Tour du Méditerrannée : Dag 21

7 september 2022 - Olbia, Italië

Van West naar Oost...

Vandaag verplaatsen we ons dus van de Westkust naar de Oostkust.

Onze kotmadam is voor ons speciaal vroeg naar de bakker geweest achter onze verse cornetti...

Weer een lekker ontbijt, de betaling was vooraf gebeurd via Booking.com, dus geen probleem...

Het was dik in orde bij B&B Hibiscus, wij waren er graag.

Wij dus goed op tijd op weg naar de bushalte, wanneer Bettina het even spannend maakte : "Mijn gsm..."

Er even naar gebeld, niets te horen, dus terug naar de B&B...

Madam doet onmiddellijk open, en hij lag nog in de badkamer...

Wij weer op weg en we komen snel aan de bushalte voor bus "AP", richting station...

Het was 7 minuten wandelen van ons logement tot de bushalte, had de zeer handige "Moovit"-app ons "verteld".

Da's trouwens een zeer handige app als je zoals wij met het openbaar vervoer reist. "Rome2rio" is er ook zo eentje, maar "Moovit" geeft in detail je wandelweg tot een halte weer, welke bussen en/of treinen je kan nemen en om welk uur, de eventuele wandelweg tussen 2 haltes in, en de wandelweg van de laatste halte tot je eindbestemming.

Altijd spannend, als je een bus nodig hebt..

De bus komt er tijdig aan en ik wil 2 tickets kopen, maar dat kan blijkbaar niet aan boord hier.

Shit...De chauffeur doet echter teken van gewoon door te schuiven...

Wij dus mee als zwartrijders, tegen onze bedoeling in....

We zijn snel aan het station, en kopen daar ons ticket voor de vervangbus van de spoorwegen naar Sassari.

Deze staat er al, bagage inladen en om 9 uur 15 stipt vertrekken we.

De rit verliep zeer vlot, om 10 voor 10 waren we reeds aan het station in Sassari.

Om 10 uur 23 gaat er een trein naar Cagliari, en deze kunnen we nemen tot Ozieri, waar we moeten overstappen op de trein naar Olbia.

2 treinticketten uit de automaat gehaald, maar 't worden er 4, rekening houdend met de overstap.

De trein vertrekt stipt op tijd, maar na een poosje begint hij te slabakken.

Hij stopt een aantal minuten in een stationnetje, niet voorzien en geen aankondiging.

Vele minuten later zet de trein zich weer in beweging en rijdt verder aan een slakkengangetje.

Iets verder weer een stop van enkele minuten, en dan rijden we weer verder...

Vanaf nu gaat het weer sneller.

We zijn benieuwd of de trein naar Olbia op aansluiting zal wachten.

De treinwachter roept om dat de trein naar Olbia op spoor 2 komt, bij aankomst in Ozieri.

W'hemmen chans, hij heeft ook 10 minuten vertraging.

Als we op spoor 2 boven komen rijdt hij juist het station binnen.

Instappen, en meteen weer wegwezen...

We waren tot Ozieri serieus geklommen, en nu gaat het in dalende lijn, richting Oostkust.

We passeren  veel wijngaarden, olijfboomplantages en vele landbouwbedrijven.

Prachtige vergezichten, geen momenten van verveling, alles gaat rustig z'n gangetje, we zijn precies op reis...

Dat het leven zeer relatief is heb ik gisteren nog ervaren.

Een collega, Veronique, meldde het overlijden van een ex-collega, Mia Hutsebaut, net geen 64 geworden, zeer agressieve maagkanker blijkbaar, en 3 weken na diagnose al vertrokken op onze wereld...

Dan denk je even na over hoe rap alles kan veranderen...

Ondertussen gaat de rit vlot verder, en we arriveren in Olbia.

Ons "logement" heeft laten weten dat de kamer nog niet klaar is, maar dat we wel onze bagage kunnen gaan droppen.

Het is maar een goeie kilometer wandelen vanaf het station, en dus doen we dat maar...

We gaan intussen iets eten en onze "landlord" vertelt dat er iets verder een goed restaurant is, 4de straat links...

Klopt, en we belanden in "Terra & mare", die naam zegt genoeg.

We willen allebei iets met mosselen bestellen, maar de ober vertelt dat deze aan de kleine kant zijn.

Ok, iets anders dan, involtini van zwaardvis als antipasto voor mij, ensalata di polpe e patate voor Bettina, daarna neemt zij gegrilde inktvis en ik ga nog eens voor spaghetti con vongole e bottarga.

Het was inderdaad zeer lekker, en meer dan genoeg.

Het spuitwater van Santa Lucia en de grote fles Ichnusa, het "nationale" bier van Sardinië, deden deugd...

Het zal deze avond iets lichts worden...

Nen doppio espresso voor mij en de dagelijkse limoncello voor Bettina als afsluiter...

Tegen dat we terug aan B&B Carpe Diem zijn is onze kamer beschikbaar.

Het is een zeer propere bedoening, ruime kamer, gemeenschappelijke ontbijtruimte, met een ruime, goed gevulde, koelkast en diepvriezertje voor ijsblokjes.

De "huisbaas" is een vlotte "typ"...

De kamer is al goed koel, de airco werkt wel degelijk.

We verpozen efkes en gaan dan op wandel.

Olbia heeft op toeristisch vlak voornamelijk zijn stranden te bieden.

De "Costa smeralda", de smaragdkust dus, is hier niet zo ver af gelegen.

We waren daar in 2018, maar de volgende dagen zullen we ook wel van zee en strand "profiteren".

In de stad is niet zo veel te zien, maar de 11de-eeuwse basiliek is wel iets zeer moois.

Daarna wandelen we tot op het dorpsplein, de "Corvo Umberto I" om er onze dagelijkse Spritz te consumeren, kwestie van in slaap te geraken.

De hoofdstraat naar de haven is wel leuk, veel barretjes en restaurants.

Aan de haven maak ik een praatje in mijn beste Italiaans met een oudere Sardijn die aan het vissen is.

Op mijn vraag of hij al iets heeft gevangen grapt hij dat er al genoeg in de viswinkels ligt, en hij doet dit enkel om zijn tijd te verdrijven...

Hij vraagt vaneigens van waar we zijn en waar we al geweest zijn, en vindt onze "giro" wel leuk, zeker als hij hoort dat we't met boot, trein en bus doen voornamelijk...

We hebben Olbia als tussenstop gekozen om niet weer een hele dag in bus/trein/bus te zitten.

Morgen reizen we door naar Palau, waar we 3 nachten blijven, voor onder andere een bezoek aan de Maddalena-eilanden, die daar voor de kust liggen.

De douche deed weer deugd, de pintjes ook...

Onze huisbaas heeft er genoeg in de koelkast gestopt, den toffen "typ"...

Deze avond houden we het rustig, altijd eigenlijk, en morgen zien we dan wel weer...

Eerst ontbijten, en dan een relatief korte busrit naar Palau.

Vandaag was alleszins weer een prachtige dag, het blijft zweterig  maar we blijven voldoende bijvullen en verfrissen...