Dag 8 : Een "reisdag"(je)...

13 april 2024 - Dhrousha, Cyprus

Gisteren was, zoals eerder vermeld, onze laatste overnachting in het Theo sunset bay hotel in Kissonerga.

We hebben weer optimaal genoten van ons logement dat we vorig jaar de eerste keer "aandeden" na een hint van Dorine en Lieve...

We hebben er van genoten, en als afscheid werd er gisterenavond nog een prachtig vuurwerk ter ere van ons de lucht ingeschoten...

Altijd leuk bij het "nippen" van een gin-tonic...

De nachtrust heeft weer deugd gedaan, en na ons laatste ontbijt bij "den Theo" hebben we onze bagage gepakt, onze rekening gaan vereffenen aan de balie van het hotel en nadien hebben we voor de laatste keer van deze Cypruseditie de 615 genomen naar Coral bay.

Daar hadden we om 12 uur een bus 648 richting Polis, die langs Droushia gaat...

Droushia is onze verblijfplaats de volgende 3 nachten.

Droushia is een leuk dorpje, gelegen op 640 meter hoogte op het Laonaplateau.

De naam zou komen een oud Grieks woord voor koelte, aangezien het hier zelfs tijdens de hete zomers door de hoogte relatief koel blijft.

We logeren er in het Sappho manor house, een logement met een 4-tal kamers, gerund door een Cyprioot die reeds over heel de wereld heeft gewerkt blijkbaar, en z'n zuster, in het huis waar hun grootouders ooit hebben gewoond.

Een gezellige bedoening, ruime en goed ingerichte kamer, met een mooie tuin erbij met een zwembadje er in...

We zijn hier geiren...

We logeren recht tegenover de dorpskerk, het dorpswinkeltje is schuinover, en er zijn meerdere taberna's kortbij.

Na onze installatie zijn we op dorpsverkenning gegaan.

Het is een aangenaam dorp, waar vrij veel huizen worden gerestaureerd.

Er zijn ook een 2-tal hotels, maar wij opteerden nu voor logies alleen, net zoals in onze volgende locatie, Larnaca...

Het uitzicht van net buiten de dorpskern op het landschap en de Noordkust bij Polis en Latchi is prachtig, en alles staat mooi groen en de bloemen bloeien weelderig.

Na onze dorpsverkenning zijn we geëindigd bij één van de dorpstaberna's om een verfrissing tot ons te nemen...

De dorpsbewoners komen er na hun werkzaamheden gezellig palaveren, net zoals bij ons soms nog gebeurt...

Nog een kort wandelingetje terug tot ons logement, en dan hebben we het zwembadje eens uitgetest...

Het water is nog aan de frisse kant, maar 't is best te doen, het went snel...

Aangezien we deze middag nog niet echt gegeten hadden, gingen we vroeg op wandel voor ons avondeten.

Onze "huisbaas", Kyriacos had ons gezegd dat in het aangrenzende dorpje Ineia er een heel goed restaurant is met de naam "to Arhontiko tis Elenis"...

Het was slechts een 20-tal minuten wandelen, en iets na zessen waren we er reeds.

Ondanks het feit dat men nog aan het voorbereiden was, was het geen probleem om al te eten...De keuken opende immers om 17 uur 30...

We begonnen met een ouzo, en daarbij hadden we 3 aperitiefdips besteld, tahini, tzatziki en turokauteri, iets "nieuws" voor ons, maar alle zeer lekker.

Onze hoofdschotel,  kippensouvlaki voor Bettina, en kippensouvlaki  met sheftalia, een soort rugbybalvormige gehaktballetjes, gemaakt van een mengeling van lams-en varkensgehakt, dat wordt samen gehouden met de maagwand, samen met Greek salad verschenen al snel op onze tafel, en lieten zich smaken...

Daarna wandelden we terug naar ons logement en nuttigen daar nog een Cypriotische brandy bij een koffie.

Het leven van een toerist in Cyprus is nog zo slecht niet...

Droushia is een aangename locatie, zeer rustig, en ons logement is dat zeer zeker ook...

Geniet nog van jullie weekend...