Tour du Méditerrannée : Dag 11

28 augustus 2022 - Lipari, Italië

Vandaag, zondag, was weer een reisdag...

Deze keer kwam er geen taxi aan te pas om ons sneller te kunnen verplaatsen, zoals vorige week in Agrigento..

Deze morgen vroeg uit bed, om 6 uur nog wel...Ik heb 't al gezegd, het leven van een toerist is niet alles...

Geen probleem hoor, wij zijn hier geiren...

Gisterenavond nog gedoucht en de bagage grotendeels in orde gebracht.

Deze morgen een kattenwasje, een mini-ontbijt, en de bagage volledig ingepakt, en rond half 7 waren we er klaar voor...

Lichten en airco uit, sleutel op de tafel, en vervolgens de deur van "ons" appartement én van de voordeur op het gelijkvloers achter ons dicht getrokken, en dan op pad, naar de vertrekplaats van de Segestabus, aan de haven, die ons van Trapani naar Palermo zal brengen.

Onderweg bij de bakker nog enkele nog warme broodjes gekocht, en we waren al snel aan de busstop.

De bus zou vertrekken om 7 uur, en om 10 voor 7 daagde hij al op...

Da's altijd een opluchting als de bus er is...

7 uur stipt zet hij aan, hij is behoorlijk gevuld...

Enkele haltes in Trapani, waar nog enkele mensen de bus opstappen, en dan gaat het de snelweg op naar Palermo, Sicilië's hoofdstad.

Het gaat vlot, wederom mooie vergezichten over enorme wijngaarden, rotspartijen, olijfbomen en de zee.

Tussendoor vallen de ogen af en toe dicht.

We naderen Palermo zeer snel. Het is zondag vroeg in de morgen, ook Sicilianen respecteren de dag des heren, blijkbaar.

Ook in Palermo-stad is er weinig verkeer. De bus heeft er enkele haltes op verzoek, onder andere bij de haven, waar wij reeds logeerden.

Omstreeks half negen zijn we reeds aan Palermo Centrale, een half uur vroeger dan voorzien.

Er is evenwel geen vroegere trein richting Milazzo tussen dit tijdstip en ons geplande vertrekuur, 10 uur.

Onze broodjes dan maar verorberd en het stationsleven op een zondagochtend in Palermo gade geslaan...

De tijd gaat snel voorbij, en de trein naar Rome komt binnen gereden.

Jawel, "onze" trein heeft als eindbestemming Rome, en gaat met hebben en houden in Messina de boot op naar het vasteland.

Wij moeten gelukkig zo ver niet, maar Milazzo is toch ook twee uur en een half rijden.

De trein vertrekt op tijd, we hebben genummerde plaatsen, de airco werkt voortreffelijk, dus wijlen weg.

Een aantal haltes, waaronder Cefalú, een schitterend plaatsje waar wij een boontje voor hebben, maar da's voor een volgende keer...

De Intercity komt met 10 minuten vertraging aan in Milazzo, en, jawel, bij het verlaten van het station staat er een kerel met een papier met mijn naam erop te wachten.

Ik had deze via tinternet "besteld" nog voor we in België vertrokken, en hij was op de afspraak.

Nog enkele andere reizigers meegepakt in zijn minibusje, en we waren al snel aan  de haven.

De ferry van 13 uur was net vertrokken, maar om 14 uur was er al een volgende draagvleugelboot naar Lipari.

Tickets gekocht en een poosje wachten, maar de boot kwam er al snel aan.

Het inschepen ging vlot, enkel passagiers, geen voertuigen, en deze schepen gaan zeer snel vooruit.

Na 3 kwartier maakten we een tussenstop op het eiland Vulcano, en 10 minuten later werden we "gedropt" in Lipari.

Hier waren we in 2019 reeds geweest, maar 't is leuk en ligt vrij centraal.

Het is eigenlijk het meest bezochte eiland van de Eolische eilanden, vermoed ik.

We logeren er slechts één nacht, en dus zocht ik een hotel vlak bij de haven.

Da's gelukt, ietwat verouderd, maar proper.

Na de vlotte incheck en afrekening zijn we dan op wandel gegaan.

Aangezien we deze middag niet hadden gegeten gingen we een "kleinigheid" nuttigen om te "overbruggen".

Het pane cunzato met uitgebreid beleg van tomaten, tonijn, olijven, kappers en nog meer, en mijn panino met tonijn,tomaten en kappers vielen veel groter uit dan we vermoedden, en dus is de kans groot dat dat vijfuurtje tevens ons avondmaal was...

We wandelden verder doorheen de gezellige straatjes, kwamen onvoorzien aan een andere kant van de haven uit en klommen nog naar een heuvel die boven de stad uitsteekt, met daar bovenop een burcht, het gemeentehuis en een mooi plein, van waar af je de haven en de stad kan overschouwen.

Daarna nog wat drank gaan kopen, het is hier minder warm,maar wel zwoel, en efkes gaan verkoeling zoeken in 't hotel, en straks nog een avondwandelingetje, en op tijd naar bed.

We waren immers vroeg present deze morgen.

Morgen gaan we op daguitstap naar Panarea, een ander eiland, dat we nog niet bezochten, nemen onze bagage mee en kunnen deze ergens  "deponeren",  en nadien nemen we dan de ferry van uit Panarea naar "ons" volgende eiland, Vulcano...

Groeten van op de Eolische eilanden, onze "stek" voor de volgende dagen...