Tour du Méditerrannée : Dag 17

3 september 2022 - Palermo, Italië

We zeggen vandaag de Eolische eilanden vaarwel...

Alle vinkjes bij de 7 Eolische eilanden zijn weg...

Het was de moeite waard, zeker weten...

Mooie eilanden, vriendelijke mensen, lekker eten, meer moest dat niet zijn, we hebben niets dan goeie herinneringen...

In 2019 was 't voor mij iets minder, aangezien ik toen een ernstig knieletsel had opgelopen, wat resulteerde in een knieprothese diezelfde zomer.

Terug naar het heden...

Deze nacht weer goed geslapen, de bagage was al grosso modo klaar, en we waren voor de wekker wakker.

Kattenwasje, bagage volledig inpakken en op naar ons laatste ontbijt op Filicudi.

Er zat al volk in 't zwembad, maar wij hebben van ons laatste  ontbijt genoten bij het zwembad.

Onze bagage hadden we al meegenomen, en na 't ontbijt voerde de hotelbaas,  Enzo, ons naar de haven.

De draagvleugelboot naar Palermo vertrok immers reeds om 9 uur 10.

Onze tickets hadden we vooraf gekocht, kwestie van zeker plaats te hebben, want er is maar één ferry per dag.

Nog een fles water gekocht aan de haven en intussen was de boot reeds in aantocht.

Er stapte vrij veel volk op, en hij zat inderdaad goed gevuld.

9 uur 10 gingen we van start, en na een tussenstop in Alicudi vertrokken we daar om 10 voor 10.

Daarna ging het rechtstreeks naar Palermo, waar we iets na half twaalf aanmeerden.

Palermo kennen we al een beetje, we waren er reeds 2 keer.

Het was 20 minuten wandelen tot ons hotel, en we konden onmiddellijk inchecken, ondanks ons vroege aankomstuur.

Mooie en ruime kamer, maar 't is maar voor 1 nacht.

De beer begon te grommen...

Efkes de app van The fork geopend, en op 12 minuten afstand konden we in een trattoria met 30% korting eten om 13 uur 30.

We waren 2 minuten te laat,maar geen probleem...

Vriendelijke ontvangst, en 't menu bevatte veel goeds.

Eerst elk een zuppa di cozze, ik heb nog eens zwaardvis gegeten, Bettina gegrilde calamari...

Met een fles spuitwater er bij en een halve liter witte wijn, en "mijn" doppio espresso moesten we 23 € "ophoesten".

De prijzen op de Eolische eilanden liggen een pak hoger dan op Sicilië, maar zijn nog redelijk, thuis kunnen we hier enkel van dromen.

En, 't was echt lekker...

Daarna zijn we verder gaan ronddwalen in Palermo.

De kathedraal was deze keer open, de voorgaande keren niet, en dus konden we de schitterende binnenkant van deze kerk gaan bewonderen.

Prachtig gebouw, maar vooral de plafondschilderingen zijn magnifiek.

De koster was aan het "inspelen" en er werd een witte loper uitgerold.

Er zat een trouwer aan te komen.

We bleven efkes zitten en plotsklaps zaten we omringd door de familie, allemaal om te mooier uitgedost.

We zijn ons dan maar wat meer naar achter gaan zetten.

Er weerklinkt een eerste keer een orgelmuziek en de bruidegom verschijnt ten tonele, uitgedost in uniform en met een zwaard. Vermoedelijk ne flik.

Dan duurt het een hele tijd, klaroenen schallen buiten, en dan verschijnen de bruidsjongens- en meisjes, gevolgd door de bruid aan de arm van haar vader, vermoedelijk, terwijl "Daar komt de bruid..." uit de orgelpijpen weerklinkt...

De rest van het verhaal hebben we niet meer gevolgd.

We wandelden verder naar een mooi park voor het Koninklijk paleis en daalden dan af naar een buitenwijk van Palermo, een heel volkse buurt,met daarin ook een prachtige kerk, deze van de Ermita...

Ook daar kwam een trouwer buiten, en later, aan een volgende kerk ook...

Zaterdag, trouwdag, blijkbaar.

We hadden er zowaar dorst van gekregen, van al dat wandelen...

Aan drank en barretjes geen tekort in Palermo...

In een zijstraatje gingen we een grote en een kleine Birra Moretti naar binnen gieten...

Dat was als een engeltje dat...

Jawel, 't was enen van 1000 €, allez, 2 € voor ne 66'er, daar kunt ge genen dorst voor lijden.

We hadden weer energie en wandelden door een volkse markt : groenten,fruit, vis,vleeswaren, brol, van alles wat...

Overal in Palermo kom je paleizen en kerken tegen, maar er was er één bij met een magnifieke fontein er bij.

Iets verder kwamen we aan de cuatro canti, de 4 hoeken...

Dat zijn 4 prachtige gebouwen van een 3-tal verdiepingen hoog die elk de hoek van een kruispunt vormen, met onderaan een fontein.

We waren hier al eerder maar het blijft magnifiek...

Daarna nog verder gekuierd, wat drankjes ingedaan, en dan even gaan uitpuffen in onze koele kamer.

We logeren in één van de hoofdstraten van Palermo, en 't gaat er hier levendig aan toe...Gezellige drukte...

We maken nog een avondwandeling, gaan onze Spritz nuttigen en seffes nog iets kleins eten.

Er komt nog een trouwpartij langs die blijkbaar nog aan de feest moeten beginnen...

Morgen "moeten" we er op tijd uit, want om 9 uur zou de ferry van Grimaldi-lines ons in 12 uur van Palermo naar Cagliari moeten brengen.

We zeggen Sicilië dan voor deze reis vaarwel, maar 't is zeker een "tot weerziens"...

Sardinië verwacht ons(hopelijk)...

Veel plezier met de bloemenstoet, morgen, Sint-Gillissenaren, en tot de volgende...

Groeten uit het leuke Palermo...