassagiers, vervolgens auto's en campers.

Het is niet druk.

We deponeren onze bagage en zoeken een plaatsje op het bovendek, in de schaduw van de scheepsschouwen...

De ferry vertrekt iets vóór het aangekondigde tijdstip, maar voor ons geen probleem, wij zijn mee...

De overtocht gaat vlot, er is weer vrij veel wind, dus ook veel zeilboten...

Moet zalig zijn...

De ferry gaat zachtjes heen en weer, anders dan gisteren bij momenten op de Petargus...

Corsica is meteen in zicht, het lijken wel de "white cliffs of Dover".

De kliffen worden groter en groter, de contouren van Bonifacio tekenen zich af boven op de rotsen.

Machtig zicht...

De ferry komt steeds korter bij de kust, en de gebouwen van Bonifacio worden duidelijker en duidelijker, het blijkt een fort te zijn.

De ferry neemt dan plots een ruime bocht en "duikt" in een "smalle" geul tussen de rotsen/kliffen in...

Het schip vaart als het ware een mini-fjord in.

Deze aankomst met de ferry in Bonifacio is in-druk-wekkend...

Je lijkt zo klein op dit relatief grote schip dat dan weer iets pietluttigs is tussen deze indrukwekkende rotspartijen.

De overtocht duurde niet lang, maar was meer dan de moeite waard.

Vanaf onze aanlegplaats, we geraakten vlot aan wal, wandelden we naar hotel Les étrangers, waar we 2 nachten zullen logeren.

Kwartiertje wandelen, we konden direct inchecken, en ons Corsica-gedeelte is begonnen.

Daarna zijn we op verkenning gegaan in dit stadje, dat eigenlijk niet meer is dan een haventje, vol kanjers van luxejachten, dat wordt gedomineerd door een oud bastion.

We klimmen op ons gemak tot het bovenste gedeelte van de kliffen die we vanaf de ferry zagen.

Het panorama van daar uit over de oude stad, de zee en de kliffen is prachtig.

Mr. Blue Sky is volop aanwezig, de temperatuur valt de laatste dagen nogal mee, tenzij we het al gewoon zijn, maar dat dacht ik niet...

Het is hier mooi...

Daarna wandelen we door het oude stadsgedeelte, waar massa's bars en restaurants zijn.

De prijzen liggen hier merkelijk hoger dan op Sicilië en Sardinie, dat valt op, maar ik vermoed dat Bonifacio meer gegoeden aantrekt, en dat het deels daar mee heeft te maken...

Na onze wandeling gaan we een aperitiefje drinken, en seffes ons eerste Corsicaanse avondmaal zoeken.

Morgen gaan we hier verder op wandel...

Het was weer een mooie dag, ons Corsica gedeelte van de reis is nu ook begonnen...