Athene hop on hop off

25 mei 2019 - Athene, Griekenland

Vandaag een keer geen reisdag...

De ferrytocht verliep zeer vlot, en aangezien ik gevraagd had om langer aan boord te blijven, wat kan als je een kajuit hebt geboekt, moesten we maar om half negen "ontschepen".

Aangezien de boot omstreeks half zeven reeds was aangemeerd, waren we al vroeger wakker.

Ik heb dan nog naar Mutas getelefoneerd om een afspraak te regelen in een ziekenhuis in Athene voor een echografie van mijn rechteronderbeen.

Die dokter in Rethymnon had Athene geadviseerd aangezien het in Kreta niet meer zou lukken.

Mutas ging dat voor mij regelen wanneer ik er om verzocht.

Aangezien ik toch wat zekerheid wil heb ik hen opnieuw gecontacteerd en ze zouden het bekijken.

Eerst een foto gemaakt van het voorschrift voor de "triplex", want zo heet een echo blijkbaar in tengels...

Die foto dan doorgemaild, en we horen het dan wel, zekers?

Ik had gisteren via Booking.com 2 tickets voor 2 dagen voor een "hop on- hop off"-bus gekocht.

Ideetje van Bettina en ideaal voor een invalied iemand.

Enfin, het telefoontje en mailtje was geregeld, dus ontscheepten we.

Een taxi genomen van Piraeus, de haven bij Athene waar we waren gearriveerd, naar het Minoa-hotel in centrum Athene.

Iets na negenen waren we er, en nog veel te vroeg om in te checken.

De alweer zeer vriendelijke dame aan het onthaal ging haar best doen...

We hebben in de naastgelegen bar/patisserie een ontbijtje genomen, ik moet mijn pillekes kunnen verteren, newaar, en 'k moet zeggen, de cappuccino was overheerlijk...en de koffiekoeken ook.

Intussen had de onthaaldame een vrije kamer gevonden en we konden meteen inchecken en onze kamer inpalmen.

Propere kamer met al wat nodig is...

Daarna op stap en ons onthaalmadam weet dat er een halte is voor die bus op 150 meter van het hotel.

Dat klopt, en een alweer vriendelijke jongedame, die vele talen machtig is maar niet het Nederlands, aan de bushalte overhandigt ons op vertoon van de barcode, die Booking.com had doorgemaild, ons elk een 2-dagenpas.

Voor 24 euro voor 2 personen voor twee dagen kunt ge geen nog pijnlijker benen riskeren.

Het hoofdcircuit doorheen Athene neemt, zonder af te stappen, anderhalf uur in beslag.

Je komt langsheen de meeste bezienswaardigheden zoals het Parlement, nationaal museum, Syntagmaplein, nationale wacht, leuke marktjes en natuurlijk de Plaka en de Akropolis

We rijden dit traject uit, en als we terug bij de Akropolis komen, waar alle circuits vertrekken, stappen we over op de Piraeuslus.

Deze gaat terug naar de haven, waar een pak ferries zijn aangemeerd, waaronder de "onze", maar verder ook nog een prachtige viermaster en een mastodont van een cruiseschip van, zo blijkt uit Google, 285 meter lang...

Verder langs het impossante stadion van Olympiacos Piraeus en iets verder stappen we af om iets te gaan eten op een prachtig terras met zicht op de prachtige zee.

Het is hier zowat 26° en de hemel is stralend blauw.

We eten een lekker slaatje, maar vooraf krijgen we een groentensoepje aangeboden van het huis, dat enorm lekker was, maar vooral de presentatie hadden we nooit eerder gezien :

Het glazen soepkommetje stond bovenop een glazen bol waarin massa's luchtbellen opborrelden en die aan de oppervlakte een dikke damp vormden.

Waarschijlijk het principe van een rookmachine met ijs, maar het was prachtig en leuk om te zien.

Daarna weer verder met de bus, terug tot bij de Akropolis.

Bettina gaat nog wat wandelen, ikke niet, gedomme...

We nemen dan een bus terug naar het centrum en stappen af bij ons hotel...

Het is dan al tegen 7 uur en we hebben al bij al reeds veel gezien, maar nog niet van dichtbij.

Da's voor morgen, maar het blijft enerverend da'k zo moeilijk kan stappen.

Als ik juist terug op de kamer ben krijg ik telefoon van Mutas met de melding dat ze een afspraak hebben gemaakt voor morgen tussen 10 en 11 in de Athens Central Clinic en met de vraag of dat kan voor mij.

Ik bevestig en iets later komt er een email binnen met bevestiging van de afspraak.

Het is blijkbaar maar 1,2 kilometer, dus daar ben ik rap met de taxi.

We zullen zien of die echo iets verduidelijkt en zo ja wat hij dan "vertelt".

Morgen weet ik meer...

Deze avond zijn we in de buurt bij Giottos nog gaan eten, allebei stuffed calamari met daarbij nog gegrilde groenten.

Het was weer om duimen en vingers af te likken.

Nu nog een verslagsken en morgen, in plaats van te gaan stemmen, dat doen onze gevolmachtigden voor ons, ga ik naar de kliniek voor een echo en Bettina gaat eerst op pad langs en op de Akropolis en omgeving, en nadien vervoeg ik haar.

Stemt allemaal op de goeien, wij laten het niet aan ons hart komen, hier...

1. Pierre en Irene:
    25 mei 2019
    Hopelijk goed nieuws voor uw knie morgen Gerd. Morgenmiddag eerst eens gaan aperitieven bij Marleen voor we gaan stemmen...
  2. Witten en Ann:
    26 mei 2019
    Hoi, dat borrelend ijs is vermoedelijk droogijs en hopelijk straks een oplossing na de “triplex”
  3. Dirk en karin:
    26 mei 2019
    Hopelijk snel beterschap hoor gert