Tour du Méditerrannée, dag 4

21 augustus 2022 - Sciacca, Italië

Weer een verplaatsing, vandaag, hierna daalt ons tempo...

Inderdaad, vandaag reisden we van Agrigento naar Sciacca("Sjaka" uitgesproken).

Nadat we onze planning hadden opgesteld en verblijfplaatsen hadden geboekt, dat gebeurt van tevoren, ontdekten we dat er vandaag, zondag, slechts één bus zou rijden, en pas om 15 uur.

Het is maar zo, we hebben tijd, we zijn op verlof.

Terwijl we in het busstation zaten te wachten arriveerden er 2 jongere kerels met een stadsbus, met rugzak.

Het bleken Fransen te zijn, uit de Bourgogne, die, net als wij, rondreizen in Sicilië, en die, net als wij, ontdekten dat er vandaag niet veel bussen rijden.

Zij vliegen morgen al terug, da's dus niet net als wij, en moesten vandaag in Selinunte geraken(daar zijn wij eerder reeds geweest), en dat ligt voorbij Sciacca, waar wij heen willen.

Zij hadden geen geduld om op de bus te wachten en bestelden een taxi, en toen deze kwam opdagen ondrhandelden we snel een prijs, zodat wij sneller ter plaatse waren en de Fransen een deel van hun toch niet goedkope taxirit recupereren, aangezien wij ook ons deel betaalden voor het traject Agrigento-Sciacca.

Da heet "win-win"...

De taxidriver deed zijn werk goed aan het beloofde tarief en we werden snel en zorgvuldig afgeleverd.

De uitbaatster daagde snel op nadat ik ze had gebeld, we waren immers 2  uur vroeger dan gepland, en we konden inchecken.

Propere B&B, mooie kamer, proper sanitair, ruim bed, goeie airco, we zijn hier geiren...

Efkes verfrissen, en dan...Op wandel in Sciacca.

Nog nooit eerder geweest, dus alles is nieuw voor ons.

Het Siciliëgevoel, dat wij beiden hebben, wordt met de dag weer groter.

Het is ons 6de bezoek aan dit eiland, dat zegt genoeg, meen ik...

Leuke straatjes, smal, maar gezellig, leuke huizen, degelijk onderhouden, niet te veel verkeer, circulatieplannen bestaan hier ook en werken, en we wandelen verder tot we op een plein komen, een promenade eigenlijk, vol palmbomen en met een prachtig uitzicht op de azuurblauwe zee, en de haven, waar een pak vissersboten aangemeerd liggen.

Wondermooi, en dat vroeg dan ook om een Aperol Spritz...

En of 't ne goeie was...

Daarna zijn we verder gewandeld doorheen het leuke oude stadscentrum, en, net voor we terugkwamen op de promenade konden we niet aan de verleiding weerstaan om ons zelf voor onze zondag op een "pakske kaat" te trakteren.

Nen toren(hier kan je dat bedenkelijk "een toreken" noemen) met pistache en zuppa inglese voor mij, bosvruchten en kersen voor Bettina, en volgens mij 't beste wat ik ooit al heb geproefd(dus, allen naar Sciacca en overtuig u zelf).

Daarna terug naar de kamer om efkes af te koelen.

Deze avond hebben we onze eerste pizza van deze reis naar binnen proberen te werken, maar 't is bij geen van ons beiden gelukt : wel lekker, maar té veel.

Limoncello en koffie aan de toog, onze tafel was onmiddellijk weer ingenomen, maar geen probleem voor ons.

Morgen en overmorgen gaan we met een huurauto op pad om een aantal plaatsjes, onder andere Siculiana, waar de grootvader van Giuseppe "Pepe" Giacomazza, van afkomstig is(zie : "Pepe's Sicilië" of "Pepe's Toscane"), aan te doen.

We zullen ze daar de groeten doen...

Een prettig einde-weekend gewenst, wij gaan nog even door.

Hasta la proxima volta...