Dag 9 : Zondag in Droushia...

14 april 2024 - Dhrousha, Cyprus

Ons logement, Sappho manor house is heel centraal gelegen in Droushia, en dat wil onder andere zeggen ook tegenover de dorpskerk.

Aangezien zondag ook hier de dag des heren is werden om kwart voor zes deze morgen geluid om aan te kondigen dat de zon opkwam rond die tijd...

Ik heb daar niet bepaald een boodschap aan, maar gelukkig viel ik vlot terug in slaap...

Bettina, met haar oordoppen, om haar te beschermen tegen andere omgevingsgeluiden dan kerkklokken, heeft hier niets van gemerkt.

Om iets na achten kregen we dan nog zo'n kerkklokken-concert, deze keer om de "hoogmis" aan te kondigen...

Deze keer geen probleem, we waren al wakker.

Eerst een zelfgemaakt ontbijt verorberd en daarna naar de vlakbij gelegen bushalte.

Om 9 uur vertrekt er een bus richting Coral bay in Polis, dat op een 10-tal kilometer van Droushia is gelegen.

We waren iets na 9 aan de bushalte, en om 9 uur 15 verscheen het busje ten tonele...

Nog even ons vorige weekabonnement geprobeerd, maar dat was gisterenavond "vervallen", en dus moesten we 2 € per persoon ophoesten voor een ritje tot Kathikas, enkele dorpjes verder, en startpunt voor onze zondagswandeling, terug richting Droushia...

De rit nam niet zo lang in beslag en al gauw verlieten we het busje bij het kerkplein van Kathikas.

Een mooi dorpsplein, vrij levendig, misschien omdat het zondag is, en het kerkje was toegankelijk.

Mooi versierd, er zat een bewaker de boel te controleren, en iets na onze rondgang werd de kerk al afgesloten.

Bettina maakte nog een wandelingetje door Kathikas, terwijl ik de boel rond het dorpsplein van op mijn bankje gadesloeg...

Nadien vertrokken we op pad, het dorpje uit en het veld in...

Zoals eerder vermeld staat de natuur hier momenteel prachtig in bloei..."maai mei niet" wordt hier ook gerespecteerd, en de bermen langs de veldwegen zijn magnifiek veelkleurig.

Hagedissen vliegen haast voor je voeten, en allerhande kleuren van bloemen groeien in de bermen.

Bij momenten staan er massa's papavers, dan weer bossen gele op mimosa lijkende bloemen, op grote boterbloem lijkende planten, te veel om op te noemen.

In deze streek wordt blijkbaar ook veel wijn gemaakt, want we hebben een prachtig uitzicht op de vele wijngaarden, die er evenwel compleet anders uitzien dan in West-Europa.

Hier groeien de wijnstokken op een ondergrond van steen, en ze zijn veel lager.

We wandelen zo verder, de zon geeft al volop warmte, en we kruisen de hoofdweg om aan te belanden in Pano Arodes, het eerste dorpje op onze terugweg.

Een rustig dorpje, mooi opgeluisterd, met een rustiek kerkje, en, oef, een dorpscafeetje...

Nog geen alcohol op dit moment van de dag, w'hebben immers nog wat kilometer voor de boeg en de zon doet haar best.

Een colaatje kan nooit kwaad, snelle suikers...

Op het terras zitten een aantal dorpelingen een kaartje te leggen, de waard zit rustig van zijn zondag te genieten, zijn vrouw kuist de vloer met haar "mop"...

Eensklaps is er een invasie...

Evis Jeep Safari, met thuisbasis Paphos, strijkt neer in dit onooglijke dorpje...

Een horde Landrover jeeps, volgeladen met een aantal toeristen die 55 € hebben betaald voor een ongemakkelijk zitje, en die in dit dorpscafé nu een 20-tal minuten de tijd krijgen om even het kerkje te bezoeken, iets te drinken of aan te schuiven aan het toilet...

Na die 20 minuten nog even dieseluitwasemingen, en de rust is weergekeerd in Pano Arodes...

Geen mens die er van op keek, vermoedelijk "dagelijkse kost", same time, same place...

Wij ook verder...

Ik had het idee opgevat in elk dorpje een kleinigheid te drinken, en er een lokale versnapering bij te nemen.

In Pano Arodes waren er geen versnaperingen, en in Kato Arodes was er zelfs geen dorpscafeetje, dus evenmin versnaperingen.

"Pano" in deze context staat voor "hoger gelegen, en "Kato" voor "lager gelegen".

Onderweg hadden we een prachtig uitzicht op het Akamas-schiereiland en z'n begroeiing en op de kust.

We vervolgden onze weg en belandden zo in Ineia, waar we gisteren gingen eten.

Het was intussen bijna één uur, en het restaurantje waar we gisteren lekker gegeten hebben was weer open, en dus gingen we daar weer tafelen.

Eerst ne "large Keo", om onze intussen toch wel stevige dorst te lessen, en daarna namen we een mix "to share" van tzatziki, tahini en turokauteri, en een mix chicken souvlaki, waarbij we dus kippenspiesjes en sheftalia kregen voorgeschoteld, samen met een green salad.

Je krijgt hier serieuze hoeveelheden voorgeschoteld, en dit volstond ruimschoots voor ons beiden...

Kostprijs : 23 €, alles samen...

Cyprus kan je dus voor een voortreffelijk bedrag bereizen, aan eten en aan drank ben je zelden bestolen, maar je kan zo gek doen als je zelf wil, vaneigens...

Nadien wandelden we verder tot Droushia, maar onderweg stapten we even een mini-market binnen om er enkele kleinigheden aan te schaffen.

De uitbater moesten we uit het aangrenzende café-restaurant van voor z'n televisie halen, anders waren we zo buiten gestapt zonder te betalen.

Eens in Droushia Sappho manor house aanbeland hebben we nog even verfrist in ons zwembadje...

Intussen zijn alle kamers bezet, de aangename accomodatie heeft succes, en met reden.

Het was weer een mooie zondag in Cyprus...

Wij hebben genoten van de onze, en hopen voor jullie van 't zelfde...