Tour du Méditerrannée : Dag 23

9 september 2022 - Palau, Italië

Een dagje La Maddalena...

We verblijven 3 nachten in Palau, en beslisten dat we vandaag een dagje naar La Maddalena gaan, het "hoofdeiland" van deze "archipel".

We hebben weer een goed bed, en de airco werkt goed, dus we hebben weer een prima nacht achter de rug.

Geen wekker vandaag, de ferry's varen een hele dag heen en weer, elk half uur, dus geen enkel probleem.

Na onze opfrisbeurt zakken we een verdieping voor ons ontbijt.

Het is in buffetvorm, er logeert tamelijk wat volk, zonder druk te zijn.

Meer dan genoeg keuze, lekkere cappuccino, cornetti,  goeie broodjes, fruit, yoghurt, ..., enzovoort, meer moet dat niet zijn...

Daarna zakken we af naar de haven, we hebben ons zwemgerief mee, en steken over met de ferry van 10 uur.

Er gaan ook auto's en kleine vrachtwagens mee, maar op- en afladen gaat snel.

Op de ferry zit er op het bovendek een Vlaams koppel uit Aalst, zij is eigenlijk van Lebbeke afkomstig, de eerste Vlamingen die we hier spreken, die met hun 5 maanden oude dochtertje een rondreis van 14 dagen maken op Sardinië, met de auto.

Korte gezellige babbel, de overtocht duurt maar een 20-tal minuten...

Wij van boord, en we beginnen aan een wandeling doorheen Maddalena...

Van op de ferry had ik gezien dat het hoogste punt van dit eiland niet super hoog was, zoals op de Eolische eilanden meestal wel het geval was (400 meter en hoger).

Wij dus aan een beklimming begonnen, en we zaten meteen in de goeie richting, en op 't einde geraakten we via een wandelpad tot bij het hoogste punt (125 meter hoog, zo bleek achteraf).

Hier bevindt zich een radarpost van de Guardia Costiera, de kustwacht dus...

Van daaruit hadden we een schitterend uitzicht over Maddalena, de verschillende eilanden en de zeestraten er tussen.

Magnifiek...

We hadden ons eigenlijk niet zo goed voorbereid, want anders hadden we geweten dat er ook een beperkte busdienst is op dit eiland, dat via een 600 meter lange brug verbonden is met een ander eiland.

Wij op ons gemak terug naar beneden, nu langs de asfaltweg...

Ondertussen nog een supermarktje binnen om een fris pintje aan te schaffen voor onmiddellijk gebruik, en daarna verder naar de haven.

Grote honger hadden we nog niet, dus we eten een kleinigheid.

De busdienst valt stil tijdens de vroege namiddag, zoals veel in de Zuiderse landen (gelijk hebben ze, afjagers die wij zijn), en dus wandelen we nog efkes rond, en nemen dan de ferry terug.

Maar even wachten en er was er al eentje, een ferry.

Kort bij de haven van Palau had ik een klein strand gezien, en daar zijn we naar toe gewandeld...

Zwemgerief aan, en het zeetje in...

De temperatuur van het zeewater was zaaaalig...

Niks koud, maar toch verfrissend genoeg om af te koelen.

Vandaag was trouwens een betere dag, 29° en niet zwoel, heel aangenaam...

We hebben genoten van deze verfrissing, 't was een mooi zandstrandje, en helemaal niet druk bezocht...

Tja, de meeste toeristen zitten op de stranden van één van de Maddalena-eilanden.

We blijven nog een tijdje de toerist uithangen, en wandelen dan rustig richting hotel.

Onderweg roepen 2 Aperol Spritzen " komt ons halen"..., en wij doen dat dan maar, goedzakken die wij zijn.

Nog wat water gekocht bij "Nonna Isa", da's een superetteketen op Sardinië, en dan naar onze hotelkamer om het zand en zout van ons lijf te spoelen onder de douche.

Via tinternet een uitstap geboekt voor morgen langs enkele Maddalena-eilanden, en daarnet nog eens gaan eten bij "Frizzante", waar we gisteren ook al geweest zijn.

Het eten is er uitstekend, de garçon is grappig en probeert altijd zijn paar woordjes Nederlands uit, de bediening is vlot, en 't is op 300 meter van ons hotel gelegen.

We gingen nog eens voor de zuppa di cozze, allebei (en de mosseltjes waren weer heerlijk klaargemaakt), Bettina nam net als gisteren de melanzane alla parmigiana, ik heb een pasta all'Amatriciana naar binnen gewerkt.

Super lekker, en de limoncello en grappa, samen mijn gedoodverfde doppio espresso, deden alles al wat zakken.

Morgen moeten we er weer niet super vroeg uit, de boot vertrekt rond 10 uur op 500 meter van ons hotel.

Een dagje op de boot, langs verschillende eilandjes, met af en toe een duik in zee...Het natuurschoon bewonderen, onder andere...

Den toerist uithangen dus, maar dat wij dan ook...

Geniet van jullie weekend, wij gaan dat ook trachten te doen...