Tour du Méditerrannée : Dag 18

4 september 2022 - Cagliari, Italië

Schipper mag ik overvaren...

Vandaag is een echte reisdag. We blijven op Italiaans grondgebied, maar verlaten Sicilië en varen naar Sardinië.

We konden dit ook per vliegtuig hebben gedaan, maar hebben geopteerd voor een ferry- overtocht.

Er is slechts één keer per week een ferry die deze oversteek doet, telkens op zondag, en dus hebben we daar bij de opmaak van onze planning rekening mee gehouden.

Gisterenavond zijn we inderdaad nog iets kleins gaan eten, maar Palermo stond op stelten...

Wat een mensenzee...Alle terrassen afgeladen vol uitgelaten mensen...

Dat Italianen een leven kunnen houden is algemeen geweten, dus je kan je voorstellen wat een drukte dat was....

Corona is hier niet meer aan de orde...

Enfin, 't was een leuke drukte, al bleef de muziek lang doorgaan, maar 't heeft mij niet echt wakker gehouden.

Deze morgen hadden we onze wekker op 7 uur gezet, de bagage was quasi onaangeroerd gebleven.

Vanaf half acht konden we gaan ontbijten.

Het was zeer verzorgd en zeer zeker gevarieerd...Dit was een prima hotel, te onthouden voor een volgende Palermobezoek : zeer mooie en ruime kamer, centraal gelegen en picco bello ontbijt.

Daarna nog uitchecken en afrekenen, en een taxi naar de haven.

Deze leverde ons af, helemaal achteraan in de haven, bij de ferryterminal, waar de ferry van Grimaldi lines lag te wachten.

Het laden van de auto's en vrachtwagens was al volop aan de gang, maar als voetpassagiers waren we snel aan boord.

Met de roltrap naar dek 5, waar ook de bar en het restaurant zijn.

Aangezien het een dagreis is hebben we geen kajuit geboekt, en zoeken en vinden al snel een plaatsje buiten.

Iets voor 9 gaat de scheepshoorn en we steken van wal...

Sardinië, here we come, ciao Sicilië...Tot de volgende keer...

De ferry volgt eerst nog een hele tijd de Noordkust van Sicilië, en steekt dan in Noordwestelijke richting de Tyrreense Zee over, richting Sardegna...

We varen door heen de Tyrreense zee, een "deelzee" van de Middellandse Zee.

De zee is bijna zo glad als een spiegel, er is geen deining, maar het windje door de verplaatsing van het schip doet deugd.

Tussendoor een dutje, iets eten rond de middag, iets drinken...De tijd gaat voorbij, af en toe een passerend schip, maar dar gebeurt uitzonderlijk.

Het leven van een toerist is toch soms gemakkelijk.

De tocht gaat vlot verder, en bij aankomst gaan we naar onze B&B voor één nacht.

We komen aan in Cagliari, en gebruiken deze stad enkel als "slaapstad".

We waren reeds in Sardinië in 2018, en hebben toen de stad Cagliari en het Zuidelijke en Zuid-oostelijke gedeelte van dit mooie eiland toen reeds bereisd.

Sardinië heeft meer mooie baaien en stranden dan Sicilië, maar is wat minder "authentiek".

Deze reis gaan we ons meer "focussen" op het Noordelijke gedeelte.

Morgen nemen we de trein en bus naar Alghero, dat aan de Westkust ligt, meer noordelijk.

De ferry kwam op tijd toe...Het ontschepen liep al bij al vlot.

We dachten een taxi te nemen, maar er stonden er geen...

De routeplanner gaf 14 minuten wandelen aan, maar die lafaard geeft geen niveauverschillen aan...

Serieuze beklimming, maar we zijn er geraakt...

Zeer mooie B&B....

Nu gaan we ons zweet bijvullen...