Dag 10 : Terug naar de kust...

15 april 2024 - Dhrousha, Cyprus

Het was weer een rustige nacht, 's avonds valt Droushia in een diepe slaap, en zo ook wij...

Deze morgen een douchke, zelf een eenvoudig ontbijt geprepareerd, en dan gingen we weer op wandel...

De zon tekende expliciet present, niets dan blauw aan het firmament, en dus konden we starten...

Bettina had via Komoot een wandeling door het veld uitgestippeld die ons zou brengen tot het bij ons reeds gekende Polis  waar we meerdere keren zijn geweest en zelfs eerder logeerden.

We wandelden kort door "ons" dorp om dan de veldwegen te betreden.

Eigenlijk hebben we heel de weg verharde weg gehad, soms asfalt, dan weer beton, dan weer stroken met losliggende keitjes, maar alle goed behandelbaar...

Maar goed ook, want we daalden af van 640 meter naar bijna zeeniveau, over een afstand van 11,2 kilometer, da's dus een aardig dalingsgemiddelde.

Dat voelden we in de kuitspieren, die nochtans ook de voorgaande dagen reeds gebruikt waren...

We kwamen eerst langs een aantal indrukwekkende rotspartijen, de begroeiing was zeer veranderlijk, maar mooi...

We passeerden enkele wijngaarden, massa's hagedissen koersten voor onze voeten uit...

We kruisten ook een beekje waar momenteel nog wat water door stroomde, en iets verder kwamen we langs een bron, waar we ons even in de Zwitserse Alpen waanden.

Ik had in de verte precies reeds een koebel gehoord en was beginnen uitkijken, maar tijdens onze rustpauze bij de bron, hoorde ik er meerdere...

Al gauw ontdekten we een hele kudde schapen en geiten die van over een heuvelrug door een herder en z'n hond werden opgedreven, richting het beekje...

Het waren er een pak, altijd leuk als afwisseling en bezienswaardigheid tijdens een wandeling.

Nog wat verder kruisten we een asfaltweg, waar geregeld vrachtwagens af- en aanreden...

Blijkt dat er iets verder een breekwerf is waar graniet wordt vermalen tot ondergrond voor de wegen.

We vervolgden onze verder afdalende wandelweg, kwamen onder andere langs een betoncentrale, en naderden zo meer en meer onze bestemming, Polis.

Onderweg hadden we wel al enkele citroenen en appelsienen uit de weelderig bevruchte fruitbomen geplukt.

Eigenlijk zonde om te zien hoeveel heerlijk fruit hier onder de bomen licht te rotten...

We wandelden door Prodromi, een slaapdorp, nieuw gebouwd vlak bij Polis, en kwamen zo aan in Polis.

Het was weer een mooie wandeling door de prachtige natuur.

In Polis zijn we dan in een taberna gaan eten, nadat we eerst een drankje hadden gekocht in een winkeltje, want dat konden we best gebruiken...

Bettina bestelde haar favoriete Griekse gerecht, dolmades, met rijst gevulde druivenbladeren, en ik hield het bij Stifado, een typisch Grieks stoofpotje met rundsvlees, ajuin en tomaten.

Het heeft gesmaakt, daarna nog een cappuccino op een terrasje in Polis, wat geld uit de muur gehaald bij de plaatselijke bank, en vervolgens om 16u00 bus 648 op, om na een kwartiertje in Droushia bij de kerk te worden gedropt.

Nadien gingen we nog even op wandel tot bij de lokale kaasfabriek, waar Halloumi, dé specialiteit van Cyprus, die meestal gegrild wordt gegeten,en zachte kaas worden geproduceerd, allemaal van geitenmelk.

Het bedrijf heeft zelf 450 geiten, maar ook andere boeren beleveren hen...

Ze verwerken 1.500 liter geitenmelk per dag tot ongeveer 200 kilogram kaas.

Interessant om te zien hoe zo een familiebedrijfje functioneert.

Hun product is zeker niet slecht te noemen, maar wij hebben het er zo niet voor, hoewel de zachtere geitenkaas in een warme bereiding mijns insziens, met een geutje honing, zeker niet slecht zal zijn.

Nadien wandelden we terug...

We hebben onze beweging zeker ruimschoots gehad...

Seffes nog een kleinigheid eten, een slaapmutske nuttigen, bagage samen pakken en op tijd naar bed.

Morgenvroeg, omstreeks half acht, nemen we bus 641 tot Karavela in Paphos, van waar we met de Intercitybus naar Larnaca reizen.

Zowat 2 uur 40 bus, om aan de andere kant van Cyprus te belanden.

Daar verblijven we weer 3 dagen, om die kant nog eens te bekijken.

Nog ne goeienavond, en tot de volgende gelegenheid...