Dag 3 : Uitstap naar Kouklia

8 april 2024 - Kissonerga, Cyprus

Voor vandaag was er regen voorspeld, maar eerder voor de namiddag...

Dus, we zouden op daguitstap gaan, richting Kouklia.

Bettina heeft een soortement programma voorbereid, waar we eventueel kunnen uit "putten"...

Voor vandaag stond dus Kouklia op het programma.

Kouklia is een dorpje, gelegen op 17 kilometer van Paphos.

Wij verplaatsen ons hier met het openbaar vervoer omdat dat vrij goed georganiseerd is, betrouwbaar en niet duur.

We hebben ons een weekabonnement aangeschaft voor 25 €, en daarmee kan je alle bussen in de ruime regio rond Paphos onbeperkt gebruiken.

Na ons ontbijt namen we eerst bus 615 tot het nieuwe busstation "Tombs of the Kings"(Koningsgraven, één van de bezienswaardigheden in Paphos), van waar we overstapten op bus 618 naar busstation Karavela stadscentrum.

Eens daar gearriveerd moesten we even wachten op bus 630, die ons naar Kouklia zou vervoeren.

Hij was op tijd, en na een half uurtje rijden werden we gedropt in Kouklia.

Dit dorpje is voornamelijk gekend om zijn oudheidkundige opgravingen uit de Aphrodite-periode, en nadien ook uit de Romeinse periode.

Alles op Cyprus draait omtrent Aphrodite, de godin van de schoonheid, die volgens de legende uit de zee zou zijn geboren, nabij Petra to Roumio, 10 kilometer van Kouklia (waar we reeds eerder op verkenning gingen).

In Kouklia zijn er dus restanten van een Aphrodite-tempel en ook van een latere Romeinse tempel.

Heel indrukwekkend qua ruïnes was het eigenlijk niet, maar in het later door de Turken gebouwde fort wordt een degelijke uitleg verstrekt aan de hand van een video.

Het uitzicht over het platteland was evenwel mooi,  ze wisten destijds waar ze moesten gaan tempels bouwen.

Na dit culturele bezoek gingen we op wandel doorheen het toffe dorpje, dat toch wel aardig wat bezoekers over de vloer krijgt, vermoedelijk aan het relatief grote aantal taberna's te zien.

Vandaag, maandag, waren er tamelijk wat gesloten, maar er waren er toch een 3-tal open.

Tegenover de kerk zaten heel wat Griekse "peten"  de pastoor inbegrepen, gezellig te keuvelen, en de keuken was open.

We beslisten daar te gaan eten, en vonden direct ons goesting, want er stond Pasticio op het menu, en hij was beschikbaar.

Dit gerecht met pasta, gehakt en een soort bechamelsaus is één van onze lievelings-Griekse gerechten,  en 't was dus rap beslist.

We moesten een tijdje wachten, maar bij een Ouzo is dat geen probleem.

De Pasticio was lekker, en nadien wandelden we nog even doorheen het kleine, maar leuke dorpje, en wachtten dan tot de eerste bus, richting Paphos, opdook.

We moesten even wachten, maar op vakantie heb je tijd, newaar...

Bij terugkeer in Paphos de omgekeerde busbeweging richting ons hotel.

Eens daar aangekomen hebben we ons even in 't zwembad "gewaagd".

Het water is  vrij fris, maar goed te doen...

Tegen de avond heeft het dan inderdaad wat geregend, maar niet ontzettend hard.

We hebben nog een kleinigheid gegeten in de hotelbar, en duiken er seffes weer in.

Het was weer een leuke verlofdag...

1. Marc:
    9 april 2024
    Er zijn slechtere manieren om je laatste 3 werkweken door te brengen :-).
    Ik zou zeggen : geniet er van :-).
    En weer leuk om de reisverslagen te lezen en de bijhorende foto's te bekijken.
  2. Van Riet Jeannine:
    9 april 2024