Dag 11 in Thailand, woensdag 21 november 2018

21 november 2018 - Ayutthaya, Thailand

Ne goeienavond, allemaal…

Ayutthaya’s calling…

Vorige nacht heerlijk geslapen, en deze morgen hebben we de wekker om half acht gezet, en hij doet zijn werk…

Het ontbijt hier begint pas vanaf 8 uur, en aangezien we met onze Tuktukdriver omstreeks half negen à kwart voor negen hebben afgesproken, willen we op tijd gaan ontbijten.

Het is zeer verzorgd, basis is koffie of thee, met vers fruit  en vruchtensap, en daarna kan je kiezen tussen yoghurt, pannenkoeken, eitjes met of zonder spek en daarbij toast met confituur.

Aangezien we gisteren ons ontbijt hebben gemankeerd, gaan we nog eens voor roereitjes met spek. De cappuccino is zeer lekker, precies Italië…

Onze Tuktukdriver is intussen reeds toegekomen, maar hij moet maar wat wachten.

Rond twintig voor negen kruipen we de eerste keer in de “bak” van de Tuktuk, en wijlen op pad voor nen dag.

Onze “rasta Thai” spreekt toch maar pover Engels, blijkbaar, dus ’t zal gewoon onze “driver” worden.

Hij weet zijn weg duidelijk, da’s zijn job immers, en hij vlamt tegen een goede maar veilige snelheid doorheen de stad en de omgeving.

We doen eerst een boeddhistische tempel aan met daarin een mastodont van een gouden boeddha. Ik weet niet hoe hoog hij is, maar ’t is immens, en de tempel waarin hij staat is vanzelfsprekend ook enorm groot en prachtig versierd.

We krijgen duidelijk onze tijd, ’t is niet van : tien minuten hier, baksken in, rijden, uitstappen, weer een kwartier, nee,”Joy” heeft blijkbaar tijd, tussendoor zet hij af en toe een reggae-muziekje op en tatert met collega’s tuktukdrivers die staan te wachten op “hun” klanten…

Er is bijna geen bewolking en ’t is dus weer behoorlijk warm.

We hebben ons voorzien van zonnecrème, water en hoofddeksel, maar ’t is zweten geblazen.

De “trok” tijdens de ritjes tussen de verschillende bezienswaardigheden doet deugd, af en toe duikt de zon achter een schaars wolkje, soms zijn er ook wat bomen aan de tempels of ruines.

Er is heel veel te zien in Ayutthaya, en alles ligt niet zo heel ver uit elkaar, maar ‘k denk niet dat we alles zouden kunnen hebben gedaan met een fiets, zoals sommigen dit doen(en zeker in deze hitte, en speciaal de staat van de fietsen hield er mij van tegen, met mijn postuur, Bettina was ook niet echt vragende partij …).

Het zijn voornamelijk ruines van oude paleizen die door de Birmezen werden verwoest, maar waarvan toch nog wel ’t één en ’t ander overeind is gebleven.

Genoeg alleszins om je een beeld te vormen van de omvang van de vroegere stad, en ’t leuke is dat de verschillende ruines teruggaan op verschillende tijdperken, soms geven ze een Cambodjaanse indruk à la Angkor Wat, andere dan weer doen ons denken aan de Prambanantempel in Indonesië.

Deze plaatsen hebben we tijdens voorgaande reizen bezocht, en hetgeen dat we vandaag gezien hebben roept herinneringen op…

Ik bespaar jullie een uitgebreide opsomming van hetgeen we gezien hebben, het waren in totaal een zestal ruines van tempels, met een massa pagodes, stoepa’s en torentjes, maar eigenlijk allemaal goed gerestaureerd of gepresenteerd.

Onder andere de Wat Mahathat, de Wat Chaiwattharam, de Wat Sri Sanphet, de Wat Phanan Choeng, de Wat Yai Chai Mang Khon, de Wat Phra Ram, de Wat Lokayasutharam en de Wat Ratchaburana, samen met de Vihara Phra Mongkon Bophit,  passeerden de revue.

Het kan zijn dat de namen in dit relaas enigszins afwijken van de benamingen die Bettina bij haar foto's plaatste, maar de "beeldekes" zeggen meer dan de namen.

Voor verdere informatie verwijs ik jullie graag naar Wikipedia, of, beter nog, op een rustige zondag, kom eens tot hier…

Het feit dat er van alles en nog wat in zat, er zat ook een immens grote witte pagode op enkele kilometer buiten de stad in, met zicht op de stad en ’t platte land, een gigantisch beeld van een liggende boeddha, en dus de verschillende tempels of paleizen uit verschillende periodes, maakte het tot een leuke dag.

Deze middag hebben we een korte stop gemaakt om wat ananas en banaantjes te kopen, ik heb er mij ook enkele zeer lekkere vers gebakken kippenbrochetjes bij gekocht…

Overal waren er verkopers met water, en dat kwam meer dan van pas. Lang geleden da’k op enen dag zoveel water gedronken heb…Maar da kan ook nekeer geen kwaad, ik ben er nog…

We hebben veel gezien, een massa cultuur opgedaan vandaag, en bij ’t einde van “onzen” tour met “Tuktuk Joy” kwam het zwembad meer dan van pas. Zalig om af te koelen, want ’t was weer bakken en braden vandaag.

Na ’t zwemmen ben ik onze was nog gaan ophalen en enkele drankjes gekocht, het neertikken van deze tekst gaat nog zo vlot met een “large Leo” binnen handbereik.

Strakskes gaan we nog eens op stap om iets te eten, daarna ons bedje in, en morgen nemen we de trein naar Bangkok-Don Muang, waar we een hotel hebben geboekt bij de luchthaven “Don Muang”. Da’s de “oude” luchthaven van Bangkok, die momenteel grotendeels gebruikt wordt door lage-kostenmaatschappijen als AirAsia, waar wij vrijdag mee naar Phuket vliegen.

Vanaf dat hotel gaan we dan vermoedelijk de stad in om Bangkok toch ook eens efkes op te snuiven, maar we zijn wel blij dat we Ayutthaya hebben aangedaan, ’t was zeer de moeite waard.

De check-in voor onze vlucht op vrijdag is reeds gebeurd, de taxi van de luchthaven naar ons hotel in Phuket ook, en zelfs voor volgende maandag ook al van Surin Beach naar de luchthaven.

Jawel, we korten serieus af, maar denk niet dat we al aan ’t popelen zijn om terug te keren, maar de realiteit is er wel…

We hebben echter nog goeie vooruitzichten voor de volgende dagen.

Tot de volgende, en tot lezens…