Dag 5 : Op stap...

10 april 2024 - Kissonerga, Cyprus

Deze morgen tekende de zon weer present...

Wat wolkjes, maar véééél blauw in de lucht...

Dus gaan we weer een nieuw, klein stukje Cyprus verkennen.

Eerst een lekker gevarieerd ontbijt, vervolgens de wandelsokken en stapschoenen aangetrokken, laatste check : busabonnement mee, water mee, centen en visakaart mee... Allez hop, we zijn er mee weg...

Efkes wandelen tot de zeer nabije bushalte, en na een minuutje wachten is de 615 er al... Aan het Tombs of the Kings-busstation wacht de 618 ons al op, en zo zijn we al snel in het Karavela- busstation, waar de bussen "naar den buiten" vertrekken.

Om 11 uur rijdt de chauffeur de 645 voor, en die brengt ons in 50 minuutjes naar Polis, aan de Noordkust, waar we ook reeds logeerden.

Om 12 uur vervolgens de 640, die ons in 20 minuutjes tot Peristerona, een dorpje gelegen op 408 meter hoogte.

Peristerona is blijkbaar Grieks voor duif, maar extreem veel van die vogels hebben we niet gezien.

Er is een gelijknamige rivier die door het dorpje stroomt.

Het is een leuk dorpje, met een vrij grote kerk, die evenwel gesloten was...

Van uit dit dorp heb je een prachtig uitzicht op het stuwmeer bij de Evretou-dam.

Dankzij het mooie weer heeft het water vandaag een intens blauwe schijn.

We wandelen vandaag van uit Peristerona tot aan het stuwmeer, en dan verder tot de hoofdweg tussen Polis en Paphos, om daar de bus te nemen.

We wandelden eerst doorheen het mooie, rustige dorpje, in een taberna zitten enkele ouderlingen te keuvelen, en wij begonnen aan onze afdaling.

De degelijke betonweg ging behoorlijk steil naar beneden, de kuitspieren zullen zich morgen laten voelen, vrees ik, en we passeerden enkele schitterende huizen met bijhorende zwembad met magnifiek zicht op het stuwmeer... Dromen mag, zeker?

We maken geregeld een korte stop bij één van de bankjes die je geregeld langs de wandeling passeert.

We zakken verder tot bijna op het niveau van het stuwmeer, en wandelen de stuwdam, die blijkbaar in 1986 is gebouwd, over.

Het zicht op het stuwmeer is prachtig, en tijdens het vervolg van onze wandeling moesten we enkele pittige klimmetjes doen om het meer in z'n geheel beter te kunnen aanschouwen.

De dam is 200 meter hoog, en het meer kan 24 miljoen kubieke meter water bevatten, maar nu stond het water gemiddeld hoog, vermoed ik.

Toen we rond het meer aan het wandelen waren passeerden er ons 2 Airbus A400's, die vermoedelijk noodpaketten zijn gaan droppen in Gaza.

Je ziet deze vliegtuigen hier geregeld vliegen, aangezien Cyprus heel kort bij dit rampgebied is gelegen en aangezien de Britten hier nog steeds een militair vliegveld hebben.

We vervolgden onze pittige klimweg rondom het stuwmeer, het was meer dan warm genoeg en het zweet brak ons dan ook geregeld uit.

Gelukkig hadden we water mee, want ergens gaan verfrissen was er niet bij.

We konden uiteindelijk aan onze afdaling naar de hoofdweg beginnen.

Vlak daar bij is een taverne, de Old mill, maar die zag er ferm gesloten uit.

Dan maar de bus op, eerst richting Polis, om van daar uit de bus richting Paphos te nemen.

Na enkele overstappen belandden we in ons hotel, en we hebben daar dan ons avondeten verorberd.

Het was een prachtige dag, alweer, de wandeling was behoorlijk pittig voor ons, we zijn dan ook geen "echte" wandelaars, maar we hebben toch weer een 10-tal kilometer afgehandeld.

We hebben prachtige uitzichten gehad, zeer mooie begroeiing gezien, wat een pluspunt is in dit seizoen, wanneer alles nog groen is, geregeld stelden hagedissen, soms vrij grote kalibers, voor onze voeten over de weg, én hebben vooral van de rust genoten.

We zijn tijdens heel de wandeling één vrouw tegengekomen op het wandelpad...

Het was dus weer een mooie vakantiedag, zoals zovele...