Stromboli - Lipari, via tussenstops

2 juni 2019 - Lipari, Italië

En...hopsakee, daar gaan we weer....
Onze voorlaatste etappe op de Eolische eilanden.
We waren gisteren vrij laat terug van onze uitstap naar de Stromboli, nog het verslag verder geschreven bij een Metaxaken en gepubliceerd, nagepraat, foto's bekeken en bijgevolg was het rond den eenen toen ons licht uitging...
Ik was gisteren nog vergeten te vermelden dat, toen we aan de shutttle stonden te wachten op onze taxi, in het pikdonker dus, zonder enige lichtvervuiling, dat we constateerden welke prachtige sterrenhemel we hier konden aanschouwen...
Bij ons zie je er soms duizenden, hier miljoenen...
Onwaarschijnlijk mooi was dat. Ik denk dat het, na ons bezoek destijds aan het observatorium in Chili, de meest indrukwekkende sterrenhemel is die ik ooit "live" gezien heb.
We hebben een prima nachtrust gehad, gevolgd door een, alweer, mooi verzorgd ontbijtbuffet.
Het heeft hier vorige nacht geregend en er hangt nog vrij veel bewolking, maar het blauw begint stilaan de hoofdkleur te worden....
We zijn rond tien uur uitgecheckt, Bettina gaat nog op zoek naar haar begin van de 10.000 stappen van deze dag.
Ik spaar mijn knie nog wat en zet mij op een bankje en begin alvast wat te tikken.
Ondertussen kan ik de mensen nakijken.
De eerste bootlading dagjestoeristen is al afgeleverd, uitgedost in multicolore regenjasjes...Prachtig en elegant.
Intussen puffen de Piaggio's lustig voorbij, gevolgd door een caddy, tussendoor een hond die zich uit de voeten moet maken: Stromboli op een zondagmorgen....
Onze bagage hebben we in het hotel in bewaring gegeven.
Seffes gaan we een aperitiefje drinken voor onze zondag, en dan pikkelen we tot aan de aanlegsteiger.
Om 11 uur 50 zou de ferry moeten vertrekken om ons naar Lipari te brengen, waar we 2 nachten zullen logeren in het Gattopardo park-hotel.
Omstreeks 10 uur 50 kwam er een ferry van Libertylines aangevaren, en meestal komen die toe om enkele minuten later weer af te varen.
Ik werd al bang da'k een foutief uur in gedachten had, maar mijn ticket ontkende dat.
Efkes gedubbelcheckt bij een "local" en die bevestigde dat we nog tijd hadden om voor de middag een Aperol Spritz te nuttigen.
Het zonnetje was daar en deed ons oranjekleurig drankje nog meer tot zijn recht komen...
Ze maken goei Spritzen in bar Amore mio, wat een naam, in Stromboli.
We pikken nadien onze bagage op en gaan de rij wachtenden vervoegen.
Net als we daar zijn beginnen ze met de boarding.
Een groep Duitsers had geen ticket voor extra bagage, er wordt op deze schepen een soort Ryanair-beleid gevoerd, 1 stuk handbagage is gratis, voor grotere bagage betaal je bij, de enorme som van 2 euro.
Een discussie dreigt te ontstaan, maar de agent van Liberty ferries is consequent....Ok, dan komt je bagage niet aan boord.
Eentje van de Duitsers heeft het gesnapt en gaat 6 bagagetickets kopen aan het loket 200 meter terug.
Wij hadden zo'n ticket meteen gekocht, wij zijn intussen immers Liberty lineskenners...
We zijn gezeten en de boot meert op tijd af en zet koers naar Lipari.
Onderweg stoppen we nog in Panarea en in Santa Marina di Salina om er wat mensen af en bij te laten.
Om 13 uur 15 gaan we van boord in Lipari, 5 minuten retard, maar we zijn veel meer gewoon.
Benieuwd of er iemand staat van ons hotel om ons op te pikken.
Ik had ons aankomstuur per e-mail meegedeeld maar had geen antwoord ontvangen.

Er stond niemand op ons te wachten...
Efkes getelefoneerd, maar de shuttle was pas om 15 uur vrij.
Zo lang gaan we hier niet wachten.
Google maps vertelt dat het 800 meter stappen is.
Zonder zere knie een gepeisd werk, dus informeer ik even bij een taxidriver.
"Dieci euro" is zijn antwoord, waarop ik hem zeg da'k niet gevraagd heb of zijn taxi te koop is...
Zijn antwoord was té Italiaans om hier neer te tikken, maar duidelijk.
Op 't gemaksken die 800 meter afgelegd en na een goeie 10 minuten waren we er al.
Onze kamer was zo goed als klaar, maar als excuus voor de niet-beschikbaarheid van de shuttle boden ze een drankje aan.
"Per me una birra, per favore", zeg ik tegen de barman, waarop hij vraagt : " Piccola o grande?", waarop ik hem eens even bekijk, en hij lacht, "Grande alora...".
Mensen verstaan elkaar soms toch, en in België lukt dat dikwijls niet, tochtochtoch...
Of dattem gesmaakt heeft?
Is de paus katholiek?
Onze kamer is intussen beschikbaar.
Ruime kamer in een mooi hotel, groter dan ik verwacht had, het hotel, met een mooie tuin.
Er is ook een mooi, groot zwembad, en dat ga ik seffes uittesten.
We installeren ons en Bettina gaat nog eens op stap.
Ik ga dus een zwemmeken doen.
Het water is fris, maar goed te doen.
Bettina keert na enige tijd terug en vertelt dat het een mooi stadje is.
Van uit ons hotel had je al een mooi uitzicht op de kerk die de haven domineert.
Ik had intussen op Trip Advisor een restaurantjegezocht en er eentje gevonden, niet zo ver van ons hotel, dat veelal  goeie beoordelingen kreeg....
Ik contacteerde hen via Facebook, en ze antwoordden vrij snel dat 't ok was.
We zijn dan ook deze avond nog gaan eten in "Il Corallo".
Het was de afdaling in de richting stad zeker waard.
Eerst hebben we allebei "Zupa di Cozze", da's mijn absolute favoriet in Sicilië, gegeten als entrata, en dat is letterlijk mosselsoep, maar dat zijn Italiaanse mosselen, klaargemaakt met tomaten en peterselie, groenten die eerst worden aangestoofd in olijfolie.
Bettina had dit nooit eerder gegeten, maar beseft nu waarom ik dit zoooo lekker vind.
Je kan geen smaken onthouden, maar deze waren toch van de lekkerste ooit...
Daarna heb ik een risotto met zeevruchten besteld, Bettina heeft nog eens gevulde inktvis gegeten.
De rest was naar gewoonte. ..
"Het huis" bood ons dan nog een glaasje Malvasia aan.
Da's een zoete dessertwijn, gemaakt van de Malvasiadruif, die onder andere veel in deze omstreken wordt verbouwd.
Zeker niet slecht, het mag er wezen.
Teruggewandeld naar ons hotel, efkes verder getikt, en nu ga ik afsluiten en stilaan ons bedje opzoeken.
Het moet niet iedere nacht één uur worden...
Morgen Lipari verkennen...
Bonne nuit...dat heb ik hier net immers dikwijls gehoord van een tros Fransen die hier ook logeren en net naar hun kamer vertrokken zijn.