Iseomeer, dag 6 : dagje op en rond het Iseomeer...

30 augustus 2023 - Lovere, Italië

De weersvoorspellingen blijven correct, en dus zagen we deze morgen blauw aan de hemel...

"I like the sound of breaking glass" was ons motto, deze ochtend...

Hier in Lovere wordt het glas aan huis opgehaald, en ik kan je verzekeren, in dergelijke smalle straatjes klinkt het oorverdovend als de vuilnismannen om 7 uur 30 al paraat zijn...

Enfin, we moesten er toch op tijd uit om onze boot te halen.

Na een wasbeurt, een toast of 2 met confituur, een glaasje fruitsap en een yoghurtje kunnen we weer op pad.

We zijn goed op tijd, en merken dat alles droog is, er nog veel bewolking is, maar dat er ook vrij veel blauw aan de hemel is.

We dalen af langs een nieuw paadje, via allerhande trappen doorheen het middeleeuwse Lovere, en bereiken al snel de "haven"...

Eigenlijk is het een aanlegsteiger, waar enkele keren per dag een veerboot van de Navigazione Lago d'Iseo even aanmeert om passagiers op en af te laden.

Om 9 uur 25 was er zo een veerboot voorzien, en in het krantenwinkeltje waar we gisteren geen busticket konden kopen, konden we vandaag wél boottickets aanschaffen...Hoera, schip ahoi...

De "Bergamo", zo heette "ons" schip, kwam tijdig aangestoomd uit Costa Volpino, een dorp, iets verder gelegen aan het meer.

Er is nog niet veel volk aan boord, want na z'n vertrek uit Pisogne, aan de overkant van het meer, en z'n passage in Costa Volpino is Lovere nog maar de derde stop deze morgen.

Er stappen met ons nog wat mensen op, en zo varen we verder, met stops in Castro, Riva de Solto en Marone, om dan verder te varen naar Monte Isola.

Onderweg krijgen we evenwel prachtige postkaarten voorgeschoteld van de bergen die het bij wijlen letterlijk schitterende, groene, Iseomeer "omzomen"...

Het vakantiegevoel neemt weer verder toe.

Op de verschillende stops komen meer en meer mensen aan boord, sommigen hebben hun fiets mee, maar van overbevolking is er nooit sprake...

Iedereen heeft voldoende zitplaats...

We leggen een eerste maal aan op Monte Isola.

Dit is een bergeiland in het Iseomeer, niet zo ver van het stadje Iseo, en het is de drukst bezochte plaats in en rond dit prachtige meer.

Het is geen groot eiland, en het is quasi autovrij.

Enkel de inwoners kunnen auto's en bromfietsen bezigen om beroepsdoeleinden.

Er zijn verschillende aanlegplaatsen op dit eiland, maar onze "trip" doet eerst Siviano aan, vervolgens Carzano, om dan even terug naar het "vasteland" te varen, naar het dorpje Sulzano, om van daar uit weer naar Monte Isola te varen, waar we eerst nog een stop maakten in Peschiera, waarna wij de veerboot verlieten op Monte Isola in Sensole, één van  de "dorpjes" op Monte Isola.

Om toch wat beweging te hebben, zijn we van uit Sensole beginnen wandelen richting Peschiera.

Onderweg passeerden we bijna een verleidelijk terrasje, maar we zijn het dan toch maar niet gepasseerd, en den Aperol Spritz smaakte op deze locatie en bij dit weertje nog beter, en de "aperitivi", de bijhorende hapjes, maakten het nóg beter...

In deze regio hebben ze ook al de goede gewoonte allerhande hapjes te serveren bij de aperitieven, en we kunnen dat alleen maar toejuichen...

We zetten onze wandeling verder, en bereikten al snel Peschiera...

We drentelden even doorheen het dorpje, dachten er even aan hier te gaan eten, maar we namen rond één uur de volgende veerboot, richting Iseo.

De "Lovere" kwam er op tijd door, en na een korte stop in Sulzano werden we al na een klein half uurtje varen gedropt in Iseo, het stadje waarnaar dit prachtige meer is genoemd.

De aanlegplaats is zeer uitnodigend, en hetzelfde kan worden gezegd van de vele terrasjes aan de haven...

Het is reeds onze 6de vakantiedag, waarvan 5 in Italië, en dus vinden we dat een pizza moet kunnen...

Een "Siciliana" voor Bettina, een "Suecere" voor mij. Van de naam van de mijne ben ik niet meer zeker, maar de ingrediënten, pikante salami, kappertjes, ansjovis, champignons, naast de "traditionele" ingrediënten, bevielen mij, en de smaak van dit alles, na de bereiding van de pizza, waren ook picco bello, en hetzelfde was van toepassing op de pizza van Bettina.

Dat heeft weer gesmaakt... Viva Italia!!!

Daarna zijn we verder gewandeld door Iseo, maar eigenlijk is dit maar een klein stadje.

We wandelden verder doorheen het kleine, leuke centrum en gingen op zoek naar het spoorwegstation.

Onze GSM gidste ons uitstekend...

Er is elk uur een trein richting Pisogne, en we besluiten het meer van op de trein te bekijken.

We halen met succes 2 tickets uit de automaat, 3 € per stuk, treinreizen zijn in Italië niet zeer duur, en de trein komt er met een beetje vertraging door...

We zijn meer gewoon...

Aangezien er op een enkel spoor wordt gereden moet de trein nog even wachten om te vertrekken, om de trein richting Brescia te laten passeren.

Geen probleem, deze komt er al snel door, en ons treinstel, een dieseltreintje, zet zich snel in beweging en maakt enkele stops onderweg.

We rijden doorheen enkele tunnels, maar kunnen inderdaad een andere blik op het Iseomeer werpen, en na een half uurtje zijn we in Pisogne.

We verlaten de trein en gaan op wandel in dit mooie dorpje "aan de overkant".

Eerst gaan we tot aan een kloosterkerk, waar prachtige fresco's de wanden en zoldering versieren, maar er is hier nog veel restauratiewerk aan de winkel.

Ernaast is blijkbaar, in het oude klooster, een soort revalidatiecentrum...

Er is ook een barretje, en aangezien het een mooie dag is gaan we een pintje drinken in de kloostertuin...

Daarna gaan we nog inkopen doen in de lokale supermarkt, wandelen doorheen het toffe dorpscentrum, waar gekleurde paraplu's de hoofdstraat versieren, en komen dan uit bij de "haven", waar we te vroeg waren voor de laatste veerboot naar Lovere.

Een Aperol Spritz met zicht op het meer is dan een nuttig tijdverdrijf, en de bijhorende aperitivi zorgen er voor dat we deze avond niet te veel meer gaan eten.

De veerboot daagt op aan de einder en legt op tijd aan, om ons vervolgens in een tijdspanne van een kwartiertje naar de overkant te brengen, naar het "ons" intussen vertrouwde Lovere...

Daarna nog een klimmetje langs enkele trappen tot aan ons logement bij Casa Mirella, en we kunnen deze prachtige dag bijna afsluiten.

We kijken met plezier terug op een gevarieerde dag, met een leuke boottocht die ons prachtige beelden opleverde, aardige wandelingetjes op een tof eilandje en in ferme dorpjes, en op tijd en stond hebben we de innerlijke mens op allerhande manieren versterkt en bevochtigd...