Tour du Méditerrannée : dag 9

26 augustus 2022 - Trapani, Italië

We zijn al een week op reis, maar lang niet aan het einde van ons latijn...

Na onze zeereis van gisteren hielden we het vandaag op het land, maar ook deels in de lucht...

We zijn vandaag naar Erice geweest.

Erice is een middeleeuws stadje dat grenst aan de stad Trapani, maar wel 700 meter hoger gelegen is.

Het werd gebouwd op een berg die hoog  boven Trapani uit steekt.

We waren reeds 2 keer in Trapani geweest, de laatste keer 7 jaar terug, en telkens probeerden wij Erice te bezoeken via de kabelbaan die Trapani verbindt met dit prachtige stadje.

De 2 voorgaande keren waren we hier buiten het hoogseizoen, maar telkens was de funivia, zo heten ze een kabelbaan  hier, gesloten wegens onderhoud.

We hebben Erice toen wel eens bezocht met de auto, maar toen was het zeer mistig...

Vandaag geen van beide problemen : de kabelbaan werkte en de zon tekende present, al waren er een beetje wolken.

We hebben eerst wat langer geslapen, goeie douche genomen en Bettina heeft wat kleren uitgewassen, zodat deze vandaag konden drogen.

Na ons ontbijt zijn we dan aan onze wandeling van 4 kilometer tot het "grondstation" begonnen.

Via het treinstation kwamen we op een lange, rechte laan terecht, maar gelukkig hadden we de schaduw van de huizen.

We hadden herkenning, alles kwam weer.

Onderweg passeerden we een verkoopkantoor van Segestabus, maatschappij waarmee we zondag onze busreis naar Palermo zullen mee maken, en we kochten er onze tickets reeds.

Het ging vlot vooruit en moesten maar de wegwijzertjes naar de funivia volgen.

Er was niet te veel volk, 2 retourticketjes gekocht en waren onmiddellijk weg.

Het zijn "bakjes" voor 8 personen, maar we hadden er eentje voor ons beiden.

Trapani werd alsmaar kleiner en het uitzicht op de zee, de omgeving en de zoutpannen was enorm mooi.

Na een 10-tal minuten bereikten we Erice, en we begonnen meteen aan onze wandeling doorheen dit mooie, gezellige stadje.

Het was reeds middag voorbij, we hadden tijd, en we moeten energie bijtanken.

Ik had gisteren gezien op de website van The Fork dat er 2 restaurants in Erice aanbiedingen hebben.

Ik boekte er één van dat 20% korting op het eten gaf bij reservering voor 12uur30 of 13 uur.

Het was reeds na half één en dus reserveerde ik voor één uur.

Tegen dat we er waren was het bijna zo laat, en we konden onmiddellijk plaats nemen op de gezellige binnentuin, onder een parasol.

De Aperol Spritz mocht niet ontbreken, en Bettina opteerde voor één van haar favorieten, parmigiana, en ik nam als antipasto een slaatje met octopus en calamari.

Vervolgens namen we allebei een bussiata, een typische pasta voor deze streek, voor Bettina met pesto Trapanese, ik hield het op z'n Siciliaans.

Het was weer heerlijk...De Siciliaaanse/Italiaanse keuken is toch wel zalig, één van de redenen waarom we hier graag komen...

Na ons middageten wandelden we verder doorheen Erice,

Dit stadje is echt wel een bezoek waard, alleen al om z'n ligging, maar ook voor de vele indrukwekkende gebouwen.

Er staan 2 burchten, en het stadje zou 60 kerken en kapellen tellen.

We hebben ze niet geteld, maar 't zijn er veel...

Na onze rondwandeling daalden we neer op aarde met de kabelbaan, en stapten meteen op een stadsbus die ons tot in de buurt van ons appartement bracht.

Daar even afkoelen, nog een wandelingetje om inkopen te doen, de zonsondergang meepikken, en daarna nog een slaapmutsje gaan nuttigen.

Aan de vismarkt maakte een consortium van muzikanten zich op voor een avondconcert.

De organisatie was evenwel op z'n Italiaans, en eens men er in geslaagd was de muzikanten bij elkaar te drijven en enigszins te ordenen, moesten een aantal notabelen nog elk om beurten speechen...

Parole, parole, parole...Er kwam geen eind aan, en we zijn dan maar weggewandeld, we hebben het effectieve begin van het concert niet afgewacht.

De reden is één of andere processie, dus misschien kunnen we die morgen nog meemaken, we zien wel.

We zijn weer behoorlijk actief geweest, en de warmte vermoeit ook danig, dus zullen we onze nachtrust kunnen gebruiken.

Ciao...

1. Lutgart De Mol: