Rondreis Italië 2023 : Intro

27 augustus 2023 - Lovere, Italië

Na onze rondreis langs Rhodos, Karpatos en Kreta einde april en een deel van de maand mei vertoefden we geruime tijd in België.

Niet dat we heel de tijd hebben niets-gedaan, maar sinds dan zijn we niet meer "echt" op vakantie geweest, een weekendje Redu met vrienden niet te na gesproken...

De zomer is zowat voorbij, velen keren terug uit vakantie, en dan komen wij uit onze zomerslaap.

Onze bestemming nu is Italië, 4 weken met onze eigen wagen.

De Peugeot Partner doet het nog uitstekend, wordt goed onderhouden, en anders staat die thuis te verkommeren.

Vrijdag waren we nog een dag aan de slag, maar na het werk zetten we aan richting Italië...

We hadden een overnachting geboekt  in Yutz, net over de Luxemburgs-Franse grens, en na een aantal files op de E411 in Wallonië en een tankbeurt in Aire de Berchem in het G-H-Luxemburg geraakte we er om kwart voor 10.

De nachtrust deed deugd, en op zaterdag in de morgen vertrokken we iets na 8 uur richting Lovere, aan het Iseomeer.

De rit langs Colmar/Strasbourg en Mulhouse verliep zeer vlot...

Ook de grensovergang met Zwitserland ging vlotjes, de Zwitsers zijn goed georganiseerd om je 40 Zwitserse Franken voor een wegenvignet uit je zakken te halen.

Geen probleem, thuis blijven is een alternatief, doch niet aan ons besteed.

Ook de rit doorheen Zwitsrland ging vlot, de Milkakoeien lachten ons toe.

Voor we het beseften hingen we in de staart van een 6 kilometer lange file voor de Gotthardtunnel, waar je met je auto doorheen de 16 kilometer lange tunnel moet.

Ik haat stilstaan in files, en na een poosje langzaam aan opschuiven komen we bij een afrit, waar ik een bord naar de Gotthardpas zie staan.

De snelweg af, en we beginnen te klimmen.

We rijden doorheen de wolken en bereiken vlotjes de 2200 meter hoge bergpas, en dalen weer.

We rijden nog een heel stuk doorheen Italiaans Zwitserland en bereiken vrij vlot de grens, maar intussen is het beginnen te regenen.

We rijden vlotjes verder richting Milaan, maar daar werden de hemelsluizen wagenwijd open getrokken.

Het viel er met bakken uit, er stond een laag water op de weg, maar iedereen paste de snelheid aan, en het ging vooruit, niet verbazend goed, maar het bolde.

Zo naderden we Bergamo, en vanaf daar was het nog 30 kilometer secundaire weg tot Lovere, erkend als zijnde één van de mooiste dorpjes van Italië  en het heeft die titel zeker niet gestolen...

We arriveerden iets voor zessen, konden vlot inchecken, en nadien daalden we af naar het meer, waar we onze eerste Aperol Spritz van deze reis lieten welgekomen, en nadien bleven we daar dan ook maar eten, en 't was lekker : eerst ansjovisjes voor Bettina en octopus voor mij, nadien voor ons allebei een vis uit het meer, salmireno of zo iets met datterini-tomaatjes en aubergine...

Doppio espresso en limoncello waren de afsluiters, en 't heeft allemaal gesmaakt, zeker weten.

We wandelden op ons gemak, zeer zeker op ons gemak want het stijgt hier stevig, terug naar ons logement, maar onderweg bewonderden we nog een gedeelte van de prachtig verlichte gevels. Deze zomer is er immers een lichtfestival, en op een aantal gevels worden leuke projecties getoond, alle in het thema muziek...

Daarna begon onze eerste overnachting in Italië, en 't kwam van pas, na een rit van 750 kilometer, die toch wel in je kleren kruipt, maar toch blij dat we die verplaatsing maakten...

Lovere is een middeleeuws stadje, aan de rand van een vrij groot meer, maar zeer zeker niet massa-toeristisch ogend als het Gardameer, dat we 2 jaar geleden bezochten.

Het is een leuk stadje, vrijwel autovrij, we hebben er een tof appartement voor een week, in het centrum, en het bevalt ons hier alweer...

Vandaag is een regendag, deze morgen af en toe een bui, maar na de middag was het doorlopend aan het regenen.

Vóór de middag wat eerste inkopen gaan doen voor onze ontbijten, maar ons eerste ontbijt hebben we genomen op een terras aan een pasticceria met zicht op het meer, met een cornetto en een koffie en een fruitsapje...

De warenhuizen zijn hier zondagvoormiddag ook open, en daarna onze voorraad naar ons appartementje gebracht, waarna we weer op verkenning trokken.

We logeren echt centraal, en doorheen de steegjes daal je vlot af naar het meer, waar het meeste te beleven valt.

We zijn deze middag gaan eten op het grootste plein aan het meer, op een mooi terras, waar we deze morgen een pasta con vongole-menu ontdekten, en 't was meteen verkocht...

Het heeft weer enorm gesmaakt, Italië is ons onder andere zeer beginnen bekoren door zijn keuken, en we komen er dan ook maar al te graag terug, ook voor de keuken, maar ook voor het land en de mensen...

Lovere bevalt ons weer enorm, en de regen doet daar geen afbreuk aan..

Na een korte middagpauze zijn we verder op verkenning getrokken langsheen de kronkelende steegjes, en na een Spritz in een barretje om de hoek, vol "locals", zijn we ons wat gaan versterken in Casa Mirella.

Daarna nog wat extra stappen gaan doen, op zoek naar nog meer gevelprojecties, en deze zijn echt niet zo moeilijk te vinden.

Het is een leuke, kleurrijke bedoening,dat lichtfestival.

Er is vandaag een pak hemelwater naar beneden gekomen, maar 't heeft ons niet binnen gehouden, en 't was een leuke kennismaking met dit mooie stadje.

Morgen wordt er nog meer regen voorspeld, vanaf dinsdag zou het droger worden...

Ons vakantiegevoel is evenwel prominent aanwezig, het Iseomeer bevalt ons zeer, vooral omdat er hier momenteel geen gevoel van massatoerisme heerst. Vandaag, zondag, waren de Italiaanse families op uitstap, maar ze maakten het zeker niet druk, eerder gezellig.

En, in tegenstelling tot het Gardameer, spreekt men hier geen Duits, wel Italiaans...