Op weg naar "Het hoge Noorden"...

30 juni 2024 - Hjørring, Denemarken

"We're on the road to nowhere..." is van het betere werk van The Talking Heads, en dat liedje speelt geregeld door m'n hoofd wanneer ik aan leuke muziek denk, en de zinsspeling is toepasselijk op onze net begonnen reis...

Gisteren in de late voormiddag, wanneer onze Peugeot Partner was geladen met alle materiaal dat we deze keer meenemen, vertrokken we rond half elf richting Duitsland, voor het eerste traject van wat hopelijk een vijf- en een halve week durende autorit naar het hoge Noorden zal worden...

Inderdaad, ook dit jaar geen vliegvakantie voor ons "groot verlof" maar een autoreis naar Noorwegen...

Aangezien vakantie ontspanning moet bieden volgens ons nemen we onze tijd, en dus deelden we het traject tot het Deense Hirtshals op in 2 delen.

Gisteren zetten we dus omstreeks half elf aan, richting Neumünster, een stadje, 50 kilometer ten Noorden van Hamburg, op zowat 650 kilometer van onze thuisbasis Dendermonde.

De dieseltank was vol, en dus konden we zonder zorgen vertrekken.

De rit verliep vlot, mijn idee om via de vernieuwde provinciaal baan naar Willebroek en via de A12 naar Antwerpen te rijden was goed, want dat verliep vlot, en ook op de Antwerpse ring ging alles uitstekend, en hetzelfde gold voor het gedeelte tot Eindhoven.

Na Eindhoven, op het traject naar Venlo waren wegenwerken bezig, en dus kregen we onze porties Nederlandse files gratis...

Flikkerlichten werken overal magisch want de mensen willen persé zien waarvoor ze daar staan te flikkeren...

Via een omweg geraakten we weer op de goeie snelweg en het ging verder vrij vlot.

Nog een paar kleine opstoppingen bij wegenwerken in Duitsland, maar 't viel mee...

Rond half zes kwamen we aan in Neumünster, een plaatsje willekeurig gekozen, eigenlijk door Booking.com, aangezien zij daar een betaalbaar last-minute in een hostel te voorschijn toveren.

Het was netjes, en de bedden waren goed, en idem dito het sanitair...

We gingen na onze check-in nog even op wandel doorheen dit toch vrij grote stadje, gingen onze maag vullen in een Chinees restaurant met de originele naam Shangai, maar hun "maagvulling" was best lekker, en wandelden dan nog even verder over het mooie marktplein.

De cafeetjes op het marktplein zaten goed vol met supporters voor de "mannschaft" die die avond Denemarken naar huis zouden spelen...

Wij deden een terrasje met een Caipirinha voor Bettina en een halve liter pilsener Holsen voor mij...

Het weer was heel de dag uitstekend geweest om te rijden, en ook gisterenavond was het nog aangenaam vertoeven op 't terras...

Nadien nog een korte wandeling tot onze slaapplaats, en we konden aan onze eerste nachtrust beginnen...

De dag was voor mij vrij vermoeiend geweest...

Deze morgen waren we "vanzelf" tijdig wakker, en dus konden we rustig gaan ontbijten.

Voor een hostel was er een zeer uitgebreide ontbijtkeuze op alle vlakken, en dus konden we er ons stevig op zetten.

Deze morgen was de blauwe lucht evenwel spoorloos verdwenen, en er viel aardig wat water uit de hemel.

Tegen dat we de auto moesten laden was het evenwel reeds minder, maar het bleef toch regenen.

We vertrokken tijdig, zaten al spoedig op de autosnelweg richting Noorden, maar verlieten deze nog even om onze dieseltank opnieuw vol te tanken met Duitse diesel, die wat betaalbaarder is dan de Deense versie, hoewel deze ook niet extreem veel duurder is dan bij ons, achteraf gezien...

De rit verliep vlot, en net voorbij Flensburg verlieten we Duitsland en reden Denemarken binnen.

We moesten geregeld wat trager rijden wegens veelvuldige wegenwerken, maar het bleef vlot gaan.

We stopten geregeld voor een plaspauze, deze middag om een kleinigheid te eten, nadien om even het eentonige van de autorit te breken.

We arriveerden omstreeks 16 uur bij de Hjørring City Camping, waar we voor één nacht een bungalootje huurden...

Het onthaal was reeds gesloten, maar de sleutel hing aan het raam gekleefd, zodat we naar binnen konden.

Intussen was het reeds geruime tijd gestopt met regenen, en nu hebben we een blauwe hemel met stapelwolken...

Onze spaghetti heeft gesmaakt, Bettina is nog een avondwandelingetje gaan doen, terwijl ik mijn flexi-job als jong-pensioneerde  redacteur uitoefen, en seffes gaan we op tijd naar bed, aangezien we morgen om half tien in Hirtshals, dat hier 15 kilometer vandaan is, met de ferry van de Fjordline de Skagerrak oversteken naar Kristiansand in Noorwegen, waar we na ongeveer 3 en een half uur varen zouden moeten aankomen.

Ne goeienavond, en wordt vervolgd..