Tour du Méditerrannée : Dag 14

31 augustus 2022 - Filicudi, Italië

Ciao, Vulcano, andiamo a Filicudi.

Inderdaad, na een goeie nachtrust en onze ochtendlijke opfrissing, gaan we ons laatste ontbijt op Vulcano nuttigen.

Het smaakt weer, we hebben onze eerste energie binnen...

De bagage was grotendeels klaar sinds gisterenavond, enkel nog wat wasgerief en kleinigheden wegstoppen, en dan kunnen we 2 verdiepingen de trappen af, om daar af te rekenen.

"La nonna" van het hotel is weer bij de pinken en hanteert als geen ander het "baksken" van de Visa...

Alles ok, wij het hotel buiten en aan de waterkant wachten tot de ferry van Siremar er aankomt.

Hij komt aangestoomd, maar moet even wachten tot de ferry, die op alle eilanden de vuilniswagens ophaalt, afmeert.

Het is vrij druk, een tweetal draagvleugelboten van Libertylines, "onze" ferry die aanmeert, net nadat de vuilnisferry heeft afgemeerd.

De dokwerkers hebben hun handen vol, maar 't gaat vlot.

We mogen als voetpassagiers als eersten aan boord, en dan wordt de postauto, enkele vrachtwagens en een aantal personenwagens geladen.

Dergelijke ferries zijn de enige manier om voertuigen te transporteren tussen de 7 verschillende Eolische eilanden onderling en het "vasteland" van Sicilië, zelf een eiland.

Er is spijtig genoeg geen buitendek op deze ferry, maar we hebben wel een mooi uitzicht, en deze schepen varen een stuk trager dan de draagvleugelboten, van waarop je eigenlijk weinig ziet door hun snelheid.

We vertrekken vrij goed op tijd, iets voor half tien zijn we de haven van Vulcano aan het uitvaren, en onze ferry zet eerst koers naar Lipari.

Ook daar mensen en voertuigen uit- en inladen, weer verder naar Salina, waar er 2 stops zijn, en waar hetzelfde gebeurt.

Eerst eentje in Santa Marina di Salina en nadien nog eens in Rinella.

Eens we daar vertrokken waren, moest ik ons hotel op Filicudi bellen, zodat ze ons konden komen oppikken aan de haven.

Zo gezegd, zo gedaan, telefoontje gepleegd, en als de Siremarferry om 5 na 12 aanmeert in Filicudi porto, staat de uitbater van hotel La Canna ons inderdaad op te wachten.

Een vrij korte rit, de heuvel op, want ons hotel op Filicudi heeft een wondermooi zicht op zee.

De incheck gaat vlot, en we kunnen meteen naar onze kamer.

Zeer ruim, een mooi overdekt terras, en inderdaad een prachtig uitzicht op een deel van Filicudi, de Eolische zee en de eilanden Lipari, Salina, Panarea en in de verte ook Stromboli.

Schepen varen af en aan, niet massaal, maar er is beweging.

We zijn hier geiren...

We kregen al een hongertje, en hebben een pasta met tomatensaus en inktvis als middageten besteld in het restaurant van het hotel.

In principe is dit enkel 's avonds open, maar op verzoek maken ze iets "kleins" klaar. 't was lekker...

Daarna alles een beetje uitgepakt, en dan het zwembad gaan testen.

Mooi zwembad, 6 op 12 meter, en de watertemperatuur was zalig : niet koud, maar ook niet te warm, lekker verfrissend.

Dat doet deugd, en daar gaan we nog van genieten...

Nadien nog even gaan genieten van het prachtige uitzicht van op ons terras, maar dan gaan we een stukje Filicudi verkennen.

Vanaf ons hotel loopt er een "shortcut" naar de haven, enkel voor voetgangers.

We proberen hem eens uit.

Het is een vrij goed aangelegd wandelpad, in rotsblokken met trappen...

Dat worden we gewaar aan de knietjes, maar we hebben tijd.

De "patron" had gezegd dat het ongeveer 20 minuten wandelen was, en, inderdaad, na 22 minuutjes "zakken" waren we aan Filicudi porto.

Er was net een draagvleugelboot van Libertylines komen aangezweefd, dus er was wat beweging...

Het haventje is heel klein, af en toe een ferry die aankomt, en er komen af en toe ook zeilboten aan.

Er is nog één hotel, een winkeltje, een scooterverhuur en een pasticceria-bar-ristorante, waar we onzen Aperol gaan nuttigen.

De nodige "aperitivi" zijn er bij...

We kunnen er weer tegen, en beslissen langs de "gewone" asfaltweg terug te keren.

Geen rotstrappen, we sparen de knieën...

Het gaat langzaam naar boven, soms wat steiler, maar de uitzichten op de zee, de omliggende eilanden en de natuur zijn prachtig.

Het is zweten geblazen...We stijgen 140 meter van op zeeniveau, en een douche is bij aankomst meer dan welkom.

Deze avond zijn we nog een pasta met mosseltjes gaan eten in het hotelrestaurant, daarna nog een dessertje, koffie en limoncello om deze alweer mooie reisdag af te sluiten.

We zitten hier goed, en gaan morgen Filicudi bewandelen.

Het is ons eerste bezoek aan dit eiland, en het bevalt, zeker met de schitterende ligging van het hotel en het hotel zelf...

Het vakantiegevoel blijft pertinent aanwezig.

Nog ne goeienavond...

1. Lutgart De Mol:
    1 september 2022
    Geniet maar van die prachtige natuur!
    Mooie foto's!