Dag 6 : Een 61ste verjaardag...

11 april 2024 - Kissonerga, Cyprus

Jawel, 61 jaar geleden kwam er iemand op de wereld die nu aan het "tikken" is...

De "schuldigen" zijn er spijtig genoeg niet meer, maar hun laatste exploot heeft vandaag zijn pensioengerechtigde leeftijd bereikt.

Of dat een reden om te vieren is? Bah ja zeker...Alle redenen zijn goed genoeg, en de omgeving kan slechter...

De tijd van "intense" vieringen is al even voorbij, maar zo'n dag blijft enigszins speciaal.

Deze morgen dus zonder wekker wakker, rustig ontwaken, opfrissen , pilletjes pakken en dan deftig gaan ontbijten...

Niets moet, alles kan...

Daarna de eerste felicitaties in ontvangst genomen, daarna onder de stralende zon en een helblauwe hemel, met kleine wolkjes, gaan verfrissen in het zalige zwembad.

Regelmatig efkes de Facebook openen, en je verbazen op zo een dag hoe populair je bent..."We could be heroes, just for one day...", David Bowie wist het reeds...

Da's wel leuk, eigenlijk, dan denk je ook meteen weer eens aan goeie herinneringen met die mensen die je een gelukkige verjaardag wensen...

Na de middag zijn we dan nog even onze benen gaan strekken.

Eerst een korte busrit tot Chloraka, waar we aan een wandeling van een kleine 6 kilometer begonnen langs "the lighthouse coastal broadwalk".

Dit is een prachtig verhard wandelpad dat vanaf Chloraka tot de haven van Paphos gaat.

Er staan geregeld zitbanken, je loopt heel de tijd langs de zee en komt enkel wandelaars en fietsers tegen.

Het pad passeert ook achter het Capital Coast hotel, waar we in 2013 tijdens onze eerste Cyprusreis verbleven.

Nu zijn we hier voor de 7de keer...

Het pad loopt ook achter de Tombs of the Kings en achter de opgravingen, waar prachtige mozaïeken te zien zijn (vorig jaar opnieuw bezocht) en achter het "lighthouse", de vuurtoren van Paphos, waar deze wandeling naar werd vernoemd.

Onder de baan onszelf getrakteerd op een "pakske kaat", zoals ze op Sint-Gillis tegen een crème-glaceken zeggen.

We vervolgden onze wandeling en 't was weer meer dan warm genoeg...

Chans da'k mijn klak op had...

Eens in Paphos gearriveerd zijn we dan toch efkes gaan verfrissen met nen ouzo en een half literken.

Daarna nog efkes gaan shoppen, ons shopgerief naar 't hotel gaan doen, en dan meteen weer de bus op voor een korte rit tot Chloraka.

Ik mocht ter gelegenheid van mijn 61ste jaar het restaurant kiezen, en de "Poppadums Indian", een door ons reeds gekend uitstekend Indisch restaurant was de winnaar.

Het zat er aardig vol, maar de bediening ging zeer vlot...

We gingen enkel voor een hoofdgerecht, aangezien we weten dat de porties bij Indische restaurants meestal voldoende groot zijn.

Eerst kregen we enkele pappadoms, een soort "kartonnen brood" waarbij een viertal dipsausjes werden bij geserveerd : iets met munt, een chutney, iets rood pikants en een dipsaus met koriander en gember, maar alle om te lekkerder.

Ons hoofdgerecht, lamsvlees " Jalfrezi" voor mij en "garlic chicken" voor Bettina, werden vrij snel opgediend in pruttelende metalen kommetjes...

Samen met pilaurijst en naanbrood met look liet dit alles zich meer dan smaken...

En, inderdaad, gelukkig hadden we geen voorgerecht genomen, 't was meer dan voldoende...

Daarna was er al snel weer een bus 615 terug tot ons hotel, en zo zit ik nu aan het einde van dit dagverhaal, op ons balkongsken, met het geluid van de klotsende zee in de verte, bij een koffie met een Griekse brandy...

Er zijn slechtere manieren om je verjaardag te vieren.

Het was weer een mooie vakantiedag... Op naar meer..