Tour du Méditerrannée : Dag 24

10 september 2022 - Palau, Italië

50 tinten blauw...

Voor vandaag had ik online een daguitstap met de boot langs een aantal eilandjes van de "Maddalena-archipel" geboekt bij Petargus.

Dat is één van de lokale maatschappijen waar je dergelijke uitstappen kan boeken.

Elke dag vertrekken er immers een serieus pak dagjestoeristen voor een dergelijke uitstap van uit Palau.

Waarom deze uitstap?

Waarschijnlijk omdat ze 5 € korting per persoon gaven als je online boekte...

We kregen gisteren bevestiging, betalen moest gebeuren bij het inschepen.

Na alweer een lange en goeie nachtrust en een stevig ontbijt vertrokken we naar de haven, ruim 5 minuten wandelen.

We waren goed op tijd, betaalden, de taks voor het nationaal park La Maddalena moest cash, de rest kan met de kaart, en gingen aan boord en konden een goed plaatsje bemachtigen op het bovendek.

Zonnecrème smeren, en wachten.

De boot loopt met mondjesmaat vol, en om half elf varen we af.

Er is veel wind vandaag, de zee is tamelijk ruig, maar niet overdreven, de temperatuur is zeer aangenaam.

We varen eerst langs Maddalena naar Sparghi, één van de eilandjes zonder bewoning.

Hoe korter we bij dit eilandje komen, hoe intenser het blauw, tot smaragdgroen, het zeewater wordt.

De kleurschakeringen in het water zijn echt prachtig.

De hemel is ook blauw, en dat helpt natuurlijk...

We varen eerst rond het eilandje, en maken dan een eerste stop.

De boot legt aan, er zijn een tweetal strandjes waar mag worden gezwommen, en we krijgen daar de nodige tijd voor.

We hebben ons zwemgerief reeds aan, en zitten dus rap in het water.

Op de eerste plaats waar we in zee gingen stond de wind pal op het strand, en er was dus vrij veel golfslag.

We zijn dus snel verkast naar het kleinere strand, en hebben daar optimaal genoten van deze verfrissing.

Het uitzicht op de indrukwekkende rotspartijen en alle kleuren van het water zijn fenomenaal.

De boot blijft een tijdje liggen en als we terug aan boord gaan is de pasta met garnalen klaar...

Het is simpel, maar lekker...

Daarna vaart de boot af en iedereen die achteraan op het bovendek zat, moest naar beneden voor de stabiliteit van het schip.

We zouden immers de straat van Bonifacio, die Sardinië van Corsica scheidt, deels oversteken.

Ik moet zeggen, de boot begon serieus te "stampen", en dook geregeld diep in het water, waardoor er serieuze massa's water over het achterdek sloegen.

Die mannen weten duidelijk waar ze mee bezig zijn...

De overtocht duurde niet zo heel lang, serieuze golven, maar 't was plezant...

Zo belandden we op Santa Maria, een ander eilandje, waar weer een zwemstop werd ingelast.

Weer van boord, het strand op en de zee in.

Onderweg hadden we weer van de indrukwekkende omgeving kunnen genieten.

Onze dag werd goed gevuld, we waanden ons bij momenten op de Caraiben...

Prachtige stranden, magnifieke kleurschakeringen in het water, de cocktails ontbraken wel...

We passeerden nog verschillende mooie en indrukwekkende rotspartijen en stranden, er werd nog een korte "duikstop" ingelast, maar daar pasten we voor.

Tot slot van de dag werd er nog een korte stop gemaakt op Maddalena, waar wij gisteren reeds op eigen houtje naar toe zijn geweest.

Aangezien we het leuke stadje gisteren al hadden uitgekamd beperkten we ons tot een gelato...

Het is immers onze laatste dag op Italiaanse bodem.

Morgen steken we met de ferry van uit Santa Teresa di Gallura de straat van Bonifacio over, om in Bonifacio op Corsica aan te belanden.

Daar begint het derde en laatste deel van deze trilogie.

Na Sicilië  en Sardinië  gaan we nu kennis maken met Corsica.

Compleet nieuw voor ons...

We zijn benieuwd.

Deze avond zijn we in herhaling gevallen en weer bij Frizzante gaan eten  weer zuppa di cozze voor Bettina, alweer zwaardvis met gegrilde groenten voor mij...

Da's onze manier om voor deze reis afscheid te nemen van la Bella Italia...

Het is een "tot weerziens", zeer zeker weten...

Vandaag was een vrij traditionele bootuitstap, maar het uitzicht op de eilandjes en de kleurschakeringen in het water waren wondermooi.

Het was een magnifieke, ontspannende en leuke dag, die zeer goed was georganiseerd.

Na Sicilië hebben we nu ook met volle teugen van Sardinië en zijn natuurschoon genoten.

Dat nemen ze ons niet meer af, het staat op ons netvlies en ook op de digitale kaartjes gebrand...

Buonanotte, et a demain...